התעשיינים מברכים על הפחתת הריבית

"הירידה הניכרת בציפיות האינפלציה בחודשים האחרונים מספקת תנאים נוחים ומצדיקה הורדה נוספת של הריבית", אמר אברהם נובוגרוצקי, יו"ר ועדת כלכלה בהתאחדות התעשיינים ומנכ"ל אפריקה ישראל תעשיות


00:00 ,29.11.2011 מאת: מערכת פורט2פורט

ריבית בנק ישראל יורדת כצפוי בשיעור של 0.25% בעקבות המשבר הכלכלי, האינפלציה הנמוכה, הורדות הריבית בחו"ל, הנפילות בבורסה והחשש מפני מפולת במחירי הדירות. כך הודיע הערב (ב') בנק ישראל, בתום דיונים מרתוניים של הוועדה המוניטרית. הריבית הנוכחית - 2.75%.

הודעת בנק ישראל מאמש להוריד את הריבית ב- 0.25% לרמה של 2.75%, בשל המשבר הכלכלי, האינפלציה הנמוכה, הורדות הריבית בחו"ל, הנפילות בבורסה והחשש מפני מפולת במחירי הדירות, נתקבלה בסיפוק אצל התעשיינים.

אברהם נובוגרוצקי, יו"ר ועדת כלכלה בהתאחדות התעשיינים ומנכ"ל אפריקה ישראל תעשיות, מסר בתגובה כי "על הנגיד להמשיך ולהוריד את הריבית, זאת לנוכח החששות הגוברים מגלישה למיתון עולמי חמור, אשר יוסיף ויפגע ביצוא הישראלי, זאת לצד חולשתו של השוק המקומי. נזכיר, כי מאז הרבע השני של השנה נסוג יצוא ענפי ההיי-טק בשיעור מצטבר של למעלה מ- 10%. הדבר מהווה איום משמעותי על המשך מגמת הצמיחה של המשק הישראלי, אשר נשענה בשנים האחרונות בעיקר על ענפי ההיי-טק המייצאים".

נציין כי פערי הריביות מעודדים כניסת משקיעים זרים פיננסיים (ספקולנטים), כאשר ריבית בנק ישראל עומדת החל מאפריל 2011 על 3% לעומת 0%-0.25% בארה"ב ו- 1% בגוש האירו. פערי ריביות אלו מעודדים את הספקולנטים, לקחת הלוואות בריבית נמוכה ולהשקיע במטבעות עם ריבית גבוהה, כמו השקל. משקיעים אלו נכנסים רק לשם גריפת רווח מהפרשי ריבית ושער.

יחד עם זאת, כניסת המשקיעים הזרים מחזקת את השקל ותומכת בייסוף וככל שייכנס יותר מט"ח לארץ – מגמת הייסוף תתחזק. אולם, הייסוף מביא לכך שבגין כל דולר יצוא מקבל היצואן פחות שקלים – הדבר מביא לפגיעה מיידית ברווחיות העסקאות שכבר נחתמו (בהנחה שלא בוצע גידור) ולפגיעה בטווח הבינוני - ארוך ביכולת להשיג עסקאות חדשות, שכן השחיקה בתמורה השקלית מחייבת העלאת המחיר הדולרי או לפחות לא מאפשרת הורדת מחיר ובכך הופכת את המתחרים בחו"ל לאטרקטיביים יותר.

לדברי אברהם נובוגרוצקי, הירידה הניכרת בציפיות האינפלציה בחודשים האחרונים מספקת תנאים נוחים ומצדיקה הורדה נוספת של הריבית.