התעשיינים: זינוק חד של כ-40% במחירי הגפ"מ לתעשייה

טוענים כי מאז הסרת הפיקוח נרשם זינוק במחירים אשר מתבטא בתוספת עלות שנתית של כ-140 מיליונו שקלים. קוראים להחזיר את הפיקוח על מחירי הגפ"מ בשער בתי הזיקוק


00:00 ,24.12.2007 מאת: מערכת פורט2פורט

טוענים כי מאז הסרת הפיקוח נרשם זינוק במחירים אשר מתבטא בתוספת עלות שנתית של כ-140 מיליונו שקלים. קוראים להחזיר את הפיקוח על מחירי הגפ"מ בשער בתי הזיקוק
 
יש להחזיר את הפיקוח על מחירי הגפ"מ (גז פחמימני מעובה) בשער בתי הזיקוק, עד ליצירת תנאים שיאפשרו תחרות במשק הגפ"מ ועד לכניסה משמעותית של הגז הטבעי למשק. כך קורא משה כהן, יו"ר ועדת האנרגיה בהתאחדות התעשיינים.
 
כהן טוען, כי מאז הסרת הפיקוח על מחירי הגפ"מ בתחילת אוקטובר, נרשם זינוק חד של כ-40% במחירי הגפ"מ לצרכנים התעשייתיים, שמשמעותו תוספת עלות שנתית של כ-140 מיליוני שקלים למפעלים.
 
כהן מסביר, כי התנאים השוררים כיום במשק הגפ"מ אינם מאפשרים את הסרת הפיקוח בשלב זה: הביקוש לגפ"מ גדל באופן מתמיד מדי שנה במגזרים השונים במשק; קיימת יכולת ייצור מוגבלת בשני בתי הזיקוק בחיפה ובאשדוד; קיימת קיבולת מוגבלת במתקני הייבוא והאחסנה של הגפ"מ, שאינה מאפשרת את הגדלת הייבוא באופן משמעותי. לפיכך, כפי שהתריעה התאחדות התעשיינים עוד לפני הסרת הפיקוח, אכן חלה עלייה משמעותית במחירי הגפ"מ לצרכנים בכל המגזרים - הביתי והתעשייתי.   
 
כהן מציין כי מפעלי התעשייה בישראל (ללא הפטרוכימיה) צורכים כ-130 אלף טון גפ"מ בשנה. עליית מחירי הגפ"מ ויתר הדלקים, פוגעת בכושר התחרות של התעשייה הישראלית בצורה משמעותית יותר מאשר במשקים אחרים. זאת, בעקבות העובדה שבמדינות רבות בעולם, בניגוד לישראל, קיימת אלטרנטיבת הגז הטבעי, שהינו זול יותר ומחירו עלה בשיעורים מתונים יותר.