התעשיינים בצפון: נעמוד לימין נמל חיפה בדרישתו לפתח את נמל כרמל ב'

מיקי שרן, יו"ר התאחדות התעשיינים צפון ומנכ"ל דגון. מציין כי התעשיינים בחיפה מתנגדים ליישום תמ"א 30 העלולה לסכן את קיומם של יותר מ-40 מפעלים באזור וכן להעיק על פיתוח נמל חיפה בעתיד


00:00 ,29.06.2009 מאת: מערכת פורט2פורט

מיקי שרן, יו"ר התאחדות התעשיינים צפון ומנכ"ל דגון. מציין כי התעשיינים בחיפה מתנגדים ליישום תמ"א 30 העלולה לסכן את קיומם של יותר מ-40 מפעלים באזור וכן להעיק על פיתוח נמל חיפה בעתיד 
במסיבת עיתונאים שנערכה היום לרגל יום התעשייה בחיפה והצפון ציין מיקי שרן, יו"ר התאחדות התעשיינים צפון ומנכ"ל דגון בתי ממגורות ישראל, כי המשבר בתעשייה בצפון מעמיק והולך וכי מצב המפעלים בצפון הינו הקשה ביותר מזה תקופה של עשור. שרן ציין כי מאז פרוץ המשבר הכלכלי (ספטמבר 2008) ועד סוף יוני 2009, פוטרו כ-9,200 עובדים בכ-460 מפעלים בחיפה והצפון.
 
שרן מסר כי כ-3,800 עובדים נוספים מכ-190 מפעלים בחיפה והצפון עומדים להצטרף למעגל האבטלה במהלך החודשים הקרובים ועד סוף שנת 2009. כך מתברר מבדיקה שערך הסניף הצפוני עם חברי ההתאחדות הפזורים בכל אזורי הפריפריה בצפון וארגונים ציבוריים באזור.
 
לדברי שרן, עיקר המפוטרים בחיפה והצפון הם מענפי ההייטק, המתכת, החשמל, הפלסטיקה, מוצרי בנייה וצריכה ועוד. בתחום ההייטק בלבד פוטרו באזור הצפון מאז הרבעון האחרון של שנת 2008, כאלף עובדים. מאז ינואר 2009 פוטרו 2,128 עובדים בתחומי האלקטרוניקה, המתכת והפלסטיק בלבד.
 
שרן הודיע במסיבת העיתונאים על מצטרף רב ערך להתאחדות התעשיינים: חברת נמל חיפה. הוא הוסיף: "כבר שנים אנו עדים למאבק על פינוי הנמל המערבי ועל ההאשמות השונות המוטחות בנמל בגלל היעדר יישום מהלך זה. הופתענו מאוד לגלות שהמהלך הזה נתפר בכלל מעל ראשו של הנמל והוא אינו בר קיימא בשלב זה כלל". 
 
עוד טען שרן כי: "פיתוח נמל חיפה יאפשר יצירת אלפי מקומות עבודה חדשים. אין כיום מפעל בצפון המהווה מנוע תעסוקתי פוטנציאלי כל כך גדול. אנו בהחלט נעמוד לימין הנמל בדרישתו לפתח את נמל כרמל ב', וננסה להקל את גזרות תמ"א 30 המעיקות גם על פיתוחו של הנמל בעתיד".
 
יו"ר סניף התאחדות התעשיינים בצפון אמר, כי התעשיינים בחיפה רואים בתוכנית תמ"א 30 לדרום - מפרץ חיפה שאושרה על ידי המועצה הארצית לתכנון ולבנייה, וממתינה בימים אלו לאישור הממשלה, כתוכנית שעלולה להביא מכת מוות על 40 מפעלים אשר תרומתם למשק ולמטרופולין חיפה עצומה.
 
שרן ציין כי במסגרת המאבק הוא מתכוון לפנות לראש עיריית חיפה, לראש עיריית קריית מוצקין, לראש עיריית קריית אתא בבקשה לשתף פעולה עם התעשיינים באזור ולהירתם למאבק על מנת לסכל תוכנית מיותרת זו.
 
שרן ציין כי הוא יבקש מראשי הערים שיפנו גם הם לממשלה בקריאה לעצור את יישום התוכנית עד לקיומו של דיון מעמיק ועריכת סקר מקיף על השלכותיה של התוכנית על התעשייה, על כלכלת האזור ועל המשק כולו.
 
שרן מזהיר כי יישום תמ"א 30 בדרום-מפרץ חיפה יביא להצטרפותם של 5,000 מעובדי התעשייה מהאזור למעגל האבטלה. "מניעת יכולות המשך פעילות פיתוח מפעל קיים בשל שינוי ייעוד הקרקע אפילו בחצר הפנימית שלו היא מכת מוות למפעלים שרוצים לעמוד בתחרות ראויה עם מקביליהם בשאר העולם".
 
שרן מסר כי תוכנית תמ"א 30 (המשתרעים על פני 33 קמ"ר ביבשה, כ-10 קמ"ר בים) במפרץ חיפה נועדה להסדיר את יחסי הגומלין שבין קרקעות המיועדות לשימושים השונים באזור זה לטווח ארוך, אך בפועל אינה מבטיחה תנאים תכנוניים וסביבתיים נאותים לשימור מפעלי התעשייה הקיימים ודרכי פיתוח שלהם.
 
שרן אף קרא לממשלה להוציא לפועל מיידית ולהסיר חסמים בירוקרטים לביצוע פרויקטים ממשלתיים בתחום התשתית באזור הצפון בהיקף של כ- 9.35 מיליארדי שקלים שיישומם יביא לקליטתם של כ-9300 מועסקים חדשים בצפון ובכללם עובדי תעשייה.
 
בין השאר, מדובר בפרויקט מסוף מכולות בנמל חיפה בסכום השקעה של 3.4 מיליארד שקלים; שדה תעופה במגידו – 0.85 מיליארד שקלים; מערכת להסעת המונים בין חיפה לנצרת – 3.5 מיליארד שקלים; הקמת מפעלי השבה לקליטת מים מותפלים בצפון כ-1 מיליארד שקלים; הקמת מערכת חלוקת הגז הטבעי – 0.6 מיליארד שקלים.
 
בהתייחסו להחלטה לדחות את שינוי הגדרת אזורי העדיפות לשנת 2012 אמר שרן: "החלטה זו היא הישג נוסף כתוצאה מהמו"מ שבין המעסיקים והממשלה במסגרת עסקת החבילה. מבחינתי, הכלכלה והתעשייה באזורי הפריפריה הצפונית, קו העימות וגם חיפה הם כולם מרכיבים את החוסן הכלכלי של אזור הצפון כולו וראוי שהמדינה תשקיע באזור משאבים רבים בראייה לטווח ארוך. אם זה לא יקרה עכשיו בשעה שהמיתון מורגש במרבית מפעלי הצפון, נראה עוד עשרות רבות של מפעלים שיאלצו לשלוח עובדיהם ללשכת התעסוקה".