התעשיינים: בשלושת החודשים האחרונים הפסדנו 300-400 מליון דולר בשל היחלשות הדולר

התאחדות התעשיינים קוראת לנגיד בנק ישראל להמשיך ולהוריד בסוף החודש את הריבית ברבע אחוז. טוענת כי התעשייה כולה תפסיד בשנת 2007 הפסד מכירות כולל הנאמד בכ-2.6 מיליארד דולר


00:00 ,19.02.2007 מאת: מערכת פורט2פורט

התאחדות התעשיינים קוראת לנגיד בנק ישראל להמשיך ולהוריד בסוף החודש את הריבית ברבע אחוז. טוענת כי התעשייה כולה תפסיד בשנת 2007 הפסד מכירות כולל הנאמד בכ-2.6 מיליארד דולר
 
בשלושת החודשים האחרונים הפסידו התעשיינים 300 - 400 מליון דולר, בשל התיסוף בשערו של השקל ביחס לדולר. כך מעריכה התאחדות התעשיינים.
 
התאחדות התעשיינים מעריכה עוד, כי אם שער הדולר הנמוך יישאר במתכונתו הנוכחית, התעשייה תפסיד בשנת 2007 כולה הפסד מכירות כולל הנאמד בכ-2.6 מיליארד דולר.
 
בתוך כך - מדובר בהפסד יצוא של כ-5.2% דהיינו, הפסד של כ-1.7 מיליארד דולר, וכן הפסד מכירות לשוק המקומי של כ-2.2%, שהם כ-970 מליון דולר.
 
בעקבות צלילתו של הדולר קוראת התאחדות התעשיינים לנגיד בנק ישראל, הפרופ' סטנלי פישר, להוריד בסוף החודש את הריבית ברבע אחוז לפחות, במטרה לבלום את המשך מגמת התיסוף ולסייע לשמירת כושר התחרות של היצואנים בחו"ל ולרווחיות היצוא.
 
מהתאחדות התעשיינים נמסר כי במהלך השנה החולפת ועד היום חל תיסוף נומינלי של כ-11% בשערו של השקל ביחס לדולר, וכי בשל משקלו הגבוה של הדולר בסך היצוא הישראלי (כ-75%) השפעת היחלשותו על קצב הצמיחה הינה קריטית.
 
כן טוענת התאחדות התעשיינים כי היחלשותו של הדולר פוגעת ברווחיות היצוא ובכושר התחרות של היצואנים הישראלים בחו"ל. בעוד הפגיעה ברווחיות היצוא באה לידי ביטוי כבר בטווח המיידי - הרי שהפגיעה בכושר התחרות משפיעה בעיקר על עסקאות יצוא העתידות, בעיקר בתעשיות המסורתיות.
 
מהתאחדות התעשיינים נמסר כי התיסוף בשערו של השקל פוגע לא רק ביצוא, אלא גם במכירות לשוק המקומי של הענפים הסחירים. וכי גם בשוק המקומי תהיה הפגיעה קשה במיוחד בתעשיות המסורתיות, המתקשות לשמור על כושר התחרות מול היבוא המתחרה שהוזל במונחי שקל בשל התיסוף המתמשך.
 
כן נמסר מהתאחדות התעשיינים, כי מאחר וחוזקו של השקל בשנה החולפת נובע בחלקו הגדול מההתפתחויות החיוביות במשק - עודף בחשבון השוטף, גידול חד בהשקעות הזרות, שמירה על מסלול צמיחה ויציבות במדיניות הכלכלית - כל שנותר הוא לנקוט בפעילות אינטנסיבית לעידוד היצוא בכלל ויצואנים קטנים ובינוניים בפרט, זאת תוך שימת דגש על הסרת החסמים העומדים בפניהם, בעיקר בתחומי המימון והשיווק.