התעשיינים: תוך 6-7 שנים יוכפל יצוא הפלסטיקה והגומי לכ-4 מיליארד דולר בשנה

בשנת 2006 גדל יצוא הפלסטיקה והגומי בכ-10% והסתכם בכ-2 מיליארד דולר. היצוא הגדול ביותר היה לארה"ב בשווי כ-413 מיליון דולר. כיום מועסקים בענף כ-21,300 עובדים


00:00 ,21.02.2007 מאת: מערכת פורט2פורט

בשנת 2006 גדל יצוא הפלסטיקה והגומי בכ-10% והסתכם בכ-2 מיליארד דולר. היצוא הגדול ביותר היה לארה"ב בשווי כ-413 מיליון דולר. כיום מועסקים בענף כ-21,300 עובדים
 
תוך 6-7 שנים יוכפל יצוא הפלסטיקה והגומי לכ-4 מיליארד דולר בשנה. כך מעריך ד"ר אילן טסלר, יו"ר איגוד יצרני הפלסטיקה והגומי בהתאחדות התעשיינים ומנכ"ל פלסאון, זאת בשל הגידול בביקושים למוצרי פלסטיקה וגומי ברחבי העולם.
 
מדובר בביקושים למוצרי אריזה מפלסטיק, מוצרים מפלסטיק וגומי לתעשיית החקלאות, מוצרי פלסטיק לענף הבנייה, מוצרים רפואיים מפלסטיק, מוצרי פלסטיק לבית ועוד. טסלר מציין כי המגמה העולמית להחליף מוצרים (פח, קרטון, נייר ועוד) בחומרים פלסטיים, מהווה אף היא גורם נוסף לתחזית האופטימית ביצוא הפלסטיקה והגומי. בשנת 2006 גדל יצוא הפלסטיקה והגומי בכ-10% והסתכם בכ-2 מיליארד דולרים.
 
יו"ר איגוד יצרני פלסטיקה וגומי בהתאחדות התעשיינים מעריך כי בשנים הקרובות (תוך 6-7 שנים) יגדל מספר יצואני הפלסטיקה והגומי בכ-20%, לכ-180 יצואנים, (לעומת כ-150 כיום). כמו כן, יתווספו כ-10-15 מדינות ברחבי העולם אליהן יגיעו מוצרי הפלסטיקה והגומי מישראל. כיום מוצאים מוצרי פלסטיקה וגומי לכ-50 מדינות ברחבי העולם.
 
המדינה אליה יצוא הפלסטיקה והגומי הינו הגדול ביותר היא ארה"ב עם 413 מיליון דולר (בשנת 2006); במקום השני - בריטניה - 230 מיליון דולר; במקום השלישי - גרמניה 174 מיליון דולר; במקום הרביעי - איטליה - 152 מיליון דולר; במקום החמישי - צרפת - 110 מיליון דולר.
 
חמשת המדינות אליהן יצוא הפלסטיקה והגומי מישראל הינו הקטן ביותר לוקסמבורג - יצוא של 1.4 מיליון דולר בשנת 2006; פיליפינים - 1.7 מיליון דולר; תאילנד - 3.4 מיליון דולר; טייוואן - 3.5 מיליון דולר; סינגפור - 3.6 מיליון דולר.
 
בין המדינות אליהן מיוצאים מוצרי פלסטיק וגומי מישראל, ניתן לציין את אוסטרליה, קנדה, מקסיקו, הודו, סין, ארגנטינה ועוד.
 
טסלר ציין כי 25 יצואני פלסטיקה וגומי מישראל ייצאו בשנת 2006 למדינות ערב (מרוקו, מצרים, טוניס, ירדן, אלג'יריה, נסיכויות המפרץ הפרסי, בחריין, קטאר, אבו דאבי, ערב הסעודית ועיראק - בעיקר לצבא האמריקאי), בהיקף של כ-48 מיליון דולר, מהווה גידול של 10% לעומת השנה שקדמה לה. 
 
לדבריו, היצוא למדינות ערב כולל בעיקר מוצרי חקלאות מפלסטיק, יריעות ולוחות פלסטיק לחממות, טפטפות, מוצרי השקייה מפלסטיק, מוצרי צריכה לבית ולגן, כלים חד פעמיים לאריזות מזון, יריעות מתוחכמות לאריזות מזון ועוד.
 
טסלר מדגיש, כי המו"פ המתקדם מאד הנעשה בתעשיית הפלסטיקה והגומי של ישראל, כוח האדם המיומן בתעשייה זו (אחוז המהנדסים ואנשי המקצוע שהינו גבוה מאוד) וההתייעלות בענף, (באמצעות השקעה במכונות וברובוטיקה), מאפשרים ליצור מוצרים איכותיים, במחירים תחרותיים בעולם.
 
יצוין כי תעשיית הפלסטיקה והגומי קלטה בשנת 2006 100 עובדים חדשים (גידול של 0.5%). כיום מועסקים בענף כ-21,300 עובדים. טסלר ציין כי עדיין חסרים בענף הגומי והפלסטיקה כ-300 עובדים מקצועיים ביניהם מהנדסים, והנדסאים. זאת למרות שהמרכז ללימודי הפלסטיקה והגומי של התאחדות התעשיינים הפועל בשנקר, מכשיר מדי שנה כ-90 בוגרים בעלי תואר הנדסאי ומהנדס.
 
מסיכום ביצועי הענף בשנת 2006 מתברר כי אשתקד גדלו מכירות הפלסטיקה והגומי ב-7% לעומת השנה שקדמה לה והסתכמו ב-3.58 מיליארד דולרים. בתוך כך המכירות לשוק המקומי גדלו אשתקד ב-3.8%  והסתכמו ב-1.68 מיליארד דולר.
 
עוד עלה מסיכום ביצועי הענף לשנת 2006 כי אשתקד גדלו השקעות הפלסטיקה והגומי בציוד מיבוא ב-8.8% והסתכמו ב-111 מיליון דולר. צריכת חומרי הגלם בענף גדלה אשתקד ב-4.3% והסתכמה ב-960 אלף טון.
 
ד"ר טסלר מציין כי גידול של 7% במכירות מול גידול של 0.5% במספר העובדים, מצביע על המשך מגמת ההתייעלות בענף, לצורך  עמידה בתחרות הבינלאומית.