התעשיינים: הרבעון הראשון – הגרוע ביותר מזה 30 שנה

מסקר הציפיות של התאחדות התעשיינים מתברר כי 70% מהתעשיינים דווחו על ירידה בתפוקה, יותר מ-50% פיטרו עובדים ו-61% דיווחו על ירידה ביצוא


00:00 ,26.04.2009 מאת: מערכת פורט2פורט

מסקר הציפיות של התאחדות התעשיינים מתברר כי 70% מהתעשיינים דווחו על ירידה בתפוקה, יותר מ-50% פיטרו עובדים ו-61% דיווחו על ירידה ביצוא
 
המשבר בתעשייה נמשך. הרבע הראשון של 2009 הנו הקשה ביותר לתעשייה מזה יותר מ-30 שנה. ברבע השני של  2009 צפויה להימשך הנסיגה בתפוקת התעשייה, במכירות לשוק המקומי, ביצוא, בפיטורי עובדים ובהשקעות. כך עולה מסקר הציפיות של התאחדות התעשיינים שערך לאחרונה אגף כלכלה בהתאחדות התעשיינים בקרב 186 חברות תעשייתיות.
 
רובי גינל, ראש אגף כלכלה בהתאחדות התעשיינים, ציין כי תחזיות התעשיינים לרבע השני של השנה מצביעות על מאזן נטו שלילי של 28% בתפוקת התעשייה, כאשר 55% מהתעשיינים צופים ירידה בתפוקה, לעומת 19% שצופים גידול בתפוקתם, רובם המכריע צופה גידול קל בלבד. על אף ההתמתנות, חשוב לזכור כי עדיין צפויה נסיגה בתפוקת כל ענפי התעשייה.
 
התמתנות קלה ביותר צפויה בקצב פיטורי העובדים מהתעשייה ברבע השני של 2009 - כאשר 49% צופים פיטורי עובדים, לעומת 7% בלבד אשר צופים גידול קל. גינל מציין כי על אף הצפי להתמתנות קצב הפיטורים - עדיין בפרספקטיבה היסטורית מדובר בקצב מהיר ביותר של פיטורים.
 
התמתנות צפויה גם בעוצמת הנסיגה במכירות לשוק המקומי - 62% מהתעשיינים צופים ירידה במכירות המקומיות, לעומת 15.5% שצופים עלייה, מרביתם עלייה קלה. גינל מדגיש כי עם זאת עדיין צפויה נסיגה במכירות המקומיות בכל ענפי התעשייה.
 
היצואנים בסקר צופים אף הם התמתנות ניכרת בעוצמת הנסיגה במשלוחי היצוא. 46% מהיצואנים בסקר צופים נסיגה נוספת ביצוא, אל מול 23.5% שצופים עלייה במשלוחי היצוא – מרביתם עלייה קלה. התמתנות ניכרת בעוצמת הירידה ביצוא צפויה בכל ענפי התעשייה, אם כי בפרספקטיבה היסטורית עדיין מדובר בירידה חדה ביותר.
 
במקביל, צופים התעשיינים נסיגה נוספת בהשקעות התעשייה ברבע השני של השנה, תוך התמתנות מסוימת בעוצמת הירידה - 40%  מהתעשיינים  צופים נסיגה בהשקעות, לעומת 8% בלבד שצופים עלייה. נסיגה צפויה בהשקעות בכל ענפי התעשייה.
 
מדיווחי התעשיינים לגבי הרבע הראשון של 2009 מתברר כי ברבע הראשון של 2009 נמשכה ואף העמיקה הנסיגה הדרמטית בתפוקת התעשייה - 70% מהתעשיינים דיווחו על ירידה בתפוקתם, לעומת 13.5% בלבד שרשמו גידול, מרביתם גידול קל. גינל מציין, כי נסיגה כה חדה בתפוקת התעשייה לא דווחה זה למעלה משלושה עשורים ולא נרשמה מעולם במסגרת סקר הציפיות.
 
במקביל, החמירה ברבע הראשון של 2009 הירידה בניצולת מלאי ההון. ירידה בעוצמה שכזו לא דווחה עד כה במסגרת הסקר. 64% מהתעשיינים רשמו ירידה בניצולת הציוד, לעומת 10% בלבד שרשמו עלייה. כמו כן, מדווחים התעשיינים על ירידה חדה נוספת במלאי המוצרים הגמורים ובמלאי חומרי הגלם.
 
בהתאם לציפיות, מדווחים התעשיינים, כי בתחילת 2009 הואץ משמעותית קצב פיטורי העובדים בתעשייה. יותר ממחצית מהתעשיינים דיווחו על פיטורי עובדים, לעומת 4% בלבד שדיווחו על קליטה מתונה. גינל מדגיש, כי זה כ- 30 שנה, מאז הרבע הראשון של שנת 1980, לא דווח במסגרת הסקר על פיטורי עובדים בעוצמה כה חזקה. 
בנוסף, דווח על העמקה נוספת של הנסיגה במכירות התעשייה לשוק המקומי ברבע הראשון של 2009. 71% מהתעשיינים דיווחו על ירידה במכירות המקומיות, לעומת 6% בלבד שדיווחו על עלייה, מרביתם עלייה קלה. גינל מציין כי זה קרוב ל-30 שנה לא נרשמה נסיגה כה חדה במכירות לשוק המקומי.
 
העמקה נוספת של הירידות נרשמה גם בהיקף משלוחי היצוא בתחילת 2009, בעוצמה שטרם נרשמה כמותה במסגרת הסקר. מאזן נטו שלילי נמוך ביותר של 40% נרשם כאשר 61% מהיצואנים רשמו ירידה ביצוא, לעומת 13% בלבד שרשמו עלייה ביצוא. גינל מדגיש, כי לראשונה מזה 7 שנים מדווחים היצואנים בסקר על חמישה רבעונים רצופים של ירידות בהיקף משלוחי היצוא, וכי הנסיגה הנוכחית חדה משמעותית בהשוואה לזו שנרשמה לפני כשבע שנים.    
 
בנוסף מדווחים היצואנים בסקר כי נמשכה ואף החריפה בתחילת השנה ירידת מחירי היצוא במונחי מט"ח - מאזן נטו שלילי של 24%, לאחר מאזן שלילי של כ- 17% בסקר הקודם. להערכת היצואנים, תימשך הירידה במחירי היצוא בחודשים הבאים, תוך התמתנות בעוצמה.