התעשיינים: רפורמת יבוא התמרוקים תעודד את התחרות בענף הקוסמטיקה והטואלטיקה

בהתאם לשיטה החדשה, יתאפשר ליצרני תמרוקים לעמוד בתקן הבינ״ל לייצור תמרוקים, כמקובל באירופה, ללא תוספת דרישות מטעם משרד הבריאות. השינוי עשוי לחסוך עד מאות אלפי שקלים בשנה לחברת תמרוקים


12:48 ,14.10.2021 מאת: מערכת פורט2פורט

השיטה החדשה, בהתאם ליוזמת התאחדות התעשיינים שפעלה בחודשים האחרונים בכדי להקל על היצרנים הישראלים, תפחית את נטל הרגולציה והעלויות על החברות המקומיות. הדבר ישפר את כושר התחרות של התעשייה המקומית, ויאפשר ליצרנים המקומיים, העומדים בתקן הייצור הבינ״ל, להתמודד טוב יותר בשווקים, דבר שיתבטא במחירים תחרותיים יותר לצרכן.

 

בדיון שהתקיים אתמול בוועדת הכלכלה בכנסת בנושא רפורמת יבוא התמרוקים, נציגות משרד הבריאות, ד״ר אסנת לוכסנבורג ורינת בכר, הציגו את ההקלות המוצעות ברישוי מפעלי תמרוקים בישראל. המתווה גובש לאחר דיונים עם התאחדות התעשיינים. מדובר במעבר משיטת מתן רישיון יצרן (רישיון תמרוקים כללי) לחברה תעשייתית של קוסמטיקה וטואלטיקה על ידי משרד הבריאות, לשיטת של עמידה בתקן בינ״ל או הצהרה על עמידה בתקן בינ״ל כזה, כפי שמקובל באירופה. יצוין שחברות תעשייתיות שירצו בכך, עדיין יוכלו לפנות למשרד הבריאות ולבקש רישיון יצרן.

 

עד כה, חברת קוסמטיקה וטואלטיקה נדרשת לפנות למשרד הבריאות בבקשה לקבל רישיון יצרן (רישיון תמרוקים כללי), תוך עמידה בדרישות של הרוקח המחוזי במשרד הבריאות. זאת, בנוסף לעמידה בדרישות רישיון עסק. תהליך זה היה כרוך בכפל דרישות, דרישות שמשתנות מבדיקה לבדיקה, חוסר ודאות ליצרנים ועלויות עודפות ומיותרות.

 

בהתאם לשיטה החדשה, יתאפשר ליצרני תמרוקים לעמוד בתקן הבינ״ל לייצור תמרוקים (ISO 22716) – ובהתאם להצהרה על עמידה בתקן זה, או בהתאם להסמכה מטעם מכון התעדה, הדבר יאפשר להם להתחיל לייצר תמרוקים לשוק המקומי ולייצוא.

 

משמעות הדבר היא שחברת קוסמטיקה וטואלטיקה תוכל לעבוד על פי רשימה סגורה של דרישות, המוגדרת בתקן הבינ״ל, ללא תוספת דרישות מטעם משרד הבריאות. השינוי עשוי לחסוך עד מאות אלפי שקלים בשנה לחברת תמרוקים, ובכך לתרום להגדלת כושר התחרות שלה. הדבר יסייע גם בתחרות טובה יותר בשווקים המקומיים, ובהוזלת מחירי מוצרים לצרכן. בנוסף, המהלך עשוי לשפר גם את היכולת של חברות תעשייתיות להתחרות בחו״ל ולהגדיל את הייצוא.

 

נשיא התאחדות התעשיינים ויו״ר נשיאות המעסיקים, ד״ר רון תומר: ״אנו שמחים שהוועדה נענתה לעמדתנו ועמדה על כך שתתקיים תחרות הוגנת, שתאפשר לתעשיית התמרוקים הישראלית שלנו לפעול ללא אפליה בהתאם לסטנדרט הבינלאומי ברמה הגבוהה ביותר. זאת תוך השוואת תנאי הרישיון של היצרן הישראלי לאלו של יצרנים בחו״ל. הנהנה הראשון מכך יהיה הצרכן הישראלי, שכן רפורמה זו צפויה לתרום רבות לעידוד התחרות בשוק הקוסמטיקה והטואלטיקה בארץ. ברצוני להודות לשר האוצר אביגדור ליברמן, שר הבריאות ניצן הורביץ, יו״ר ועדת הכלכלה ח״כ מיכאל ביטון וחברי הוועדה שאישרו את הרפורמה ובמיוחד לחברי הכנסת אביר קארה ורון כץ שעמדו על השוואת התנאים ליצרנים המקומיים והעסקים הבינוניים והקטנים בישראל״.