התעשיינים לוועדת הכספים: להחיל תקנות רכש הגומלין על חברות ממשלתיות שהוקמו לאחר שנת 95'

נציגי התאחדות התעשיינים שהופיעו בדיון בוועדת הכספים של הכנסת טענו כי מהלך כזה יאפשר לספק עבודה לכ-9,000 מובטלים. בין החברות הממשלתיות שהוקמו לאחר 95': נמל חיפה, נמל אשדוד, נמל אילת ועוד


00:00 ,28.02.2007 מאת: מערכת פורט2פורט

נציגי התאחדות התעשיינים שהופיעו בדיון בוועדת הכספים של הכנסת טענו כי מהלך כזה יאפשר לספק עבודה לכ-9,000 מובטלים. בין החברות הממשלתיות שהוקמו לאחר 95': נמל חיפה, נמל אשדוד, נמל אילת ועוד
 
התאחדות התעשיינים קראה הבוקר לוועדת הכספים של הכנסת בראשותו של חה"כ יעקב ליצמן להחיל את תקנות רכש הגומלין על חברות ממשלתיות שהוקמו לאחר שנת 95', ולא נכנסו עד כה לתחולת החוק.
 
נציגי התאחדות התעשיינים שהופיעו בדיון טענו, כי מהלך כזה יאפשר לספק עבודה לכ-9,000 מובטלים.
 
עוד המליצה התאחדות התעשיינים לתת למדינה באמצעות הרשפ"ת (הרשות לשיתוף פעולה תעשייתי) את הסמכות להעניק לחברות ממשלתיות פטור מרכש גומלין במקרים מסוימים.
 
נציגי התאחדות התעשיינים טענו כי החברות הממשלתיות, שהוקמו לאחר שנת 95' ואשר תקנות רכש הגומלין עדיין לא חלות עליהן, נמצאות בתקופה של השקעות חדשות בנמלים, בהקמת הרכבת הקלה בת"א, בהקמת נתיבי הגז הטבעי ובפרוייקטים של רכבת ישראל.
 
על פי חישוב של התאחדות התעשיינים, היקף ההשקעות השנתי של החברות הממשלתיות שתקנות רכש הגומלין לא חל עליהן (דהיינו - הוקמו לפני שנת 95') עומד על כ-10 מיליארד שקל בשנה. בהנחה שבמכרזים הללו יזכו ספקי חוץ (חברות זרות) תפסיד התעשייה הישראלית כ-2.8 מיליארד שקל רכש גומלין שיכלו לספק עבודה, כאמור, לכ-9,000 עובדים.
 
יצוין כי תקנות רכש הגומלין במסגרת חוק חובת המכרזים נחקקו בפעם האחרונה רק בשנת 1995 וחברות ממשלתיות רבות לא היו קיימות בעת שנחקק החוק או שמותיהן של חברות קיימות שונו והממשלה לא השכילה לצרפן עד היום לתחולת החוק.
 
נציגי התאחדות התעשיינים טענו עוד בישיבה כי מבדיקת התאחדות התעשיינים מתברר שמרבית המדינות בעולם נע רכש הגומלין בשיעורים שבין 40% ל-150% מהיקף המכרז (150% חל על רכש בטחוני) ולכן על ועדת הכספים לא להשאיר את התעשייה הישראלית מאחור.
 
החברות הממשלתיות שהוקמו לאחר 95' או שמן שונה ואותן מבקשת התאחדות התעשיינים להכניס לתחולת החוק הן: נמל חיפה, נמל אשדוד, נמל אילת, נת"ע (נתיבי תחבורה עירוניים), החברה הלאומית לדרכים  בישראל (לשעבר מע"צ), חברת נתיבי הגז הטבעי, חברת רכבת ישראל, חברת רפא"ל, דואר ישראל וחברת הבת שלה בנק הדואר וכן חברת הפחם.