התמ"ת: מסלול סיוע חדש למפעלים במצוקה זמנית בפריפריה

התוכנית תופעל במשך שנה ומטרתה צמצום היקף הפיטורים במשק. לפי התכונית, מפעל יוכל להוציא עובדים לחופשה במקום פיטורים ובתקופה זאת יקבל העובד תשלום של עד גובה דמי האבטלה להם הוא זכאי


00:00 ,02.04.2009 מאת: מערכת פורט2פורט

התוכנית תופעל במשך שנה ומטרתה צמצום היקף הפיטורים במשק. לפי התכונית, מפעל יוכל להוציא עובדים לחופשה במקום פיטורים ובתקופה זאת יקבל העובד תשלום של עד גובה דמי האבטלה להם הוא זכאי
 
במטרה לצמצם את היקף הפיטורים במשק סיכמו מנכ"ל משרד התמ"ת וראש אגף התקציבים את פרטי התוכנית לסיוע למפעלים בפריפריה החווים מצוקה זמנית. על פי הסיכום אליו הגיעו, מפעל יוכל להוציא עובדים לחופשה במקום פיטורים, כאשר בתקופה זו העובד יקבל תשלום של עד גובה דמי האבטלה להם הוא זכאי. כמו כן ימשיכו להפריש עבור העובד שיצא לחופשה את זכויותיו הסוציאליות בשיעור שלא יפחת מ-18% משכרו טרם היציאה לחופשה.
 
שר התמ"ת היוצא אלי ישי מציין כי ההאטה העולמית והשלכותיה על המשק מחייבים את הממשלה בנקיטת צעדים שיאפשרו לסקטור העסקי יכולת למציאת פתרונות יצירתיים להישרדות בתקופת חוסר הוודאות. השתתפות המדינה במימון חל"ת לחלק מהעובדים, תאפשר להם להקטין עלויות ולמזער את הצורך בפיטורין.
 
השר ישי מציין כי ההתמקדות באזור הפריפריה בלבד נובעת מהקושי הגדול יותר של עובדים שנפלטים באזורים אלו למצוא עבודה חלופית. ישי הוסיף כי במידה ויוקצו משאבים נוספים, ניתן יהיה להרחיב את המרחבים הגיאוגרפיים ואת הסקטורים המשתתפים.
 
על פי הסיכום תופעל התוכנית במשך שנה. התוכנית תופעל על ידי מרכז ההשקעות בתמ"ת בהקצאה תחרותית. יתקיימו ארבעה מחזורי חופשה כך שבכל מחזור יוכלו לצאת לחופשה עד 25% מהעובדים במפעל ולא יותר מ-100 בכל מחזור פר מפעל. עובד בודד יוכל לצאת לחופשה שלא תפחת מחודש אחד ולא תעלה על 3 חודשים. המעסיק יוכל להוציא כל עובד רק פעם אחת במהלך תקופת התוכנית לחופשה. לפני שיצאו לחופשה יידרשו העובדים לממש את כל ימי החופשה השנתיים להם הם זכאים (ללא צבירה משנים קודמות).
 
כיוון שמטרתם התוכנית היא צמצום היקף הפיטורים במשק, מעסיק שיפעיל את התכנית יתחייב לשמור על לפחות 75% מהיקף העובדים ברבעון שקדם להגשת הבקשה, בעסק במשך שנה נוספת מתום תקופת ההסדר, שהיא כאמור שנה. הענפים עליהם חל הסיכום הם ענפי התעשייה ושירותי תכנון ותכנות מערכות.
 
התוכנית תחול על מפעלים באזור עדיפות א' תוך מתן עדיפות וקדימות למפעלים בפריפריה ולמפעלים שיתחייבו לתת לעובדים הכשרה מקצועית בתקופת החל"ת. התוכנית חלה על מפעלים בהם מועסקים לפחות 25 עובדים.
 
משרד האוצר יקצה לצורך התכנית תקציב של 150 מיליון שקל שיחולק על פני 4 רבעונים. המשרדים יסכמו את לוחות הזמנים בימים הקרובים.