התאחדות התעשיינים: תעשיית המזון השיקה בשנה האחרונה כ-3,300 מוצרי מזון חדשים

גזי קפלן, משנה למנכ"ל אסם, במסיבת כתבים: תעשיית המזון השיקה בשנה האחרונה כ-3,300 מוצרי מזון חדשים; מעריך - מכירות המזון יעלו ריאלית ב-2004 בכ-2.7% ויסתכמו בכ-41.6 מיליארד שקל; ההשקעות במכונות וציוד מיבוא בתעשיית המזון יירדו השנה בכ-13% ויסתכמו בכ-650 מליו


00:00 ,28.10.2004 מאת: מערכת פורט2פורט
גזי קפלן, משנה למנכ"ל אסם, במסיבת כתבים: תעשיית המזון השיקה בשנה האחרונה כ-3,300 מוצרי מזון חדשים; מעריך - מכירות המזון יעלו ריאלית ב-2004 בכ-2.7% ויסתכמו בכ-41.6 מיליארד שקל; ההשקעות במכונות וציוד מיבוא בתעשיית המזון יירדו השנה בכ-13% ויסתכמו בכ-650 מליון שקל; גידול של 15% ביבוא המזון; לראשונה מזה 3 שנים תעשיית המזון תקלוט כ-600 עובדים

חוק עידוד השקעות הון במתכונת המוצעת ע"י הממשלה הוא טעות גסה של האוצר והתמ"ת ויהיה "בכי לדורות". הוא רע לתעשיית המזון כמו לתעשייה כולה וינחית "מכת מוות" לפריפריה. כך טוען גזי קפלן, יו"ר איגוד תעשיות המזון בהתאחדות התעשיינים ומשנה למנכ"ל אוסם, במסיבת כתבים לרגל יום תעשיות המזון.

קפלן דורש מהאוצר והתמ"ת להכליל את מסלול התעסוקה, במסגרת החוק. קפלן התריע, כי אם הממשלה לא תענה לדרישה זו, כ
10 מפעלי מזון גדולים לא יעברו לפריפריה ב-3 השנים הקרובות, כמו כן, יותר מ-20 מפעלי מזון שכבר מצויים בפריפריה לא ישקיעו בהרחבת המפעל בשל כך. בכך תמנע תעסוקתם של כ-2,000 עובדים נוספים בפריפריה. "רק מסלול תעסוקה במסגרת החוק, המבטיח ודאות בהשקעה, יאפשר לתעשיית המזון, כמו גם לתעשיות אחרות עתירות כח אדם, להשקיע במעבר לפריפריה ובהרחבת מפעלים באזורים אלו, תוך קליטתם של אלפי עובדים", אמר קפלן.

קפלן מסר כי תעשיית המזון השיקה בשנה האחרונה כ-3,300 מוצרים חדשים ומתחילה אט אט להתאושש לאחר 3 שנים של מיתון.

הוא ציין כי לאחר 3 שנים של פיטורי עובדים תקלוט תעשיית המזון בשנת 2004 כ-600 עובדים - מהווה גידול של כ-1% במספר המועסקים. בסוף שנה זו יועסקו בתעשיית המזון 56,600 עובדים.

עוד מסר, כי יצוא המזון יגדל השנה דולרית בכ-9.9% לעומת אשתקד ויסתכם בכ-560 מליון דולר. כאשר הסיבות לגידול ביצוא הן - היציאה בהדרגה מהמיתון העולמי; פעולות ממוקדות שערך מכון היצוא בשיתוף איגוד המזון להגברת יצוא הענף והמאמץ של חברות המזון לאתר שווקים אלטרנטיביים בחו"ל, בעקבות המיתון בארץ.

בהתייחסו לשוק המקומי, ציין קפלן, כי השנה מכירות המזון לשוק המקומי יסתכמו בכ-39.1 מיליארד שקל - גידול ריאלי של 2.2% לעומת אשתקד.

קפלן מעריך כי סה"כ מכירות המזון יסתכמו בשנת 2004 כולה בכ-41.6 מיליארד שקל - גידול ריאלי של 2.7% לעומת אשתקד.

עוד מסר כי ההשקעות במכונות וציוד מיבוא צפויות לרדת השנה בכ-13% ולהסתכם בכ-648 מליוני שקלים.

בהתייחסו ליבוא המזון ציין יו"ר איגוד המזון בהתאחדות התעשיינים, כי בשנת 2004 צפוי גידול של כ-14.6% ויסתכם בכ-976 מליוני דולרים. במילים אחרות, אומר קפלן, מאזן הסחר בתחום המזון הוא שלילי ועומד על פער של 416 מליון דולר בין יבוא המזון על פני יצוא המזון.

קפלן ציין כי תעשיית המזון יודעת להתחרות בתנאי תחרות הוגנים, אולם חומר הגלם החקלאי בארצות המתחרות לישראל מסובסד. לדבריו, מאז יישום תוכנית החשיפה ב-1996 לא עודכנו בארץ שעורי המכסים הקצובים וכתוצאה מכך, נשחקו ההגנות המכסיות על התוצרת המקומית המעובדת.

בהתייחסו לשנת 2005, ציין קפלן, כי מסקר של איגוד המזון שנערך לאחרונה מתברר, כי בשנת 2005 צפוי המשך ההתאוששות והצמיחה של הענף. מפעלי המזון צופים גידול ממוצע של כ-5% במכירות לשוק המקומי. כאשר 84% מהמפעלים מאמינים שהמכירות יגדלו בשנה הבאה. מפעלי המזון צופים גם גידול ממוצע של 11.7% ביצוא המזון בשנה הבאה. 76% ממפעלי המזון צופים שיצוא המזון יגדל בשנה הבאה ו-24% סבורים שהיצוא יקטן.

קפלן ציין כי מהסקר מתברר עוד, כי 72% ממפעלי המזון השיקו בשנה האחרונה כל אחד עד 10 מוצרים חדשים; 20% השיקו כל אחד יותר מ-10 מוצרים חדשים. עוד מתברר מהסקר, כי 80% ממפעלי המזון, אשר השיקו מוצרים חדשים, השקיעו בשנה האחרונה עד חצי מליון דולר כל אחד בפיתוח מוצרים חדשים; 15% השקיעו כל אחד יותר מ-1 מליון דולר ו-8% השקיעו בין חצי מליון דולר ל-1 מליון דולר כל אחד, בפיתוח מוצרים חדשים.

קפלן ציין כי הדבר מלמד על הקידמה והחדשנות בענף המזון וכי תעשיית המזון בישראל הינה תעשייה איכותית, חדשנית ותחרותית.

יו"ר איגוד המזון בהתאחדות התעשיינים הוסיף כי נמשכת המגמה של מיזוגים ורכישות בענף המזון בישראל.

הוא מסר כי בשנה האחרונה בוצעו 3 מיזוגים ורכישות בין חברות מזון מקומיות בהיקף כספי של יותר מ-300 מליון שקל, בתחום החלב, המשקאות, היין ותוספי מזון, (לא כולל השלמת המיזוג בין שטראוס ועילית).

קפלן ציין כי 80 מפעלי מזון סוחרים כיום עם הרשות הפלשתינאית והיקף מכירות המזון לרשות יגיעו השנה לכ-250 מליוני שקל בדומה לאשתקד. הוא הדגיש, כי ערב האינתיפאדה רכשו הפלשתינאים מזון בהיקף של כ-600 מליוני ש"ח בשנה.

שינוי במצב המדיני, אמר קפלן, יאפשר לפתח מחדש את מכירת המזון לשטחי הרשות. אופק מדיני יאפשר להעביר את הידע ולבצע שותפויות במדינות השכנות. ניתן יהיה להחיות פרויקטים ותוכניות שהחלו לרקום עור וגידים לפני יותר מ-4 שנים והופסקו. להערכתו, מצב של רגיעה בטחונית יגרום לצמיחה ריאלית של 5% לפחות בתעשיית המזון ויביא לקליטתם של כ-1,500 מועסקים חדשים בתעשייה זו.

יו"ר איגוד המזון בהתאחדות התעשיינים קורא לממונה על ההגבלים העסקיים, דרור שטרום, לפרסם לאלתר את המלצותיו בכל הנוגע ליחסי רשתות – ספקים. לא יתכן, אומר קפלן, שתעשייה שלמה מותקפת מזה יותר משנתיים ומצוייה "בגדר חשודה". בהתייחסו לאפשרות שהממונה על ההגבלים העסקיים, יורה להעביר את הסמכות לסידור המדפים ברשתות השיווק מהספקים לרשתות, אמר קפלן, כי אם תתקבל החלטה זו, יפוטרו לאלתר ובמישרין קרוב ל-6,000 עובדים בתעשיית המזון. החלטה זו של הממונה תפגע בתחרות, תפר את שווי המשקל בין הספקים לרשתות ותגרום לייקור המוצרים לצרכן. הוא ציין, כי סידור המדפים הינו אחד מכלי התחרות החשובים בידי היצרנים, ולכן הסדרנים הינם עובדי החברות, הזוכים להכשרה ולהדרכה ומהווים מערך חשוב במרקם התחרותי.

קפלן טוען כי הקמת מועצה עליונה לפיקוח על מזון כפי שהחליטה הממשלה לאחרונה היא "לעג לרש" ולא תיתן מענה מספק לכשלים ולפרצות בפיקוח על מזון. הוא קרא לממשלה ולכנסת לזרז את הקמתה של רשות מזון אחת עצמאית שתאחד את הפיקוח על ייצור, יבוא ושיווק מוצרי מזון בישראל. דבר שיהיה לטובת הצרכנים ולטובת המשק ויאפשר יצור ויבוא של מוצרי מזון באיכות גבוהה. לא יתכן, אומר קפלן, שהמדינה תמשיך לבזבז 6 מליוני ש"ח בשנה, בשל המשך פיצול הפיקוח על ייצור ושיווק מזון. שנים אנו מתריעים על המצב האבסורדי הקיים בארץ, לפיו 14 רשויות שונות מפקחות על ייצור ושיווק מצרכי מזון ללא כל תאום ביניהן. הגיע הזמן להפסיק שערוריה זו.