התעשיינים צופים זירוז השקעות ב-2 מיליארד שקל וקליטת 10,000 עובדים

הרפורמה שמגבש האוצר תאפשר פחת מואץ של השקעות תוך שנה בלבד לעומת חמש שנים כיום


00:00 ,22.05.2005 מאת: מערכת פורט2פורט
רפורמת המס החדשה כוללת פחת מואץ של שנה למי שיבצעו השקעות בתעשייה ובתיירות בתוך שנה ממועד כניסת הרפורמה לתוקף. כיום מתפרש הפחת על פני חמש שנים. משמעות סעיף הפחת המואץ היא שהתעשיינים יוכלו לקזז את כל ההשקעה מהכנסותיהם בשנה הראשונה ובכך לקבל זיכוי מס מיידי על כל ההשקעה.

נשיא התאחדות התעשיינים, שרגא ברוש, אמר כי סעיף זה יזרז השקעות בעיקר בפריפריה בכ-2 מיליארד שקל בשנה של הפחת המואץ. לדבריו, כתוצאה מההשקעות ייקלטו בתעשייה כ-10,000 עובדים חדשים.

"הביטחון שלנו בנתונים נובע מהניסיון שהיה לנו בשנים 94-'91'. אז היה פחת מואץ, שבא לאחר תקופה של ירידה בהשקעות בשיעור של 14%. כתוצאה מהפחת המואץ גדלו ההשקעות באותן שנים של תחילת שנות ה-90 ב-87%", אמר ברוש. "אז הפחת המואץ היה לארבע שנים, ומספר המועסקים בתעשייה גדל מ-316 אלף ל-370 אלף עובדים. לכן הצענו לממשלה לכלול סעיף של פחת מואץ לשנה, הממשלה נענתה ואנחנו מקווים שהתוצאות הרצויות יתממשו".

הטבת הפחת המואץ משתלבת במדיניות שמובילים משרד האוצר ומשרד התמ"ת ליצירת תמריצים לתעשייה להגדלת התעסוקה, בעיקר בפריפריה. צעד קודם שהסכימו עליו הוא מסלול תעסוקה, שנועד לאפשר למעסיקים לקבל תמיכה ממשלתית בתשלום שכר עובדים חדשים שייקלטו בפריפריה.

התמיכה מחליפה מבחינת חברות מזון ומשקאות את התמיכה הממשלתית שניתנה עד כה גם למפעלים שאינם מייצאים לפי חוק עידוד השקעות הון. לפי חוק עידוד השקעות הון החדש, שנמצא בשלבי אישור אחרונים, לא יוכלו מפעלים שאינם מייצאים לפחות 25% מתוצרתם לקבל מענקי ממשלה, אלא באישור מיוחד.

עם זאת, מכיוון שהיעד של הוספת מקומות עבודה נהפך מרכזי במדיניות הממשלה בשנים האחרונות, על רקע המיתון, העריכו מקורות בתעשייה כי סעיף האישור המיוחד עלול להיות מנוצל לרעה על ידי תעשיינים גדולים, שינסו באמצעותו לעקוף את רוח החקיקה החדשה בנושא הטבות ממשלתיות. החקיקה החדשה נועדה להעניק סיוע ממשלתי לחברות מייצאות ולתמוך בהגדלת היצוא, מתוך הנחה שככל שחברה מתחרה בהצלחה בשווקים הבינלאומיים, גדלים סיכוייה לשרוד, לצמוח ולהגדיל את מספר העובדים בה.