התארגנות לתביעה בנושא תשלום יתר של מס בולים

משלמי המס העודף זכאים לסך החזרים של כ-30 מיליון ₪, אך המדינה עדיין לא פרסמה נוהל החזר. גובה ההחזר- 70 ₪ לכל 100 אלף ₪


00:00 ,15.03.2006 מאת: מערכת פורט2פורט

משלמי המס העודף זכאים לסך החזרים של כ-30 מיליון ₪, אך המדינה עדיין לא פרסמה נוהל החזר. גובה ההחזר- 70 ₪ לכל 100 אלף ₪
 
כזכור, על פי החלטת בית המשפט, רוכשי רכבים חדשים בין השנים 2003-2005 זכאים להחזר של כ–30 מיליון ₪ על מס בולים עודף ששילמו בעת רכישת המכונית. פסק דין שהתקבל לאחרונה בבית המשפט העליון  (דנ"א 4239/03) קבע כי מדובר בהליך לא תקין.
 
עד לתחילתה של שנה זו, עת בוטלה החבות בתשלום מס בולים באופן גורף, היו מרבית העסקאות במשק חייבות בתשלום מס בולים. מדובר במס עותומני בגובה 0.4% מעלות העסקה. בין השאר, מס הבולים נגבה על רכישת רכבים חדשים, נטילת הלוואות ומשכנתאות בבנקים ועוד. בשנים האחרונות המס בוטל בהדרגה ועל פי החלטתו של שר האוצר, אהוד אולמרט, המס בוטל לחלוטין בראשית ינואר 2006.
 
מבדיקה שנערכה עולה כי מנתוני מנהל הכנסות המדינה, בשנים 2003-2005, שהן השנים הרלוונטיות לדרישת ההחזר, רשויות המס גבו כ-2.4 מיליארד ש"ח מס בולים. בשנים אלה, על פי הערכת מומחי המשרד, מס הבולים ששולם רק על רכיב המע"מ במכירת רכבי נוסעים נאמד בכ-30 מיליון ₪ וכאמור מדובר במס שלא היה צריך לשלמו, וניתן היום לדרוש החזר בגינו.
 
למרות זו לא פרסמה המדינה עד היום, באמצעות רשות המיסוי, הוראות על נוהלי ההחזר ולמעשה מתחמקת בעקביות משנת 2003 מביצוע החזר המס ששולם ביתר.
בימים אלה קיים סיבוך משפטי בסיסי בנושא לאור קביעת בית המשפט העליון כי בתי המשפט השונים ייראו את עצמם משוחררים מלדון במצב המשפטי שנוצר , דבר שרשות המסים מפרשת כהיתר שלא לקיים את הפסיקה. אולם הערכות אומרות כי בסופו של דבר המדינה תחויב לבצע את ההחזר.
 
הבעיה בתשלום ההחזר הנה העובדה כי חוק מס בולים קובע התיישנות קצרה ביותר - "שנתיים מיום ביול המסמך". לאור זאת מומחים מציעים להגיש תביעה להחזר באופן מיידי על כל רכישות רכב חדש משנת 2000 ואילך בתקווה שכאשר המצב המשפטי יתבהר , יוחלט להאריך את תקופת ההתיישנות. את בקשת ההחזר יש לשלוח לרשות המסים במשרד האוצר ולצרף כאסמכתא תצלום המסמך המוכיח את התשלום. סכום ההחזר, אגב, אינו גדול: כ-70 ₪ לכל 100,000 ₪.