התאחדות חקלאי ישראל עתרה לבג"צ בתביעה להורדת מחיר המים לחקלאות ב-3%

בעתירה, אשר הוכנה ביוזמת צוות המטפל בהגנה על זכויות החקלאים במים, ובסיוע התנועה הקיבוצית, מבקשים עוה"ד סלע וכרמי לחייב את נציב המים להורות על הורדת תעריפי המים לחקלאות והיטלי ההפקה לחקלאות ב-3%


00:00 ,29.10.2003 מאת: מערכת פורט2פורט
התאחדות חקלאי ישראל, ארגון משקי הנגב, הקיבוצים נגבה ועלומים, ומושב חרות, עתרו לבג"צ כנגד נציבות המים, באמצעות עוה"ד תמיר סלע ומאיה כרמי ממשרד סלע – כהן.

בעתירה, אשר הוכנה ביוזמת צוות המטפל בהגנה על זכויות החקלאים במים, ובסיוע התנועה הקיבוצית, מבקשים עוה"ד סלע וכרמי לחייב את נציב המים להורות על הורדת תעריפי המים לחקלאות והיטלי ההפקה לחקלאות ב-3%,החל מיום 16.7.03, זאת, בהתאם למנגנון העדכון האוטומטי הקבוע בחוק המים, אשר מחייב עדכון התעריפים כל 6 חודשים, על פי שינויים ב"סל" הכולל את מדד המחירים לצרכן, תעריפי החשמל, והשכר הממוצע במשק.

רכז המים בהתאחדות חקלאי ישראל, יורם תמרי, מסר שבנציבות המים אין מערערים על הירידה בעלויות ההפקה וההובלה של המים, אולם העתירה נדרשה מאחר ובנציבות טענו כי חוק התוכנית הכלכלית, מיוני השנה, בו הועלו חלק מתעריפי המים לחקלאות באופן ניכר, מהווה גם עדכון לפי חוק המים ולכן לא נדרש עדכון נוסף, אלא בטווח של חצי שנה מעדכון המחירים הקודם.

עו"ד סלע מסביר כי טענה זו של הנציבות אינה מתיישבת עם הדין. בין היתר משום שבחוק התוכנית הכלכלית הובהר במפורש כי העלאת המחירים נעשית שלא על פי חוק המים, ומשום שבהעלאת התעריפים בחוק התוכנית הכלכלית לא קויימו ההליכים הנדרשים לפי חוק המים.

אם תתקבל העתירה, יורדו מחירי המים לחקלאות ובהם מי שפד"ן, מים שפירים ממקורות, והיטלי הפקה על מים הנשאבים מבארות, ב- 3%, רטרואקטיבית החל מ- 16.7.03,וזאת לאחר שתעריפי המים המושבים המסופקים ע"י מקורות (לא כולל שפד"ן)—הופחתו כבר באחוז דומה רטרואקטיבית ל-16.7 שנה זו בתקנה שפורסמה ב-1.10.03.