התעשיינים: ירי הקסאמים גרם לנזק של כ-40 מיליון שקל למפעלי התעשייה בשדרות והסביבה

מבדיקת התאחדות התעשיינים מתברר כי יותר מ-100 עובדים עזבו את המפעלים, כ-14% מהמפעלים מתכוונים לעבור לאזורים אחרים. ברוש: להאריך בשנתיים נוספות את החלטת הממשלה למתן הנחות בארנונה


00:00 ,15.11.2006 מאת: מערכת פורט2פורט

מבדיקת התאחדות התעשיינים מתברר כי יותר מ-100 עובדים עזבו את המפעלים, כ-14% מהמפעלים מתכוונים לעבור לאזורים אחרים. ברוש: להאריך בשנתיים נוספות את החלטת הממשלה למתן הנחות בארנונה
 
ירי הקסאמים גרם ב-3 השנים האחרונות לנזק ישיר ועקיף של כ-40 מליוני שקלים למפעלי התעשייה בשדרות והסביבה. יותר מ-100 עובדים כבר עזבו את המפעלים, וכ-14% מהמפעלים מתכוונים לעבור לאזורים אחרים. כך עולה מבדיקה שערכה התאחדות התעשיינים.
 
שרגא ברוש, נשיא התאחדות התעשיינים, קורא לשר האוצר אברהם הירשזון ולשר הפנים, רוני בראון, לפעול  להארכת ההנחה למפעלי התעשייה בשדרות ויישובי סובב עזה בשיעור של 50% למשך שנתיים נוספות לפחות (לשנים 2007 ו-2008).
 
יצוין כי במסגרת החלטת הממשלה מאוקטובר 2004, בנושא מתן סיוע לשדרות ויישובי סובב עזה, נקבעו לשנים 2005-2006 הנחות בארנונה בשיעור 50% למפעלי התעשייה ולעסקים באזורים אלה. החל מינואר 2007 צפוי שיעור ההנחה לרדת ולעמוד על 25% בלבד.
 
ברוש טוען, כי הפחתת ההנחה בארנונה תפגע קשות במפעלים בשדרות והסביבה והיא מנוגדת למדיניות הנדרשת שהינה דווקא הרחבת הסיוע.  זאת כדי לחזק את המפעלים ואת הפעילות הכלכלית והתעסוקה שם.
 
ברוש טוען בנוסף כי בגין המצב הביטחוני המיוחד בשדרות, הגורם לפגיעה גם במפעלי התעשייה ובתפוקתם, על הממשלה למצוא דרכים כדי למזער את הנזקים ולאפשר למפעלי התעשייה בשדרות ובשער הנגב להתמודד עם הבעיות הנובעות מהמצב.
 
מבדיקה שערכה לאחרונה התאחדות התעשיינים בקרב עשרות המפעלים בשדרות וסביבתה עולה כי כ-93% מהמפעלים סובלים מהיעדרויות עובדים בעקבות ירי הקסאמים, כאשר 50% מהם מדווחים על היעדרויות בשיעור של 6%-10%, 43% מהמפעלים מדווחים על היעדרויות של עד 5% וכ-7% מהמפעלים סובלים מהיעדרויות הגבוהות ב-11% מכוח האדם במפעל.
 
עוד עולה מהבדיקה כי 64% מהמפעלים באזור שדרות והסביבה מדווחים על אי הגעתם של לקוחות, 57% סובלים מאי הגעתם של ספקים ו-54% מדווחים על אי הגעתם של נותני שירותים. מדובר, בין השאר, בקניינים מהארץ ומחו"ל ואנשי תחזוקה מחו"ל וממרכז הארץ, החוששים לבוא לאזורי התעשייה בשדרות ושער הנגב.
 
מהבדיקה של התאחדות התעשיינים עולה כי 60% מהמפעלים באזור זה סובלים מירידה בתפוקה ומטעויות ביצור בשל המתח בקרב העובדים. עוד עולה כי כ-30% מהמפעלים מדווחים כי בעקבות המצב חלה אצלם ירידה במכירות לשוק המקומי, 40% מדווחים על ירידה ביצוא, 46% מדווחים על נטישת לקוחות וכ-54% מדווחים על הפסד שווקים בחו"ל.
 
מבדיקת התאחדות התעשיינים עולה כי 53% מהמפעלים סובלים מנטישת עובדים וכ-71% מדווחים על קשיים בגיוס כוח אדם. עם זאת, כ-86% מהמפעלים באזור אינם מתכוונים לעבור לאזור אחר. יצויין כי מפעלים מדווחים על ירידות של 80% בערך הנכסים באזור.
 
באזור שדרות ובשער הנגב ישנם כ-40 מפעלים בתחום המזון, המתכת, הפלסטיקה, הנייר, ההייטק ועוד, בהם מועסקים כ-5,000 עובדים.