התעשיינים: בשנת 2007 צפויה האטה ניכרת בקצב הגידול של השקעות התעשייה במכונות ובציוד

התעשיינים צופים גידול של 5%-7% בלבד לכ-15 מיליארד שקל - לעומת גידול של 29% אשתקד. התאחדות התעשיינים דורשת מהממשלה להחיל את תקנות פחת מואץ בשנת 2008


00:00 ,24.09.2007 מאת: מערכת פורט2פורט

התעשיינים צופים גידול של 5%-7% בלבד לכ-15 מיליארד שקל - לעומת גידול של 29% אשתקד. התאחדות התעשיינים דורשת מהממשלה להחיל את תקנות פחת מואץ בשנת 2008
 
על רקע ביטול תקנות הפחת המואץ בשנת 2007, צפויה האטה ניכרת בקצב גידול השקעות התעשייה במכונות ובציוד מיבוא. השנה צפוי גידול של 5%-7% בלבד לעומת גידול של 29% בשנת 2006, בה הופעלו התקנות.  כך מסרה דפנה אבירם-ניצן, מנהלת המחלקה למחקר כלכלי ואסטרטגיה בהתאחדות התעשיינים.
 
להערכתה יסתכמו השנה השקעות התעשייה במכונות וציוד מיבוא בכ-15 מיליארד שקל.
 
בעקבות כך דורשת התאחדות התעשיינים מהממשלה לא לחזור על הטעות של 2007 ולהחיל את תקנות הפחת המואץ על התעשייה בשנת 2008 ובכך להגביר את המוטיבציה של המפעלים לחזור ולהשקיע במכונות וציוד, דבר שיסייע לשיפור כושר התחרות ויאיץ את צמיחת התעשייה והמשק.
 
יצוין כי תקנות הפחת המואץ מאפשרות להפחית את ערך המכונות והציוד בדו"חות הכספיים  על פני שנתיים בלבד, דבר שתורם להקדמת ההוצאות המוכרות למס ובכך לדחייה של תשלום מס חברות לשנים הבאות.
 
מניתוח התאחדות התעשיינים עולה כי ברבע הראשון של השנה חל גידול של 7.6% בהשקעות התעשייה במכונות וציוד מיבוא לעומת התקופה המקבילה אשתקד, והן הסתכמו בכ-3.6 מיליארד שקל.
 
העלייה הריאלית בהשקעות במכונות ובציוד מיבוא נגזרה רובה ככולה מגידול ריאלי מהיר ביותר בהשקעות ענפי הטכנולוגיה המסורתית והמעורבת מסורתית. גידול זה קוזז בחלקו הגדול בשל נסיגה בהשקעות ענפי הטכנולוגיה המעורבת עילית, לצד קיפאון בענפי הטכנולוגיה העילית.
 
כך, נרשמה ברבע הראשון של השנה נסיגה ריאלית של 6.5% בהשקעות ענפי הטכנולוגיה המעורבת עילית, לעומת התקופה המקבילה אשתקד זאת לאחר עלייה מרשימה ביותר של כ- 66% לרבעון במחצית הראשונה אשתקד והאטה בקצב הגידול במהלך המחצית השנייה של 2006. (מדובר בכימיקלים וזיקוק נפט,  מכונות וציוד, מנועים וציוד חשמלי). נסיגה זו נגזרה כולה מנסיגה חדה של 35% בהשקעות ענף הכימיה והנפט.
 
כן נרשם ברבע הראשון של השנה קיפאון בהשקעות קבוצת ענפי ההייטק, זאת לאחר ארבעה רבעונים רצופים של עליות חדות, בקצב ממוצע של כמעט 40% לרבעון. (מדובר ברכיבים אלקטרוניים, מכונות למשרד ומחשבים, ציוד לבקרה ופיקוח וציוד רפואי ומדעי, ציוד תקשורת אלקטרוני וכלי הובלה). קיפאון זה נגזר מנסיגה של 9% בהשקעות ענף הציוד לבקרה ופיקוח רפואי, לצד קיפאון בהשקעות ענף ציוד התקשורת האלקטרוני.