התעשיינים: היצוא צפוי לסגת ברבעון הקרוב

דוח חדש של התאחדות התעשיינים מצביע על הימשכות מגמת הנסיגה ממנה סובל היצוא הישראלי גם ברבעון הקרוב עם ירידה נוספת של כ-2%. נשיא התאחדות התעשיינים, שרגא ברוש: מן הראוי שבנק ישראל יתרכז במטרותיו שהן חיזוק הכלכלה ושיפור כושר תחרות היצוא


12:45 ,22.01.2020 מאת: מערכת פורט2פורט

הייצור הישראלי בחו״ל ממשיך להתרחב בזמן שהייצור בארץ מתכווץ. כך עולה מניתוח הציפיות של התאחדות התעשיינים שבדק את נתוניהן של כ-160 חברות תעשייה ישראליות. בזמן שברבעון הקרוב צפוי הייצוא שלהן לסגת ב-2% נוספים לאחר שכבר דיווחו על ירידה ברבעון האחרונים של 2019, התפוקה בקווי הייצור בחו״ל של החברות צפויה לזנק בלא פחות מ-17%. בנוסף, ברבעון הקרוב החברות בישראל צפויות לצמצם את כוח האדם בכ-1% בזמן שאתרי הייצור של החברות בחו״ל ירחיבו את כמות העובדים בכ-9%.

 

עוד דיווחו התעשיינים על ירידה חדה של כ-11% בתפוקה ברבעון האחרון של 2019. ברבעון הקרוב התפוקה צפויה לרשום קיפאון. חג הפסח מביא לרוב לגידול בתפוקה ובמכירות המקומיות ולולא היה מתקיים בתחילת אפריל, סביר שהתפוקה היתה רושמת נסיגה. תחזיות נוספות של התעשיינים לרבעון הראשון של 2020 הן: נסייגה נוספת במכירות התעשייה לשוק המקומי, נסיגה חדשה במשלוחי היצוא, ירידה במצבת העובדים בתעשייה, המשך הגידול בהשקעות התעשייה בנכסים קבועים. 

 

נשיא התאחדות התעשיינים, שרגא ברוש: ״מן הראוי שבנק ישראל יתרכז במטרותיו שהן חיזוק הכלכלה ושיפור כושר התחרות של היצוא ולא יפעל להכניס חוסר ודאות במשטר המס בישראל. ההתבטאות האחרונה תעלה למשק הישראלי מיליארדי דולרים במידה ומשקיעים יסברו שמדיניות המס בישראל, היתרון היחיד שיש ליצוא מישראל, הולכת להשתנות שוב״.

 

בינתיים חברות התעשייה הישראליות שמייצרות בחו״ל דיווחו ברבעון האחרון על עלייה בתפוקה של כ-11% וברבעון הקרוב צופים זינוק, כאמור, של כ-17%. קריאות בנק ישראל הן דוגמא אחת בלבד למגוון הסיבות שהחברות הישראליות מעדיפות לוותר על טובות הממשלה ואי הוודאות הרגולטורית ולעבור לייצר בחו״ל. לכך יש להוסיף את עלויות הייצור הגבוהות בישראל, נטל התערבות ממשלה מהמכבידים בעולם ומחסור חמור בכוח אדם מקצועי. 88% מהתעשיינים דיווחו על קושי במציאת כוח אדם שכזה.