התעשיינים מתנגדים לקיום מכרז לקבלת הטבות במסלול התעסוקה

התאחדות התעשיינים הודיעה אתמול כי היא מתנגדת להצעת הממשלה לקיים מכרז לצורך קבלת הטבות ממשלתיות במסלול התעסוקה. ההתאחדות הודיעה כי לחלופין היא מציעה לכונן ועדה שתקבע את זכאות התעשיינים המעוניינים בהטבות


00:00 ,26.10.2004 מאת: מערכת פורט2פורט
התאחדות התעשיינים הודיעה אתמול כי היא מתנגדת להצעת הממשלה לקיים מכרז לצורך קבלת הטבות ממשלתיות במסלול התעסוקה. ההתאחדות הודיעה כי לחלופין היא מציעה לכונן ועדה שתקבע את זכאות התעשיינים המעוניינים בהטבות. לפני כשבועיים הודיע משרד התמ"ת כי הסכים עם משרד האוצר על עיקרון שלפיו ניתן יהיה לסייע לתעשיינים בפריפריה שיבצעו השקעות חדשות תוך קליטת עובדים חדשים. על פי ההצעה הממשלתית התמיכה תינתן במנגנון של מכרז, שבו יצטרכו החברות להתמודד ביניהן; הזוכה תהיה זו שתקלוט יותר עובדים בשכר יותר גבוה, ותמקם את השקעתה בפריפריה הרחוקה יותר.

ההצעה הממשלתית צפויה לפגוע בעיקר בחברות מזון ומשקאות כאוסם, שטראוס-

עלית, קוקה קולה ותנובה, שיצטרכו להתחרות ביניהן בשני מכרזים שנתיים - כפי שהציעו משרד התמ"ת ומשרד האוצר - אם ירצו להשקיע ולקבל תמיכה ממשלתית בקליטת עובדים חדשים.

אתמול הודיעה התאחדות התעשיינים כי הגישה למשרד האוצר, למשרד התמ"ת ולמשרד ראש הממשלה את הסתיגויותיה בעניין מסלול התעסוקה. אורי יהודאי, יו"ר התאחדות התעשיינים בחיפה ובצפון ויו"ר הצוות לחוק עידוד השקעות הון בהתאחדות התעשיינים, אמר כי ההתאחדות מעדיפה שמתכונת ההשתתפות של החברות במסלול התעסוקה תהיה באמצעות ועדה שתקבע את זכאות החברה להשתתף במסלול, ולא באמצעות מכרז תחרותי. כמו כן ביקשה התאחדות התעשיינים לכונן ועדת ערר למסלול זה ולקבוע אותו כחלק מהחוק לעידוד השקעות הון. כיום מוצע מסלול התעסוקה בצורת תקנה שניתנת לביטול בקלות יחסית מבחינה פרוצדורלית.

יהודאי הוסיף כי אם ייושמו הצעות ההתאחדות ייקלטו 10,000 עובדים בתעשייה ובפריפריה ב-2007-2005. ההתאחדות דורשת כי תקופת התמיכה בסבסוד עובדים תימשך חמש שנים שבמהלכן יוכל מעסיק להחליף עובדים, ובלבד שתישמר המיכסה שבגינה הוא מקבל תמיכה. מספר העובדים החדשים המינימלי שיזכה מפעל בתמיכה יהיה 20 להקמת מפעל ו-15 - או 15% מכלל עובדיו - להרחבה של מפעל. ההתאחדות דורשת בנוסף כי קליטת העובדים תימשך שנה ממועד הפעלת המפעל. לפי דרישתה, התמיכה המירבית למפעל בגין כל עובד תהיה 20% מעלות העבודה או 2,000 שקל לחודש - הנמוך מביניהם; עלות עבודה תחושב כשכר ברוטו בתוספת 30% והתמיכה המירבית במפעל תוכל להגיע ל-24% מהיקף ההשקעה. עוד דורשת ההתאחדות כי המקור התקציבי למסלול התעסוקה לא יהיה על חשבון תקציב המענקים בחוק לעידוד השקעות הון, אלא נוסף לו.