התאחדות התעשיינים תומכת בקביעת תעריף הולכה זהה של גז טבעי לכל הצרכנים ברחבי הארץ

התאחדות התעשיינים תומכת בקביעת תעריף הולכה זהה של גז טבעי לכל הצרכנים ברחבי הארץ. התעריף יתבסס על העלות הממוצעת ("תעריף בול") ללא קשר למיקום הגיאוגרפי של הצרכן - מדיניות זו תבטיח את הגעת הגז הטבעי גם לתעשייה בפריפריה. כך עולה ממסמך שהגישה לאחרונה התאחדות


00:00 ,17.04.2005 מאת: מערכת פורט2פורט

התאחדות התעשיינים תומכת בקביעת תעריף הולכה זהה של גז טבעי לכל הצרכנים ברחבי הארץ. התעריף יתבסס על העלות הממוצעת ("תעריף בול") ללא קשר למיקום הגיאוגרפי של הצרכן - מדיניות זו תבטיח את הגעת הגז הטבעי גם לתעשייה בפריפריה. כך עולה ממסמך שהגישה לאחרונה התאחדות התעשיינים למשרד התשתיות, בעקבות פרסום טיוטת העקרונות לקביעת תעריפי ההולכה מטעם הרשות לשירותים ציבוריים חשמל.
 
משה כהן, יו"ר ועדת אנרגיה בהתאחדות התעשיינים ומנכ"ל יהודה רשתות פלדה שמסר על כך הוסיף, כי תמיכת ההתאחדות במהלך זה, הינה מתוך ראייה לאומית שיש לעודד את המפעלים באזורי התעשייה המרוחקים, לעבור לשימוש בגז הטבעי במקום הדלקים האחרים, ובכך להוזיל עלויות ייצור, לשפר את כושר התחרותיות שלהם ולחזק את הצמיחה והתעסוקה באזורי הפיתוח.
 
ועדת האנרגיה בהתאחדות התעשיינים קוראת לרשות הגז הטבעי במשרד התשתיות לפרסם בהקדם טיוטה לעקרונות אמות מידה לקביעת תעריף החיבור של מתקני החיבור להולכת גז טבעי, זאת על בסיס התאמה לעלויות בפועל של מתקנים אלו, ולאפשר מתן התייחסות ציבורית להן.
 
התאחדות התעשיינים טוענת, כי יש לבחון את הוצאות התפעול של בעל הרישיון להולכת הגז הטבעי, בכל אחת משנים 2005, 2006 ו-2007, זאת במטרה להבטיח יעילות רבה ככל האפשר בפעילות חברת ההולכה, ובמידת הצורך אף להנמיך את סף המקסימום שהוצע ע"י רשות הגז הטבעי - עד מקסימום של 3 מיליוני דולרים לשנת 2005, מקסימום 4 מליוני דולרים ל-2006 ומקסימום של 5 מליוני דולרים לשנת 2007.
 
עוד טוען יו"ר ועדת אנרגיה בהתאחדות התעשיינים, כי יש למצוא מנגנון שיעודד התייעלות מתמשכת וימנע העמסת עלויות גבוהות ומיותרות. זאת בעקבות העובדה שהוצאות התפעול ייקבעו בהתאם להוצאות בפועל.
 
עוד טוענת התאחדות התעשיינים, במסמך  שהוגש למשרד התשתיות, כי יש לקבוע את שיעור התשואה על ההון שלא יעלה על 5.5%, שכן שיעור תשואה בגובה 8.5% - 9% (כפי שעולה מההנחות שבדברי ההסבר של רשות הגז הטבעי),  הינו גבוה מדי. שכן חברת ההולכה תהווה מונופול ממשלתי ללא תחרות.
 
כן טוענת ועדת האנרגיה של התאחדות התעשיינים, כי אין כל הצדקה להצמדה מלאה לשער הדולר, של התעריף לצרכנים עבור הולכת גז טבעי. שכן  ניתן למנוע שינויים משמעותיים בעלויות החברה באמצעות גידור של חשיפות המט"ח שלה. לפיכך, טוענת התאחדות התעשיינים, יש לקבוע בסיס הצמדה של התעריף שישקף את סל העלויות הריאלי של החברה. (יצויין, כי בהצעת הרשות לשירותים ציבוריים חשמל, נקבע שעד 1 ינואר 2009, התעריף לצרכנים עבור הולכת גז טבעי, יוצמד ב-100% לשער הדולר).
 
בנוסף, ממליצה התאחדות התעשיינים לקבוע רף לתעריף מקסימום, עבור גז טבעי, זאת על מנת להקטין את אי הודאות בקרב צרכני הגז הטבעי הפוטנציאליים ולאפשר להם לבצע השקעות למעבר לגז טבעי. כמו כן, על מנת להקטין אי הוודאות, מבקשת התאחדות התעשיינים שרשות הגז תפרסם את תעריף ההולכה, או לפחות טווח תעריפים.
 
כן תומכת התאחדות התעשיינים בקביעת תקופת המודל הכלכלי והחשבונאי והפחתת הנכסים על פני תקופה של  30  שנה כמקובל במדינות אחרות בעולם. תקופה זו תואמת את אורך החיים המוערך של המערכת ואין מקום להקבלה לתקופת רישיון חברת ההולכה של גז טבעי, העומדת על 15 שנים בלבד.
 
עוד תומכת התאחדות התעשיינים בהחלטה שהתעריף יתבסס על קיבולת מתקני הצריכה בנקודות היציאה ממערכת ההולכה של הגז הטבעי, וזאת בשל הצורך ביצירת תנאים לפיתוח משק הגז הטבעי הנמצא בראשית דרכו, בשל הצורך בעידוד שימוש נרחב ויעיל במערכת ההולכה ע"י הצרכנים, ועל מנת למנוע אפלייה של צרכנים להם מתקן אחד לעומת צרכנים בעלי מתקנים רבים.