התעשיינים: על משרד התמ"ת להגן על חומרי הגלם באמצעות היטל

טוענים כי מתרחב משבר תעשיית הפלדה הישראלית שכן טורקיה רוכשת מישראל את גרוטאות הברזל במחיר גבוה וכתוצאה מכך לתעשייה הישראלית לא נותר חומר גלם לייצור


00:00 ,23.09.2009 מאת: מערכת פורט2פורט

טוענים כי מתרחב משבר תעשיית הפלדה הישראלית שכן טורקיה רוכשת מישראל את גרוטאות הברזל במחיר גבוה וכתוצאה מכך לתעשייה הישראלית לא נותר חומר גלם לייצור
 
בפגישת חירום שהתקיימה בשבוע שעבר עם נשיא התאחדות התעשיינים, מר שרגא ברוש, הציגו היצרנים את הנתונים החמורים הנובעים כאמור, בין היתר, מהמחסור החריף בחומרי הגלם. לדבריהם, יתקשו המפעלים הישראלים לפתור את הכשל שנוצר בשוק ללא התערבות הממשלה, לפחות באמצעות הגנה על מצאי חומרי הגלם הנחוצים לתעשייה המקומית.
 
לנוכח המצב החמור, הוחלט להגיש לשר התמ"ת בקשה דחופה להיטל על ייצוא הגרוטאות ובכך למנוע אתת בריחתן מהארץ. יו"ר אגף המתכת בהתאחדות התעשיינים מר משה כהן אמר בדיון כי: "המצבמסוכן וכל דחייה בפתרון עלולה להותיר את ישראל ללא ייצור של פלדה שהוא מוצר אסטרטגי למדינת ישראל. זוהי חובתה של כל ממשלה להגן מפני תופעות קיצוניות המובילות לכשל שוק ולהרס התעשייה המקומית. לא יתכן שהתעשייה הישראלית מושבתת, כיוון שהמפעלים הטורקים החליטו לשמור על מקומות העבודה בכל מחיר. הם קולטים מישראל את חומר הגלם- הגרט ומייצאים בחזרה לישראל פלדה לבניין במחיר שמתחת לעלות הייצור המקובלת - זהו מצב בלתי נסבל".
 
יש לציין כי יצרנית הפלדה חד אסף תעשיות הודיעה אתמול על השבתת הייצור במפעל ההתכה שלה בעכו ובמפעל הערגול שלה בקריית גת, וזאת בעקבות המחסור החריף בגרוטאות פלדה, המשמשות כחומר הגלם העיקרי לייצור פלדה לבניין. צעד זה של חד אסף מצטרף לשורת צעדים דומים שנאלצה לנקוט גם חברת יהודה פלדות בחודש שעבר, ובהם הוצאת העובדים לחופשה והשבתת מפעל הערגול וכור ההיתוך שבאשדוד, הכל כדי לצמצם במעט את ההפסדים שנגרמו ליהודה כתוצאה מהמשבר.
 
המחסור החמור שנוצר בגרוטאות נובע מכך שמצבור גרוטאות הפלדה הנאסף בארץ מיוצא לטורקיה בתנאים שהתעשייה הישראלית אינה מסוגלת לעמוד בהם. כך, בשלושת החודשים אחרונים הסתכם יצוא הגרוטאות בכ-94 אלפי טון. אם לא די בכך, היצרנים גם מתקשים למכור את מוצריהם הואיל  ולישראל ממשיך לזרום ייבוא ענק של ברזל לבניין, בעיקר מטורקיה. בשלושת החודשים האחרונים לבדם יובאו כמויות של כ-87 אלף טון ובמחירים בלתי כלכליים. עתה ניצבים היצרנים המקומיים בפני בעיה חמורה נוספת של מחסור בחומרי גלם לייצור, הואיל והם כולם "בורחים" לטורקיה.