התעשיינים: מרכז ההשקעות מעכב בקשות להרחבת והקמת מפעלים בהיקף של כ-2 מיליארד שקל

התעשיינים טוענים כי בשל חיסול מסלול המענקים תיגרם השנה ירידה של כ-20% בהיקף גיוסי ההון של חברות תעשייתיות בבורסה. השקעות אלו היו אמורות להתבצע באזורי הפריפריה


00:00 ,10.12.2006 מאת: מערכת פורט2פורט

התעשיינים טוענים כי בשל חיסול מסלול המענקים תיגרם השנה ירידה של כ-20% בהיקף גיוסי ההון של חברות תעשייתיות בבורסה. השקעות אלו היו אמורות להתבצע באזורי הפריפריה
 
פנחס קימלמן: חיסול מסלול המענקים בחוק עידוד השקעות הון יגרום השנה לירידה של כ-20% בהיקף גיוסי ההון של חברות תעשייתיות בבורסה - יסתכם בכ-3.5 מיליארד שקל; נירה שמיר: במחצית הראשונה של השנה רשמו חברות התעשייה הבורסאיות גידול של 20% במכירות - הגיע ל-71.4 מיליארד שקל, וגידול של 22% ברווח התפעולי.
 
חיסול מסלול המענקים בחוק עידוד השקעות הון (ירידה מ-1.3 מיליארד שקל לפני כ-10 שנים, לכ-150 מיליון שקל בלבד ב-2006), הינו אחד הגורמים העיקריים השנה לירידה של כ-20% בהיקף גיוסי ההון של חברות תעשייתיות בבורסה. גיוסי ההון יסתכמו בשנת 2006 בכ-3.5 מיליארד שקל בלבד. כך מסר פנחס קימלמן, יו"ר פורום מנהלי כספים בתעשייה בהתאחדות התעשיינים ומשנה למנכ"ל כספים באסם השקעות.
 
קימלמן מציין כי נתון זה אינו כולל את ההנפקה וההקצאה הפרטית הגדולה שביצעה השנה חברת טבע בחו"ל בהיקף כולל של כ-30.4 מיליארד שקל.
 
קימלמן מציין כי כיום מעוכבות במרכז ההשקעות בקשות להרחבת מפעלים קיימים ולהקמת מפעלים חדשים בהיקף של כ-2 מיליארד שקלים, בקשות אלו מבטאות השקעות בהיקף של כ-10 מיליארד שקל שמעוכבות בשל העדר תקציב. השקעות אלו היו אמורות להתבצע באזורי הפריפריה, אזורים המשוועים להשקעות ולמקומות עבודה.
 
קימלמן מוסיף, כי ע"פ החוק לעידוד השקעות הון - חברות תעשייתיות מחויבות לבצע גיוס והנפקת הון בהיקף של כ-30% מההשקעה שאושרה על ידי מרכז ההשקעות במסגרת מסלול מענקים.
 
נירה שמיר, ראש אגף כלכלה בהתאחדות התעשיינים, הוסיפה כי מניתוח שערך האגף בקרב 196 חברות תעשייתיות הנסחרות בבורסה, ושהיקף מכירותיהן הכולל של חברות אלו הסתכם במחצית השנה בכ-71.4 מיליארד שקל - עולה כי במחצית הראשונה של 2006 גדלו המכירות של חברות אלו ב-20% והרווח התפעולי שלהן גדל בכ-22%.
 
מהניתוח עולה כי במחצית הראשונה של 2006 הציגו כל ענפי התעשייה עלייה במכירות, כאשר ענף הכימיה רשם את הגידול הבולט ביותר - 29%, גידול בולט של 21% במכירות נרשם גם בענפי החשמל ושל 15% בענפי האלקטרוניקה והמתכת. מנגד, עליות מתונות יחסית של 5% נרשמו בענף האופנה וההלבשה ושל 8% בענף מוצרי הבנייה.
 
65% מהגידול במכירות סך חברות התעשייה הבורסאיות נבעו מענף הכימיה, 16% מענף האלקטרוניקה, ואת 19% הנותרים הסבירו כל יתר הענפים.
 
במקביל, הציגו במחצית הראשונה של השנה כל ענפי התעשייה גידול ברווח הגולמי, כאשר ענף הכימיה רשם את הגידול הבולט ביותר - 29%. שיעור זה גבוה משמעותית מהגידול שהציגו יתר ענפי התעשייה. עלייה חדה ברווח הגולמי - 18% - נרשמה גם בענפי החשמל, 17% בענפי המתכת, האופנה וההלבשה, ו-16% בענף האלקטרוניקה. עליות מתונות יחסית ברווח הגולמי - 2% - נרשמו בענפי העץ, נייר ודפוס, 4% בענפי הכימיה (ללא טבע) ו-6% בענף הגומי והפלסטיק.
 
מניתוח התאחדות התעשיינים מתברר, כי מרבית ענפי התעשייה רשמו במחצית הראשונה של 2006 עלייה ברווח התפעולי. גידול חד נרשם בענפי האופנה וההלבשה - 34%, המזון, המתכת - 29%, והכימיה - 23%. מנגד, בניכוי חברת טבע רשם ענף הכימיה ירידה של 7.5% ברווח התפעולי, זאת לצד ירידה של 1% ברווח התפעולי של ענף הגומי והפלסטיק ושל 2% בענפי העץ, הנייר והדפוס.