התעשיינים: מדינות ה-OECD מגדילות התמיכה במו"פ – בישראל מקצצים

התאחדות התעשיינים: ממשלת ישראל חייבת להפסיק להיות שאננה, עליה להתעשת ולהגדיל את תקציב המו"פ ל-2.5 מיליארד שקל תוך שנתיים; מזהירים: בקרוב נגלה כי איבדנו את הבכורה העולמית בתחום זה


00:00 ,07.05.2007 מאת: מערכת פורט2פורט

התאחדות התעשיינים: ממשלת ישראל חייבת להפסיק להיות שאננה, עליה להתעשת ולהגדיל את תקציב המו"פ ל-2.5 מיליארד שקל תוך שנתיים; מזהירים: בקרוב נגלה כי איבדנו את הבכורה העולמית בתחום זה
 
ממשלת ישראל חייבת להפסיק להיות שאננה, עליה להתעשת ולהגדיל את תקציב המו"פ ל-2.5 מיליארד שקל תוך שנתיים. כך טוענת התאחדות התעשיינים.
 
לדברי התעשיינים, קיים כיום מצב אבסורדי המתבטא בכך שבעוד שמדינות ה-OECD(הארגון לשיתוף פעולה ופיתוח כלכלי), מגדילות את התקציבים למו"פ וחדשנות בעשרות אחוזים, הרי שבישראל קיצצו ב-4 מיליארד שקל ב-7 השנים האחרונות.
 
התאחדות התעשיינים מזהירה, כי אם הממשלה תמשיך במגמת הקיצוץ בתקציבי המו"פ הישראלי, התוצאה מכך תהיה, שבקרוב נגלה כי איבדנו את הבכורה העולמית בתחום זה. לדבריה, עלינו לשמר ולשפר את היתרון התחרותי שלנו ולהמשיך ולהוביל בעולם בנושא ההשקעה במו"פ ובחדשנות. יצוין כי שיעור ההשקעה במו"פ עומד כיום בישראל על 4.7 אחוזי תוצר.
 
התאחדות התעשיינים קראה לממשלה לאמץ מדיניות של הרחבה ניכרת בהיקף ההשקעה הממשלתית במו"פ, שכן לדבריו המגזר העסקי לבדו אינו מסוגל לייצר היקף מו"פ אופטימלי שיממש את פוטנציאל הצמיחה במשק. במקביל, יש לשדרג את התעשייה המסורתית ולהוביל לפריצת דרך משמעותית בכל הנוגע להשקעות במו"פ בענפים המסורתיים עתירה העבודה.
 
לדברי התעשיינים, רק באמצעות פיתוח אסטרטגיות חדשות המבוססות על בידול טכנולוגי, יוכלו המפעלים המסורתיים להתחרות בהצלחה בשוק המקומי והעולמי.
 
בהתייחסה לנעשה בשאר מדינות העולם בתחום זה ציינה התאחדות התעשיינים כי כך לדוגמא, תוכנית התמיכה הנרחבת של אוסטרליה כוללת מימון של 5.3 מיליארד דולר אוסטרלי לתוכניות בתחום המו"פ והחדשנות הטכנולוגית, שיבוצעו עד 2011; הממשלה הפינית חיזקה את המועצה למדיניות המדע והטכנולוגיה שלה והזניקה את המימון לתחום החדשנות והאקדמיה בסכום כולל של 50 מיליון יורו; צרפת העלתה את המימון למחקר הסקטור הציבורי ב-1 מיליארד יורו, והקימה סוכנות לאומית למחקר אשר תספק מימון סלקטיבי למחקר ציבורי ולשיתופי פעולה ציבוריים פרטיים.
 
כמו כן, הממשלה הגרמנית הודיעה על כוונתה להשקיע עד שנת 2009 סכום כולל של 6 מיליארד יורו במחקר ובפיתוח; סלובקיה פרסמה תוכנית פעולה למדע, מחקר וחדשנות שמהותה הגדלת המימון למו"פ והקמת מועצה ממשלתית חדשה למדע וטכנולוגיה לקידום וסיוע הביצוע של המו"פ.
 
ארה"ב התחייבה לחזק את ההשקעות במדע, טכנולוגיה ובחינוך. כמו כן מספר הולך וגדל של מדינות הציבו לעצמן יעד של גידול המו"פ כאחוז מהתוצר, עד כדי הכפלה במהלך העשור הקרוב. כמו למשל, יוון, פולין, ספרד, רוסיה, אירלנד, סין, נורווגיה, לוקסמבורג, הולנד.
 
התאחדות התעשיינים הוסיפה, כי מדינות ה-OECDממשיכות להעלות את התמיכה במו"פ העסקי אם באופן ישיר באמצעות מענקים או הלוואות, ואם באופן עקיף באמצעות תמריצי מס למו"פ ומימון הון סיכון.
 
לדברי התאחדות התעשיינים גם המזרח הרחוק נושף בעורפה של ישראל כאשר סין מצוייה בתנופת השקעות אדירה במו"פ עם גידול של 20%. כך הגיע סין אשתקד למקום השני אחרי ארה"ב כמשקיעה הגדולה בעולם במו"פ.