התאחדות התעשיינים תומכת בתקנות משק החשמל כפי שפורסמו לאחרונה ע"י משרד התשתיות כהצעה

אלי יפה מעריך - אם יבוצעו התיקונים כנדרש, ניתן תוך 3 - 5 שנים להכפיל את היקף יצור החשמל הפרטי בתעשייה, לכ-600 מגה וואט בשנה; כיום, כ-10 מפעלים בלבד מייצרים כיום חשמל פרטי


00:00 ,17.10.2004 מאת: מערכת פורט2פורט
אלי יפה למשרד התשתיות: התאחדות התעשיינים תומכת עקרונית בתקנות משק החשמל כפי שפורסמו לאחרונה ע"י משרד התשתיות כהצעה; עם זאת, ישנן מספר סוגיות מהותיות המחייבות תיקון; מעריך - אם יבוצעו התיקונים כנדרש, ניתן תוך 3 - 5 שנים להכפיל את היקף יצור החשמל הפרטי בתעשייה, לכ-600 מגה וואט בשנה; כיום, כ-10 מפעלים בלבד מייצרים כיום חשמל פרטי

התאחדות התעשיינים תומכת באופן עקרוני בתקנות משק החשמל כפי שפורסמו לאחרונה כהצעה, ע"י מנהל החשמל במשרד התשתיות. כך טוען אלי יפה, יו"ר ועדת האנרגיה בהתאחדות התעשיינים ומנכ"ל חישולי כרמל.

יפה מוסיף, כי יחד עם זאת, ישנן מספר סוגיות המחייבות תיקון, אשר אם יבוצעו, ניתן יהיה תוך 3 - 5 שנים להכפיל את היקף יצור החשמל הפרטי בתעשייה, ליותר מ-600 מגה וואט בשנה גם ע"י הצטרפותם של מפעלי תעשייה נוספים. כיום, כ-10 מפעלים בלבד מייצרים חשמל באופן עצמי, בהיקף של יותר מ-300 מגה וואט בשנה.

יו"ר ועדת האנרגיה בהתאחדות התעשיינים טוען, כי יישום תקנות משק החשמל תוך ביצוע מספר תיקונים כהצעת התאחדות התעשיינים, עשוי להגדיל את כושר יצור החשמל והרזרבה במשק במאות מגה וואט נוספים בשנה ולהביא בטווח הארוך להפחתה בעלויות החשמל במפעלים של כ-10% לערך. זאת בשל היווצרות תהליך של תחרות במשק החשמל, בעקבות כניסת יצרני חשמל נוספים.

בפגישה שנערכה לאחרונה עם מינהל החשמל במשרד התשתיות, טען יו"ר ועדת האנרגיה בהתאחדות התעשיינים כי בטיוטת תקנות משק החשמל (עסקאות עם ספק שרות חיוני) אין כל התייחסות לגבי מדיניות העל אשר התוותה את הכנת טיוטת תקנות אלה. לטענתו, היעדרה של מדיניות על מוגדרת וברורה עלולה להגביר את חוסר הוודאות של יזמים בכל הנוגע לביצוע השקעות ארוכות טווח להקמת תחנות כח ליצור חשמל ומתקני קוגנרציה, (שיטה לייצור חשמל בה נצילות האנרגיה של הדלקים גבוהה בהרבה משיטת היצור הרגילה).

יפה הוסיף, כי סעיפים רבים בטיוטת התקנות לוקים בחוסר בהירות, ויש לנסח אותם בצורה שקופה ומדוייקת יותר, אשר תמנע אי הבנות וחוסר ודאות בקרב הגורמים המתעניינים בייצור חשמל פרטי.

כן דורשת התאחדות התעשיינים מתן תנאים מועדפים ותמריצים משמעותיים לייצור חשמל בשיטת קוגנרציה, כפי שנהוג במדינות רבות. זאת בשל היתרון המשמעותי למשק הנובע מייצור חשמל בשיטה זו. לדעת יפה, על התמריצים לבוא לידי ביטוי הן בתעריפים והן בהגנה על ההשקעה של הקמת מתקן הקוגנרציה, (יכולת למכור עודפים לרשת החשמל, הגנה פיננסית ועוד).

יו"ר ועדת האנרגיה בהתאחדות התעשיינים סבור, כי יש לקבוע שתוקף התקנות יעמוד על 10 שנים לפחות. זאת כדי להבטיח יציבות בתכנון ההשקעות ויצירת תנאי ודאות ליזמים המעוניינים בייצור חשמל פרטי. מאותן סיבות, יש להבטיח שהתנאים לא ישתנו לאורך תקופת הרישיון שיינתן ליצרן החשמל הפרטי.

עוד טוען יפה, כי יש לוודא שתקנות משק החשמל שיפורסמו ע"י משרד התשתיות ואמות המידה שנקבעו ע"י הרשות לחשמל, אכן תואמות ומקיפות את כל הנדרש להסדרת ייצור ורכישת חשמל פרטי.

יו"ר ועדת האנרגיה בהתאחדות התעשיינים סבור, כי הסעיף הקובע כי מינהל החשמל רשאי לקבוע גודל צרכן עימו יוכל יצרן פרטי לבצע עסקה למכירת חשמל, מותיר מרחב פעולה גדול מדי למינהל, מפחית את מספר הלקוחות הפוטנציאליים, פוגע בתחרות ועלול להקטין את המוטיבציה של יזמים להכנס לשוק ייצור החשמל הפרטי.

יצויין, כי טיוטת תקנות משק החשמל (עסקאות עם ספק שירות חיוני) שפורסמו לאחרונה (לפני כשלושה חודשים), ע"י משרד התשתיות, באות להסדיר את ביצוען של עסקאות מכירת חשמל פרטי במשק. התקנות מתייחסות הן למכירת חשמל ע"י יצרנים פרטיים ישירות לצרכנים, והן למכירת החשמל לחברת החשמל.