התעשיינים: הנזק הכספי הישיר למפעלים באזור הצפון מגיע לכ-4.3 מיליארד שקל

מרבית הנזק הינו בעיקר בשל הפסד תפוקה. מפעלים רבים עובדים בתפוקה נמוכה של בין 20 ל-50 אחוז


00:00 ,13.08.2006 מאת: מערכת פורט2פורט

מרבית הנזק הינו בעיקר בשל הפסד תפוקה. מפעלים רבים עובדים בתפוקה נמוכה של בין 20 ל-50 אחוז
 
הנזק הכספי הישיר למפעלים באזור חיפה הצפון מאז תחילת המלחמה ועד היום נאמד בכ-4.3 מיליארד שקל. מרבית הנזק הינו בעיקר בשל הפסד תפוקה. כך נמסר מהתאחדות התעשיינים.
 
נזק זה אינו כולל נזקים עקיפים בגין אובדן הזמנות עתידיות או לקוחות וכן אינו כולל פגיעות פיזיות ישירות במפעלים כתוצאה מנפילת טילים.
 
בסיור שערכו נשיא התאחדות התעשיינים, שרגא ברוש ומנכ"ל התאחדות התעשיינים הנכנס, יהודה (יודק'ה) שגב בסוף השבוע במפעלים בצפון, מסר ד"ר אלי פישר (הבעלים) ומאיר שמעון, מנכ"ל מפעל ד"ר פישר - דמרוויץ באזור תעשייה קדמת גליל, כי למרות הפגיעה הישירה במפעל (ב-29 ביולי) חוזר המפעל אט אט לפעילות, מדי יום מגיעים 30 עובדים מתוך 250 העובדים. עובדים אלו מועסקים במשמרת ערב מ-20:00 עד 6 בבוקר, כאשר הם מצליחים להפעיל 2 קווי יצור מתוך 6 ולהגיע לתפוקה כוללת של 15% - 20%.
 
בסיור נמסר עוד ממפעל פריניר הממוקם אף הוא באזור התעשייה בקדמת הגליל כי למרות הפגיעה הישירה, נעתרו בעלי המפעל לבקשתו של מוטי דותן, ראש המועצה האזורית גליל תחתון, והפעילו את המפעל מתוך אחריות ודאגה למגדלי העגבניות באזור הצפון.
 
יפה  פרג'ון, מבעלי מפעל הפלסטיקה צ.ד.ף שבאזור תעשייה טבריה עילית מסרה כי היקף היצור במפעל מתחילת אוגוסט נע בין 20% ל-30%. עובדים רק משעות הערב ועד הבוקר. לדבריה, ישנה פגיעה של 75% בהכנסות המפעל.
 
יעקב בנירז, מנהל מפעל אקרשטיין באזור התעשייה צ.ח.ר שליד צפת מסר בסיור, כי בשבוע האחרון הגיעו 95 עובדים מתוך 100 עובדי המפעל. לדבריו, המפעל מתחילת המלחמה ועד היום עובד בתפוקה של 45% - 50%. עוד מסר, כי עובדים שעבדו ביולי קבלו תוספת של 63% בברוטו וכי עובד שלא עבד קיבל לפי החוק.
 
זאב מרקמן, מנכ"ל מפעל המתכת מודגל באזור התעשייה צ.ח.ר מסר, כי חוץ  מהיומיים הראשונים של המלחמה - המפעל עובד כמעט כרגיל אך התפוקה מגיעה ל-60% - 70% בלבד. המפעל שמייצא כ-60% מתוצרתו, עשה הכל כדי לשמור על הלקוחות של הטווח הארוך והוא עומד בהזמנות. הוא הוסיף, כי מתחיל אוגוסט כמעט כל 150 העובדים מתייצבים לעבודה, תוך חלוקתם לשתי משמרות. עוד מסר, כי עובדים שהגיעו לעבודה ביולי, קיבלו משכורת של 180%.