התעשיינים: גידול של 12% בצמיחת תעשיית הפרמצבטיקה בשנת 2007

המכירות הסתכמו בכ-4.5 מיליארד דולר. חיים הורביץ, יו"ר ענף הפרמצבטיקה, טוען כי כל שינוי בחוקי הקניין הרוחני יפגע לרעה במשק הישראלי, בתעשייה הישראלית ובצרכנים


00:00 ,06.02.2008 מאת: מערכת פורט2פורט

המכירות הסתכמו בכ-4.5 מיליארד דולר. חיים הורביץ, יו"ר ענף הפרמצבטיקה, טוען כי כל שינוי בחוקי הקניין הרוחני יפגע לרעה במשק הישראלי, בתעשייה הישראלית ובצרכנים  
 
"בשנת 2007 חל גידול של 12% בצמיחת תעשיית הפרמצבטיקה הישראלית ובתרומתה למשק. המכירות הסתכמו בכ-4.5 מיליארד דולר. אנו קוראים לממשלה למנוע פגיעה בה בעקבות לחץ מצד חברות התרופות הזרות להקשחת דיני הקניין הרוחני בישראל". כך אמר היום חיים הורביץ, יו"ר ענף הפרמצבטיקה בהתאחדות התעשיינים וסמנכ"ל בכיר בטבע, במסיבת כתבים לרגל יום תקשורת של הענף.
 
הורביץ טען כי החברות הרב לאומיות מוטרדות מהישגי תעשיית התרופות הישראלית ומנסות לפגוע בה על ידי  הבטחות סרק כאילו יעבירו לישראל השקעות תמורת הקשחת דיני הקניין הרוחני. אבל המציאות היא, טוען הורביץ, שאותן חברות רב לאומיות דווקא משקיעות במדינות אחרות כמו הודו - שם חוקי הקניין הרוחני נופלים בחומרתם מבישראל.
 
לטענת הורביץ, כל שינוי בחוקי הקניין הרוחני עקב כניעה ללחצי החברות הרב לאומיות - יפגע לרעה במשק הישראלי, בתעשייה הישראלית ובצרכני הבריאות.  
 
לדבריו, במקרה בו יפוג פטנט בחו"ללפני ישראל - לא כדאי יהיה לייצר בארץ את התרופה הגנרית (תרופה שהסתיימה תקופת הפטנט עליה).
 
הוא התריע כי במקרה כזה חברות ישראליות המפתחות תרופות גנריות לשווקי יצוא, יאלצו להוציא את מערכי הפיתוח והיצור שלהן לחו"ל.
 
מניתוח נתוני הענף, אשר נערך בהתאחדות התעשיינים נמצא, כאמור, כי בשנת 2007 הסתכמו כלל המכירות של חברות הפרמצבטיקה הישראליות (תרופות, חומרי גלם, ליצור תרופות, מכשור רפואי ווטרינריה) לשוק המקומי וליצוא בכ-4.5 מיליארד דולר, גידול של 12% לעומת 2006 - אז הסתכמו המכירות ב-4 מיליארד דולר, וגידול של 25% לעומת 2005, בה הסתכמו מכירות החברות הישראליות לשוק המקומי וליצוא ב-3.173 מיליארד דולר.
 
עוד נמצא כי מקורו של יותר מ- 10% מהייצוא התעשייתי של ישראל - הוא בענף הפרמצבטיקה. בשנת 2007 הסתכם היקף היצוא של החברות הישראליות ליותר מ- 120 מדינות ביותר מ-3.6 מיליארד דולר, גידול של 13% לעומת 2006, בה הסתכם היקף היצוא של החברות ביותר מ-3.2 מיליארד דולר. להערכתו, תחול בשנת 2008 התמתנות בקצב גידול יצוא הענף והוא יגדל בכ-10% לעומת אשתקד ויסתכם בכ-4 מיליארד דולרים.
 
בתעשיית הפרמצבטיקה מועסקים יותר מ-7,000 עובדים מתוכם 50% אקדמאים, 52% נשים ומספר העובדים בתעשיות נלוות עולה על 20 אלף איש.