התמ"ת: המדינה נכשלה עד כה בטיפול בעסקים קטנים ובינוניים

שרון קדמי, מנכ"ל משרד התמ"ת, טוען כי תקציב הסיוע לעסקים קטנים גדל פי 10 תוך שנה. "הסוכנות תהיה שונה ממה שהכרנו עד כה – דינאמית וזריזה בפעילותה"


00:00 ,20.12.2009 מאת: מערכת פורט2פורט

שרון קדמי, מנכ"ל משרד התמ"ת, טוען כי תקציב הסיוע לעסקים קטנים גדל פי 10 תוך שנה. "הסוכנות תהיה שונה ממה שהכרנו עד כה - דינאמית וזריזה בפעילותה"
 
"עד היום מדינת ישראל נכשלה כל הקשור לטיפול בעסקים הקטנים - זה הזמן להניע את מנוע הצמיחה הזה", כך אמר היום מנכ"ל משרד התעשייה, המסחר והתעסוקה, שרון קדמי.
 
"התהליך הנכון כדי לטפל בנושא חשוב זה, הוא זיהוי הבעיה ומציאת פתרון. את הבעיה השכלנו בתוך המשרד, לזהות במהירות - במשך שנים מדינת ישראל נכשלה  בכל הקשור לטיפול בעסקים קטנים ובינוניים. המדינה נכשלה להבין כי מדובר באחד ממנועי הצמיחה הכי חשובים למשק. רק לפני ימים אחדים ציין זאת גם בנאומו נשיא ארה"ב, ברק אובמה, וגם ראש ממשלת יפן".
 
לגבי מציאת הפתרון אמר קדמי כי מרגע כניסתו למשרד פעל שר התמ"ת, בנימין (פואד) בן אליעזר להקמתה של הסוכנות לעסקים קטנים ובינוניים, ולדבריו היא "תהווה את את ה'אבא ואמא' של העסקים הקטנים בישראל, ותהווה One Stop Shop לכל הצרכים המתעוררים בהקמת עסק".
 
קדמי ציין כי בימים אלה מתבצעת חשיבה על אופי ודרכי פעילותה של הסוכנות החדשה וברגע שהמתווה יוסדר ויוכיח את עצמו, התקציב לפעילותה של הסוכנות לא יהווה בעיה. "אני מתחייב כאן שמשרד התמ"ת יפעל להשגת תקציבים נוספים בעזרת אנשי משרד האוצר שמבינים את חשיבותם של העסקים הקטנים והבינוניים והשלכותיהם הכלכליות".
 
"את שנת 2009 התחלנו עם 10 מיליון שקל כתקציב לפעילות סיוע לעסקים קטנים ובינוניים. בעטיו של המשבר התקציב הגיע לכ-50 מיליון שקל ואת שנת 2010 נתחיל עם 100 מיליון שקל תקציב. אנו מסיימים את השנה עם תקציב הגדול פי עשרה מהתקציב ההתחלתי שהוקצה, דבר הממחיש עד כמה הנושא חשוב למשרד ולעומד בראשו - השר בן אליעזר".
 
לגבי המבנה החדש של הסוכנות לעסקים קטנים ובינוניים, וכשנשאל אודות החשש כי מדובר ב'אותה גברת בשינוי אדרת', אמר קדמי כי הסוכנות תהיה שונה מכל מה שהכרנו עד היום בנושא זה. "הסוכנות תהיה זריזה ודינאמית בפעילותה ותנסה ככל האפשר להתגבר על כשלים בירוקרטים". מנכ"ל המשרד הזמין את כולם לבוא ולהיות חלק מהחשיבה ולהציע רעיונות עתידיים. הוא פנה לבעלי העסקים הקטנים והבינוניים ואמר כי הם יודעים טוב מכולם מה טוב ומה עוד נחוץ להצלחתם. "אנחנו פה למשמרת - והמטרה שלנו היא להשאיר ירושה טובה לדורות הבאים".
 
בהתייחסו לרצון למנוע את הכשלים הבירוקרטים ולרכז את כלל השירותים תחת קורת גג אחת, ולגבי שאלת העברת תהליך רישוי העסקים מהרשויות המקומיות אל משרד התמ"ת, אמר קדמי כי "ידוע שמשרדים ממשלתיים אחרים יתקשו להעביר את הסמכויות למשרד התמ"ת, אך עם זאת אנחנו רוצים לצור מצב בו בעל עסק שמתחיל הרפתקה - מתחיל אצלנו ויודע לאן פניו מועדות".
 
בימים אלו נבחנות שורה של הצעות חדשות במסגרת הסוכנות החדשה, אשר בראשה עומד רן קויתי. בין השאר נבחנות הצעות חוק שונות כמו חוק מע"מ על בסיס מזומן ודמי אבטלה לעצמאים, כמו גם נבחנת אפשרות להקים קרן בערבות מדינה לסיוע לעסקים במצוקה וכן קרן Seed לקידום יזמות של עסקים קטנים ובינוניים.