התעשיינים לבג"ץ: יש לבטל הכללים החדשים של רשות המים

התאחדות התעשיינים מציינת בעתירתה כי הכללים החדשים שקבעה רשות המים לחיוב מפעלי תעשיה בתשלום עבור שירותי ביוב נטולי היגיון ונקבעו על פי "נוסחה שרירותית"


00:00 ,20.01.2010 מאת: מערכת פורט2פורט

התאחדות התעשיינים מציינת בעתירתה כי הכללים החדשים שקבעה רשות המים לחיוב מפעלי תעשיה בתשלום עבור שירותי ביוב נטולי היגיון ונקבעו על פי "נוסחה שרירותית"
 
התאחדות התעשיינים עתרה השבוע לבג"צ לביטול הכללים החדשים שקבעה רשות המים לחיוב מפעלי תעשיה בתשלום עבור שירותי ביוב. בכללים החדשים, אותם פרסמה רשות המים בסוף שנת 2009, קבעה הרשות תעריף עבור שפכים, המשולם לתאגידי המים והביוב, הפועלים ברשויות המקומיות השונות.
 
הכללים החדשים קובעים כי במקום שכל מפעל תעשיה ישלם עבור שירותי הביוב בדיוק לפי כמות השפכים אותם הזרים לביוב (כפי שהיה נהוג עד היום במרבית הרשויות המקומיות), החיוב יהיה לפי נוסחה שרירותית שבפועל תביא לכך שבכל המקרים המפעל ישלם גם על מים שכלל לא הזרים לביוב, כלומר – ישלם בגין שירות שלא צרך.
 
מהתאחדות התעשיינים נמסר כי "הניסיון החצוף של רשות המים לשלוח יד גסה לכיסי התעשייה הישראלית דווקא בשיאו של משבר כלכלי ובימים בהם נדרש לחזק את כושר התעשייה הישראלית ייעצר בבג"צ. לא ניתן לגבות ולו גם שקל נוסף מעבר למה שהתעשייה מזרימה בפועל – ואין זה  משנה באיזו עטיפה או אמתלה תעטוף את זה רשות המים".
 
עוד נמסר מהתאחדות התעשיינים כי המדינה יצרה גוף טוטליטרי שמקבל החלטות נעדרות כל הגיון כלכלי או אחר. לא ייתכן, טוענים בהתאחדות, שמפעלים אשר משתמשים במים כחלק מהמוצר יחויבו בגינם באגרת ביוב, כאילו הוזרמו אליו: מפעלי מזון, יחויבו על מים למילוי בקבוקי משקה - אגרת ביוב; מפעלי בטון אשר מוסיפים מים ליצירת המלט, יחויבו כאילו הזרימו מים לביוב; מפעלי טקסטיל, שהמים משמשים חלק מהמוצר ומתאדים בתהליך, ישלמו אגרת ביוב.
 
באי-כוח ההתאחדות, עוה"ד מוטי ארד ואמיר ונג ממשרד רון גזית, רוטנברג ושות', המחישו בתרחישים שונים המוצגים בעתירה, כיצד התשלום שיידרש ממפעלי תעשיה לפי הכללים החדשים יהיה אקראי ושרירותי, כך שלעתים מפעל המזרים לביוב שפכים רבים יידרש לתשלום נמוך ממפעל אחר שמזרים פחות שפכים.
 
כמו כן, גם מפעלים שאינם משתמשים בשירותי ביוב כלל יידרשו עדיין לשלם – זאת מבלי שהשתמשו כלל בשירות. יצוין כי התאחדות התעשיינים דורשת בעתירה שחישוב תשלום אגרת הביוב יהיה בדיוק לפי כמות המים המוזרמים בפועל לביוב על ידי המפעל.
 
עוד טוענת ההתאחדות, כי הכללים החדשים אף יובילו לפגיעה באיכות הסביבה, שכן במקרים רבים שיטת החיוב האקראית שבכללים החדשים של הרשות תשלול מהמפעלים תמריץ בדמות הפחתת תשלום אם יצליחו לייעל את הזרמת השפכים מהמפעל. עקב הפגיעה הסביבתית שתגרם, הוסיפה התאחדות התעשיינים גם את המשרד להגנת הסביבה כמשיב לעתירה.