התעשיינים: מכירות המזון יסתכמו ב- 43 מיליארד שקל בשנת 2005

תעשיית המזון השיקה בשנת 2005 כ-3,000 מוצרים חדשים; מכירות המזון גדלו ריאלית ב-2005 בכ-1.2% ויסתכמו בכ-43 מיליארד שקל; לאחר רכישת קלאב-מרקט והגדלת הריכוזיות בשוק הקמעונאי - חשש בתעשיית המזון מהפעלת עוצמת רשתות השיווק על הספקים, להרעת תנאים


00:00 ,22.12.2005 מאת: מערכת פורט2פורט

תעשיית המזון השיקה בשנת 2005 כ-3,000 מוצרים חדשים; מכירות המזון גדלו ריאלית ב-2005 בכ-1.2% ויסתכמו בכ-43 מיליארד שקל; לאחר רכישת קלאב-מרקט והגדלת הריכוזיות בשוק הקמעונאי - חשש בתעשיית המזון מהפעלת עוצמת רשתות השיווק על הספקים, להרעת תנאים.
 
למרות שתעשיית המזון נהגה באופן אחראי ואפשרה לשופרסל לרכוש את קלאב-מרקט, הספקים אינם צריכים להמשיך ולשלם על כך בהרעת תנאים. יצרני המזון לא יוכלו להשלים עם הלחץ שמפעילות רשתות השיווק על הספקים ועם שימוש לא הוגן בעודף כוח הקניה של הרשתות, ערב הסכמי הסחר בשוק הקמעונאי. לחץ שיפגע, בסופו של דבר, ביצרני המזון ובצרכנים כאחד. כך אמר היום (21/12), רוני קוברובסקי, יו"ר איגוד תעשיות המזון בהתאחדות התעשיינים ונשיא החברה המרכזית ליצור משקאות קלים (קוקה-קולה), במסיבת כתבים לרגל יום תעשיות המזון.
 
בהתייחסו לשנת 2005, אמר קוברובסקי, כי מכירות המזון גדלו השנה ריאלית ב-1.2% ויסתכמו בכ-43 מיליארדי שקלים. בתוך כך - מכירות המזון לשוק המקומי גדלו ב-2005 ריאלית ב-1%, לעומת אשתקד ויסתכמו בכ-40 מיליארדי שקלים.
 
יצוא המזון גדל השנה ב-14.2% דולרית ויסתכם ב-683 מליוני דולרים.
 
עוד אמר, כי יבוא המזון גדל השנה ב-6.5% דולרית, לעומת 2004 ויסתכם ב-1.05 מיליארד דולר. במילים אחרות, אמר קוברובסקי, הגירעון המסחרי של תעשיית המזון (יבוא המזון פחות יצוא המזון) צפוי להסתכם בכ- 365 מיליוני דולרים בשנת 2005 ובכך להצטמצם בהשוואה לשנה הקודמת בשיעור של 5.7%.
 
קוברובסקי ציין, כי המצב המעודד של תעשיית המזון בא לידי ביטוי בקליטת מועסקים חדשים וכי בשנת 2005 נקלטו 300 עובדים חדשים בתעשיית המזון, (מהווים 0.5% מכלל המועסקים בענף), כיום מועסקים בתעשייה זו כ-56,900 עובדים.
 
הוא הוסיף, כי ההשקעות בתעשיית המזון במכונות וציוד מיבוא גדלו השנה ב-22% ויסתכמו ב-893 מליוני שקלים - שיא ההשקעות בעשור האחרון. מסקר שערך איגוד המזון בהתאחדות התעשיינים מתברר, כי 15% ממפעלי המזון השקיעו ב-2005 במכונות ובציוד כל אחד יותר מ-5 מיליון דולר; 12% ממפעלי המזון השקיעו כל אחד בין 2 מליון דולר ל-5 מיליון דולר ו-73% ממפעלי המזון השקיעו בשנה האחרונה כל אחד עד 2 מיליון דולר במכונות וציוד.
 
קוברובסקי ציין, כי בשנת 2005 בולטת המגמה של פיתוח מוצרים חדשים והשקעה מסיבית של חברות המזון בשיפורים תזונתיים/בריאותיים במוצרי המזון הקיימים. השנה פותחו כ-3,000 מוצרים חדשים, כאשר מרביתם הגדול כוללים שיפורים תזונתיים ובריאותיים בהפחתה בכמות הכולסטרול והשומן, הפחתה ברמת הסוכר והנתרן, הפחתה בכמות השומנים הרוויים וצבעי המאכל. מגוון המוצרים כולל מוצרים עם תוספת של סיבים תזונתיים ומוצרים מועשרים בויטמינים וברכיבים טבעיים.
 
להערכתו, השקיעו השנה מפעלי המזון בתחום זה כ-350 מליון שקל.
 
מהסקר של איגוד המזון בהתאחדות התעשיינים עולה, כי 10% ממפעלי המזון השקיעו כל אחד יותר מ-5 מליון שקלים בשיפורים תזונתיים/בריאותיים; 19%, השקיעו כל אחד במהלך 2005, בין 1 מליון שקל ל-5 מליון שקל. ו-71% ממפעלי המזון, השקיעו כל אחד עד מליון שקל במהלך 2005 בשיפורים תזונתיים/בריאותיים.
 
מסקר שערך איגוד המזון בהתאחדות התעשיינים מתברר, כי 65% ממפעלי המזון השיקו בשנה האחרונה כל אחד עד 10 מוצרים חדשים; 23% השיקו כל אחד יותר מ- 10 מוצרים חדשים.
 
עוד מתברר מהסקר, כי 77% ממפעלי המזון אשר השיקו מוצרים חדשים השקיעו בשנה האחרונה עד חצי מליון דולר כל אחד בפיתוח מוצרים חדשים; 15% השקיעו כל אחד יותר מ-1 מיליון דולר ו- 8% השקיעו בין חצי מליון דולר ל-1 מיליון דולר כל אחד, בפיתוח מוצרים חדשים. קוברובסקי ציין, כי הדבר מלמד על הקידמה והחדשנות בענף המזון, וכי תעשיית המזון בישראל הינה תעשייה, איכותית, חדשנית ותחרותית.
 
יו"ר איגוד תעשיות המזון בהתאחדות התעשיינים טוען, כי חוק עידוד השקעות הון החדש של התמ"ת הוא אסון לתעשיית המזון ומסלול תעסוקה בשיטת המכרזים, אינו רלוונטי לתעשיית המזון. השינוי הוציא למעשה את כל תעשיית המזון "מהמשחק". הוא קרא לממשלה לשנות את החוק לעידוד השקעות הון כך שיאפשר לתעשיית המזון להמשיך ולהעביר מפעלים לפריפריה.
 
יצויין, כי כ-70% מעובדי תעשיית המזון מועסקים באזורי הפריפריה ולאורך קווי העימות.
 
קוברובסקי מעריך, כי השנה יגיעו מכירות המזון לרשות הפלשתינאית לכ-400 מליוני שקלים. מהווה גידול של יותר מ-50%, לעומת אשתקד (מכירות של 250 מליון שקל), אם כי עדיין רחוק מהיקף המכירות של 600 מליון שקל לשנה לרשות הפלשתינאית, כפי שהיה ערב האינתיפאדה.
 
הוא קרא לממשלה לפעול להדדיות מלאה בתנועת סחורות המזון בין ישראל לרשות הפלשתינאית, תוך אכיפת חוקי סימון, ערכים תזונתיים, מע"מ, מס, תקנים, פיקדון וכו'.
 
קוברובסקי מעריך, כי בשנת 2006 יגדלו מכירות המזון לשוק המקומי בכ-3% ריאלית ויסתכמו בכ-42 מיליארדי שקלים; יצוא המזון צפוי לגדול בכ-7% ויסתכם בכ-730 מליוני דולרים.