התעשיינים: פועל טקסטיל ישראלי מייצא פי 8 יותר מעמיתו הסיני

עדי ליבנה מעריך כי בשנת 2007 המכירות יגדלו בכ-7% ויגיעו לכ-10.7 מיליארד שקל. מגלה: תעשייני טקסטיל ממצרים טוענים כי עוכבו למשך שעות בבדיקות הביטחוניות ולא יבואו יותר לישראל


00:00 ,15.03.2007 מאת: מערכת פורט2פורט

עדי ליבנה מעריך כי בשנת 2007 המכירות יגדלו בכ-7% ויגיעו לכ-10.7 מיליארד שקל. מגלה: תעשייני טקסטיל ממצרים טוענים כי עוכבו למשך שעות בבדיקות הביטחוניות ולא יבואו יותר לישראל
 
פועל טקסטיל ישראלי מייצא בכ-60,000 דולר לשנה - פי 8 יותר מעמיתו הסיני (המייצא בכ-7,200 דולר לשנה). כך טען עדי ליבנה, יו"ר איגוד תעשיות הטקסטיל והאופנה בהתאחדות התעשיינים ומנכ"ל כיתן תעשיות, במסיבת כתבים לרגל יום תעשיות הטקסטיל והאופנה. 
 
ליבנה גילה בנוסף כי תעשייני טקסטיל ממצרים טוענים כי עוכבו למשך שעות בבדיקות הביטחוניות בכניסה לארץ וכי בשל כך הם לא מוכנים להגיע יותר לישראל. כך למשל, מנכ"ל חברת טקסטיל מצרית הרוכש בארץ בכ-15 מיליוני דולרים בשנה מסר כי עוכב וזכה ליחס מפלה בכניסה לישראל, שעות על גבי שעות למרות שהגיע עם אישור מוקדם. בעלים של מפעל טקסטיל מצרי שסך רכישותיו בארץ נאמד בכ-10 מיליוני דולרים בשנה טען אף הוא כי היחס אליו בכניסה לארץ לא היה הוגן ולכן לא יגיע יותר לישראל; תעשיין טקסטיל מצרי אחר עוכב למשך שעות בביקורת הדרכונים בנתב"ג, זאת למרות שהגיע עם אישור מוקדם עם מלווה ישראלי ועם קונסול מצרי.
 
בעקבות כך קורא ליבנה לממשלת ישראל, לשר התחבורה, לרשות שדות התעופה ולשר הביטחון לשנות את היחס לאנשי עסקים הבאים ממצרים, לגלות רגישות גדולה יותר תוך מניעת עיכובים מיותרים בכניסה לישראל.
 
ליבנה גילה כי הוקמו 3 מיזמים משותפים בין יצרני טקסטיל ישראלים לבין מצריים, זאת כתוצאה מהסכם ה-QIZ שנחתם בין ישראל למצריים ב-2005, וכי 5 מיזמים נוספים מצויים כיום בתהליך התהוות.
 
ליבנה מציין כי הסכם הקוויז עם מצריים הביא להידוק שיתוף הפעולה בין תעשייני הטקסטיל של שתי המדינות. כתוצאה מכך גדל יצוא הטקסטיל מישראל למצרים בשנת 2006 פי 2 והגיע ל-54 מיליון דולר. גם השנה להערכתו, נראה גידול נוסף של כ-30% ויצוא הטקסטיל למצרים יגיע השנה ל-70 מיליון דולר.
 
ליבנה מסר כי בשנת 2006 נסגרו 10 חברות טקסטיל. למרות זאת, גדל יצוא הטקסטיל ב-2006 ב-1% לעומת השנה שקדמה לה והסתכם ב-1.085 מיליארד דולר; מכירות הטקסטיל בשוק המקומי גדלו אשתקד בכ-13% והסתכמו בכ-5.18 מיליארד שקל; סה"כ מכירות הענף גדלו בשנת 2006 ב-6% והסתכמו בכ-10 מיליארדי שקלים.
 
בהתייחסו ליבוא ציין ליבנה, כי אשתקד חלה ירידה של 7% ביבוא חומרי גלם (בדים וחוטים) לתעשיית הטקסטיל והסתכם ב-632 מליון דולר - דבר המשקף את מצב הטקסטיל המייצר פחות, מוציא יצור החוצה ומשאיר את הפעילות החכמה בארץ - שיווק, עיצוב וגימור.
 
יו"ר איגוד הטקסטיל והאופנה בהתאחדות התעשיינים גילה,  כי כיום, בתהליך שנמשך בשנים האחרונות, כל  מפעלי הטקסטיל הגדולים בישראל - כ-20 - 25 במספר, העבירו חלק מהפעילות הייצורית שלהם לחו"ל - למזרח הרחוק, מזרח אירופה, מצריים וירדן.
 
להערכתו יצוא הטקסטיל והאופנה יגדל השנה בכ-3% - 5% ויסתכם בכ-1.13 מיליארד דולר; מכירות הטקסטיל בשוק המקומי יגדלו השנה בכ-10% ויסתכמו בכ-5.7 מיליארד שקל; סך כל מכירות הענף יגדלו השנה בכ-7% ויסתכמו בכ-10.7 מיליארד שקל.
 
בהתייחסו למעבר קרני ולסגירתו "חדשות לבקרים", טען ליבנה, כי למרות שהוא מבין את הבעיה הביטחונית, בפועל אינו יכול לקבלה, שכן עבור תעשיית הטקסטיל עזה ויו"ש הם מקורות התפירה העיקריים שיש לענף ובלעדיהם חלק גדול מייצוא הטקסטיל ייפגע. עבור תעשייה זו, טען ליבנה, המשך פתיחת מעבר קרני הוא קריטי, ואם הוא ייסגר הדבר יוביל לסגירת מפעלי טקסטיל.