"התעשייה במשבר הקשה ביותר שידעה מאז קום המדינה"

התעשייה תרשום השנה נסיגה של כ-8% בתפוקה והיצוא התעשייתי צפוי לרדת ב-13%. במהלך השנה החולפת פוטרו כ-13 אלף עובדים וכ-8,000 נוספים יפוטרו עד סוף השנה


00:00 ,17.05.2009 מאת: מערכת פורט2פורט

התעשייה תרשום השנה נסיגה של כ-8% בתפוקה והיצוא התעשייתי צפוי לרדת ב-13%. במהלך השנה החולפת פוטרו כ-13 אלף עובדים וכ-8,000 נוספים יפוטרו עד סוף השנה
 
התעשייה בישראל מצויה במשבר הקשה ביותר שידעה מאז קום המדינה. כך אמר היום אורי יהודאי, יו"ר ועדת הכלכלה בהתאחדות התעשיינים ונשיא חברת פרוטרום במסיבת עיתונאים. יהודאי ציין כי מאז במהלך השנה החולפת פוטרו מהתעשייה כ-13 אלף עובדים, בעיקר מענפי הטקסטיל וההלבשה, הגומי והפלסטיק, המתכת ואלקטרוניקה.
 
להערכתו, גל הפיטורים בתעשייה טרם מיצה עצמו. אם בחודשים הקרובים לא תחול התאוששות מהותית בביקושים העולמיים - עד סוף השנה יפוטרו עוד 8,000 עובדים ממפעלי התעשייה. יהודאי ציין כי מאז פרוץ המשבר חלה נסיגה מצטברת של 6.5% בתפוקת התעשייה. כאשר הנסיגה בתפוקה הקיפה כמעט את כל ענפי התעשייה, למעט ענף הרכיבים האלקטרוניים.
 
יו"ר ועדת הכלכלה בהתאחדות התעשיינים הוסיף כי את הנסיגה בתפוקת התעשייה ניתן לקשור ישירות לירידה הדרמטית בביקושים העולמיים מאז ספטמבר 2008, וכפועל יוצא גם ביצוא הישראלי.
 
מאז הרבע השלישי של 2008, ציין יהודאי, התכווץ היצוא התעשייתי בשיעור ריאלי מצטבר של כ-17%, שמשמעותו הפסד יצוא של כ- 6.5 מיליארדי דולרים.
 
נסיגה דרמטית זו ביצוא נבעה, בין השאר, מנסיגה מצטברת של כ- 28% ביצוא  ענף הכימיה, נסיגה מצטברת של 48% בענף הכרייה והחציבה, ירידה ריאלית דומה, של 48% ביצוא ענף המתכת ונסיגה מצטברת של 13% ביצוא ענפי הציוד האלקטרוני. ענף הרכיבים האלקטרוניים   היה היחיד שהציג גידול מרשים בהיקפי היצוא, למרות המיתון העולמי.  ענף זה, רשם גידול מצטבר חד יותר, של כ- 70%%, על רקע תחילת פעילותו של מפעל אינטל החדש (FAB 28). צמיחתו המהירה של ענף זה, בעיצומו של משבר גלובאלי, מיתנה משמעותית את עוצמת הנסיגה ביצוא התעשייתי.
 
יהודאי חושש, שהנסיגה ביצוא התעשייתי טרם הגיעה לסופה. להערכתו עד סוף השנה תימשכנה הירידות ביצוא התעשייתי, תוך צפי להתמתנות בעוצמה ואולי אף התייצבות לקראת סוף השנה. כך שהירידה הריאלית המצטברת ביצוא התעשייתי מאז פרוץ המשבר עלולה להסתכם  בכ- 20%.
 
סך הכל, מעריך יהודאי, כי שנת 2009 אבודה למעשה. התעשייה תרשום השנה נסיגה של כ-8% בתפוקה, היצוא התעשייתי צפוי לרדת ב-13%, נסיגה כה חדה ביצוא התעשייתי לא נרשמה עד כה בהיסטוריה הכלכלית של מדינת ישראל.