התאחדות חקלאי ישראל: עלות ייקור המים השפירים לחקלאות – 100 מיליון שקל בשנה

מזכ"ל התאחדות חקלאי ישראל, יוסטה בלייר: ההתיקרות תביא למחיקת מספר גידולים ממפת החקלאות בישראל


00:00 ,17.08.2004 מאת: מערכת פורט2פורט
מזכ"ל התאחדות חקלאי ישראל, יוסטה בלייר: ההתיקרות תביא למחיקת מספר גידולים ממפת החקלאות בישראל

ייקור המים השפירים לחקלאות ב-15 אגורות לקוב על פי החלטת הממשלה יגרום להגדלת הוצאות החקלאים בקרוב ל-100 מיליון שקל בשנה, כך עולה מתחשיב שערכה כלכלנית התאחדות חקלאי ישראל, רחל בורושק. היקף השימוש השנתי במים שפירים בחקלאות מגיע ל-640 מיליון קוב בממוצע.

מהתחשיב עולה שאת הפגיעה הקשה ביותר יספגו חקלאי הצפון, בגליל העליון, ברמת הגולן, בעמק הירדן, בגליל המערבי ובעמקים שעלויות הגידול שלהם יתייקרו ב-49 מיליון שקל. המים לחקלאי אזור המרכז בעמק חפר, בשרון ובשפלה יתייקרו ב-34 מיליון שקל. חקלאי הנגב והערבה יספגו פגיעה קלה יותר באופן יחסי של 11 מיליון שקל, מאחר וההשקיה באזורים אלו מבוססת על מי קולחין מטוהרים או מים מליחים שמחירם לא ישתנה ואילו המים לחקלאי בקעת הירדן יתיקרו בארבעה מיליון שקל.

מזכ"ל התאחדות חקלאי ישראל, יוסטה בלייר, אמר שכוונת הממשלה לייקר באופן חד את מחירי המים השפירים אינה הוגנת. לחלק גדול מהחקלאים המשתמשים במים שפירים, ובעיקר בצפון הארץ, אין כל חלופה של מעבר למי קולחין או מים מטוהרים בגלל מגבלות של היקף יצור מי הקולחין באזורים אלה או איסור על השימוש באגן ההקוות של הכנרת. אם הממשלה מעונינת לעודד את השימוש במי קולחין, וחשוב שתעשה זאת, עליה לקדם פרויקטים בתחום זה במקומות שהדבר אפשרי ולא להעניש חקלאים שאין להם שום ברירה אחרת.

בלייר אמר שהגדלת עלויות החקלאים ב-100 מיליון שקל בשנה היא גזירה שהחקלאים לא יוכלו לעמוד בה בתנאים של נסיגה חריפה במחירי הפירות והירקות בשוק המקומי. יש לזכור שבשנים האחרונות כבר עלה מחיר המים לחקלאות ועלויות העסקת העובדים הזרים התיקרו אף הם משמעותית. מזכ"ל התאחדות חקלאי ישראל הזהיר שההתייקרות תביא למחיקת מספר גידולים ממפת החקלאות בישראל, בעיקר בענפי גידולי השדה המושקים במים שפירים ואשר אין להם חלופה אחרת באזורם. הממשלה בהחלטתה תהפוך אלפי ועשרות אלפי דונמים משטח ירוק לשממה.