התאחדות התעשיינים : שורה של החלטות שגויות בכל הקשור למשק הגז הטבעי

התאחדות התעשיינים: החלטות משרד התשתיות הלאומיות בנושא הגז הטבעי – אחד הכשלונות הכלכליים הגדולים של ישראל – יחזיר את המשק הישראלי שנים לאחור; מאשימה- משרד זה פועל בהתעלמות מצרכי התעשיה; על משרד התשתיות להקפיא ההחלטות ולבחון מחדש, בתאום עם הצרכנים , הקמת מע


00:00 ,11.11.2002 מאת: מערכת פורט2פורט
התאחדות התעשיינים: החלטות משרד התשתיות הלאומיות בנושא הגז הטבעי – אחד הכשלונות הכלכליים הגדולים של ישראל – יחזיר את המשק הישראלי שנים לאחור; מאשימה- משרד זה פועל בהתעלמות מצרכי התעשיה; על משרד התשתיות להקפיא ההחלטות ולבחון מחדש, בתאום עם הצרכנים , הקמת מערכת יבשתית להולכת גז, ולאפשר שמוש רחב בגז ע"י המגזר העסקי כולו

משרד התשתיות הלאומיות קיבל שורה של החלטות שגויות בכל הקשור למשק הגז הטבעי. החלטות אלו יחזירו את המשק הישראלי שנים לאחור ויהפכו לאחד הכישלונות הגדולים בישראל. משרד התשתיות פועל ללא התייעצות עם התעשיה וגורם לנזק ארוך טווח ובלתי הפיך לתעשיה ולמשק. כך מאשים אלי יפה, יו"ר ועדת האנרגיה בהתאחדות התעשיינים.

יפה דורש ממשרד התשתיות להקפיא את ההחלטות בנושא הגז הטבעי ולבחון מחדש, בתאום עם הצרכנים, הקמת מערכת יבשתית להולכת גז, שתאפשר שימוש רחב בגז ע"י המגזר העסקי כולו ולא רק של חברת החשמל.

יפה מנה את סדרת השגיאות של משרד התשתיות הלאומיות- ההחלטה להקים צנרת הולכה ימית במקום יבשתית – לדבריו, בהחלטה המקורית הוחלט על הקמת צנרת שתחצה את ישראל במרכזה לכול אורכה, וממנה יצאו כ- 30 שלוחות של מערכות אספקה וחלוקה בלחץ נמוך, למרכזי תעשייה קיימים ופוטנציאליים וללקוחות נוספים כגון בתי חולים. בפועל, אומר יפה, החליט משרד התשתיות על הקמת צנרת הולכה ימית בעיקרה, רחוקה ככל האפשר מצרכנים פוטנציאלים, למעט תחנות הכח החופיות של חברת החשמל.

התוצאה, אומר יפה, היא שתחנות הכוח של חברת החשמל יקבלו גז טבעי זול מול צרכני גז טבעי פוטנציאלים אחרים במשק דוגמת התעשייה, שלא יהנו ממנה.

שגיאה נוספת הינה ההחלטה למסור את האחריות להקמת מערכת ההולכה לחברת החשמל, זאת מבלי שהצרכנים העסקים יוכלו לעשות שימוש בגז כמקור אנרגיה חלופי. ברור היה, אומר יפה, כי אסור להפקיד את פרוייקט הולכת הגז הטבעי בידיהם של מונופולים רבי עוצמה, או בעלי עניין מרכזיים במשק הגז הטבעי, ללא איזונים מתאימים.

לדעת יפה, תמוהה העובדה שהממונה על ההגבלים העסקיים, היועץ המשפטי לממשלה ומשרד התשתיות הלאומיות שהתנגדו בעבר למהלך כזה- כולם כאחד ממלאים פיהם מים והמהלך מאושר.

שגיאה נוספת הינה בכך שהגז ישמש בעיקר את מטרות חברת החשמל בלבד, בעוד שבעולם כולו משמש הגז הטבע כמקור אנרגיה נקי וזול לכל הצרכנים. כך יהפכו הצרכנים לקהל שבוי בידי חברת החשמל.

יפה טוען, כי הצרכנים הפוטנציאלים הינם בעיקר מפעלי תעשייה, הצורכים דלקים מזהמים בהיקפים של כ- 1.35 מיליארד ש"ח בשנה (מזוט לסוגיו, גפ"מ וסולר להסקה). כן משלמת התעשייה כ- 2.65 מיליארד ש"ח בשנה עבור צריכת חשמל ישירה מחברת החשמל. כך סך עלויות האנרגיה של מפעלי התעשייה עומדות על כ- 4 מליארד ש"ח בשנה. דווקא צרכנים אלה, אומר יפה, הנאנקים תחת מיתון מקומי ועולמי לא יקבלו גז טבעי.

בנוסף, אומר יפה הגז הטבעי אמור היה להגיע לתחנות הכח הפרטיות שאמורות להתחרות בחברת החשמל וכן למתקני קוגנרציה בייצור עצמי (ייצור חשמל על בסיס כוח וחום), אשר משרד התשתיות הלאומיות כל-כך מנסה לעודד בקרב מפעלי התעשייה. בפועל, אומר יפה, ההחלטה להקים צנרת הולכה ימית ולמסור אותה לאחריות חברת החשמל שומטת את הסיכוי שצרכנים פוטנציאליים אלה יקבלו אנרגיה זולה ונקיה, והאבסורד הוא שהם יממנו מערכת זו שתשמש את צרכי חברת החשמל בלבד. בכך תצליח חברת החשמל לבטל את האיום שבמשק יתפתח תחליף אנרגיה זול יותר ונקי יותר מחשמל המיוצר על-ידה.

החלטה שגוייה נוספת של משרד התשתיות הינה חוסר התכנון למערכות חלוקת גז לצרכנים אחרים במקביל להקמת מערכת ההולכה - יפה טוען כי הקמת מערכת הולכה לגז טבעי בה הצרכן המרכזי הינו מונופול חזק– תמנע כל אפשרות להקמת מערכות חלוקה ליתר הצרכנים עקב חוסר כדאיות כלכלית.

יפה קורא למשרד התשתיות הלאומיות לוודא שבתוכניות התכנון וההקמה שיוטלו על חברת החשמל יופיעו תוכניות חלוקה מפורטות גם בפנים הארץ, והקמתם תהווה תנאי הכרחי שיחייב את חברת החשמל, ועד אשר תנאי זה אינו מתקיים ואינו חד משמעי אסור, לדעת יפה, להתחיל בפרוייקט כמתוכנן.

החלטה שגוייה נוספת הינה פספוס הזדמנות לצמיחה ע"י הקמת מערכות תשתית בישראל. יפה טוען כי פרוייקטי תשתית מרכזיים הינם המנוף להוצאת המשק ממיתון לכוון הצמיחה המיוחלת ולהגברת התעסוקה. היקף פרוייקט הולכת הגז הנאמד בכ- 400 מליוני דולר, עשוי, היה לתת יותר מזריקת עידוד למאות חברות הנדסה, חברות קבלנות, מפעלי מתכת וחשמל וגורמים יצרניים אחרים ולהעסיק אלפי עובדים נוספים במשק.

בפועל אומר יו"ר ועדת אנרגיה בהתאחדות התעשיינים, יתבצע הפרוייקט רובו ככולו ע"י חברה בינלאומית שתניח את צנרת ההולכה הימית בים לאורך חופי ישראל באמצעות ציוד ימי מתוחכם שאינו קיים בארץ.

יפה מתריע כי העובדה שחברת החשמל, שעליה יוטל לגייס את המימון להקמת מערכת ההולכה, תגייס את המימון בעלויות יקרות ביותר, תגרום לכך שהחשבון יוגש לצרכני החשמל לאורך שנים רבות קדימה.