ועדת הכספים אישרה את הקריטריונים ואמות המידה לקביעת שיעורי המענק לתוכניות מו"פ

ועדת הכספים אישרה אתמול (ב') את הקריטריונים ואת אמות המידה לקביעת שיעורי המענק לתוכניות מו"פ. הקריטריונים גובשו ע"י ועדת המחקר בראשות המדען הראשי בתמ"ת ואושרו כאמור ע"י ועדת הכספים


00:00 ,20.01.2004 מאת: מערכת פורט2פורט
אלי אופר: שיעור המענק הממוצע שאושר על ידי ועדת המחקר לתוכניות מו"פ עמד בשנת 2003 על 42%

ועדת הכספים אישרה אתמול (ב') את הקריטריונים ואת אמות המידה לקביעת שיעורי המענק לתוכניות מו"פ. הקריטריונים גובשו ע"י ועדת המחקר בראשות המדען הראשי בתמ"ת ואושרו כאמור ע"י ועדת הכספים.

על פי חוק המו"פ החדש שנכנס לתוקפו ב – 1 באפריל 2003, ניתן לועדת המחקר שיקול דעת בבואה לקבוע את שיעור המענק. הוועדה רשאית להחליט על מענק בשיעור של 20, 30, 40 או 50 אחוזים מהיקף התקציב המאושר.

ראוי להזכיר כי עד לכניסת החוק החדש לתוקפו, הייתה רשאית ועדת המחקר לאשר את תוכנית המו"פ במענק של 50% או לדחות אותו לחלוטין. החוק החדש מאפשר יתר גמישות, שיקול דעת והתאמת שיעור מהענק לאיכות הבקשה.

ועדת הכספים החליטה כי ועדת המחקר תתחשב בין היתר בפרמטרים הבאים בבואה לקבוע את שיעור המענק לתוכנית מו"פ:
- מידת החדשנות והמקוריות
- רמת הסיכון הטכנולוגי הטמון בפיתוח
- רמת הסיכון העסקי הטמון בפיתוח
- היקף הייצור ושיעור הערך המוסף בישראל על פי הצהרת מבקש האישור לתכנית, לפי סעיף 16 (א) לחוק
- משך התמיכה שניתנה עד כה לתוכנית בהתחשב בתחום הנדון
- תחום מועדף לפי קביעת ועדת המחקר
- שיעור התשואה העודפת למשק כהגדרתו בסעיף 1 (2) לחוק
- שיעור המכירה הצפוי לשוק העולמי של נושא הבקשה
- תרומת הפיתוח לתעסוקה
- היקף עבודת קבלני משנה מחוץ לישראל המתבצעת במסגרת התוכנית ובכלל זה אפשרות לפצל את הבקשה ולקצוב שיעורי תמיכה שונים לעבודה המתבצעת בארץ ומחוצה לה
- הנושא הוא פרויקט לאומי כפי שיקבע בהחלטת ממשלה

בכל מקרה, חברה המצהירה כי למעלה מ – 50% מכלל יצור המוצר יתבצע מחוץ לישראל, לא תוכל לזכות בשיעור המענק המקסימאלי, 50%.

המדען הראשי במשרד התמ"ת, ד"ר אלי אופר, מציין כי הוא משוכנע כי שימוש נכון בפרמטרים שלעיל יביא לחלוקה נכונה יותר של תקציב לשכת המדען הראשי, כך שיושגו בצורה מיטבית מטרות החוק לתמיכה בתעשייה, לתרומה לצמיחה, להגדלת היצוא התעשייתי ולפיתוח התעסוקה.

עוד הוסיף אופר כי למרות ההישגים החשובים שנרשמו לזכות המחקר והפיתוח בתקציב 2004, היקף התמיכה במו"פ הוא עדיין קטן בהרבה מהצרכים האמיתיים של התעשייה ושל המשק הישראלי. "יש להמשיך ולהיאבק על הגדלת תקציבי התמיכה במו"פ כך שיתאימו לקצב הגידול בכלכלה העולמית, יאפשרו את החזרה לצמיחה, ייצרו מקומות עבודה חדשים ויגדילו את היצוא של מדינת ישראל".

ד"ר אופר הציג בפני הוועדה נתונים על אופן חלוקת המענקים בקרן המו"פ בשנת 2003. מהנתונים עולה כי שיעור המענק הממוצע שאושר ע"י ועדת המחקר לתוכניות מו"פ עמד על 43%.
מענק בשיעור של 50% ניתן ל – 53% מהבקשות שאושרו.
מענק בשיעור של 40% ניתן ל – 18% מהבקשות שאושרו.
מענק בשיעור של 30% ניתן ל – 26% מהבקשות שאושרו.
מענק בשיעור של 20% ניתן ל – 2% מהבקשות שאושרו.