התעשיינים פסימיים לגבי הרבע הראשון של 2012

סקר שערך אגף הכלכלה בהתאחדות התעשיינים מראה על ירידה ברבעון האחרון של 2011 בתפוקה, קליטת עובדים, מכירות לשוק המקומי ויצוא. התחזית לתחילת 2012 אינה מבשרת טובות


00:00 ,22.01.2012 מאת: מערכת פורט2פורט

מניתוח ראשוני של סקר ציפיות בקרב 150 חברות תעשייתיות, שערך אגף הכלכלה בהתאחדות התעשיינים, עולה כי התעשיינים פסימיים בציפיותיהם לקראת הרבע הראשון של 2012. התחזיות מצביעות על העמקת עוצמת הנסיגה בתפוקת התעשייה ובמכירות לשוק המקומי, לצד צמצום נוסף במצבת העובדים ונסיגה נוספת במשלוחי היצוא. בנוסף, צופים התעשיינים קיפאון בהשקעות בנכסים קבועים, לאחר תשעה רבעונים רצופים של עלייה.

לאור תוצאות הסקר אמר נשיא התאחדות התעשיינים צביקה אורן: "הנתונים והצפי של התעשיינים מוכיחים ש-2012 עומדת להיות שנה קשה לתעשייה הישראלית. מדאיג לא פחות הן הרפורמות שהממשלה מקדמת ואינן מתחשבות במצב הכלכלי. על הממשלה לקחת דוגמה ממדינות מפותחות אחרות ולהגן על הייצור המקומי".

ברבע האחרון של 2011 נרשמה נסיגה חדה בתפוקת התעשייה, שהיתה מעבר לצפי. במקביל דיווחו התעשיינים על ירידה במלאי חומרי הגלם לצד נסיגה במלאי המוצרים הגמורים, לאחר שנתיים רצופות של גידול. לרבע הראשון של 2012 צופים התעשיינים נסיגה נוספת בתפוקתם, תוך העמקת עוצמת הנסיגה: הציפיות מצביעות על מאזן נטו שלילי של 11%, כאשר 43% מהתעשיינים צופים ירידה בתפוקתם ו- 28% צופים גידול, מרביתם גידול קל בלבד. הנסיגה צפויה עבור מרבית ענפי התעשייה, לצד מעבר של ענף האלקטרוניקה, מקיפאון לנסיגה. מנגד, צמיחה מהירה צפויה בענף המזון, לצד האצה קלה בקצב צמיחת ענף הכימיה.

לרבע הראשון של 2012 צופים התעשיינים ירידה נוספת במצבת העובדים. 25% מהים צופים פיטורים, למול 15% הצופים גידול. פיטורי העובדים צפויים בענפים גומי ופלסטיק, מתכת וחשמל, כרייה ומוצרי בנייה ומזון, כשקיפאון צפוי בענף הטקסטיל וההלבשה. מנגד, האצה חדה צפויה בקצב קליטת המועסקים לענף הכימיה, לצד צפי לקליטת עובדים מחודשת בענף האלקטרוניקה.

בתחילת 2012 צפויה נסיגה נוספת במכירות התעשייה לשוק המקומי ובמשלוחי היצוא. לאחרונה, מתרבים הגורמים המהווים מכשול מהותי לצמיחת היצוא. בראש הרשימה דורגו ארבעה גורמים: הזמנות היצוא עם ציון ממוצע של 3.5, לצד גורמי הרווחיות וקשיי החדירה והשיווק לשווקים חדשים (ציון ממוצע של 3.4 כל אחד); וגורם המחירים הבינלאומיים (ציון ממוצע 3.3). במקום השני דירגו היצואנים את קשיי השיווק בשוק קיים (3.0) ובמקום השלישי דורג גורם היעדר תמיכה ממשלתית לעידוד היצוא (2.8). לרבע הראשון של 2012 צופים היצואנים נסיגה נוספת ביצוא בקצב דומה לזה שנרשם בסוף 2011: צפוי מאזן נטו שלילי של 7.5%, כאשר 33% מהיצואנים צופים קיטון, למול 28% הצופים גידול, מרביתם גידול קל.

להערכת היצואנים, ברבע הראשון של 2012 תימשך הירידה במחירי היצוא במונחי מט"ח (צפוי מאזן נטו שלילי של 9%). הדבר משקף את קשיי היצואנים בהתמודדות מול התחרות בשוקי העולם, לרבות קושי רב להעלות את מחירי תפוקתם במונחי מט"ח. היצואנים בסקר דיווחו גם על ירידה חדה בהיקף ההזמנות ליצוא ברבע האחרון של 2011, שצפויה להימשך גם ברבע הראשון של 2012. הנסיגה צפויה בסך היצוא משקפת צפי להעמקת הנסיגות ביצוא ענפי האלקטרוניקה, הגומי והפלסטיק, המתכת והחשמל, ולחידוש הנסיגה בענף הטקסטיל וההלבשה. מנגד, האצה צפויה בקצב התרחבות יצוא ענף הכימיה, לצד צפי לגידול מחודש ביצוא ענף המזון.