התאחדות התעשיינים: עקרונות התוכנית הכלכלית של האוצר לשנת 2005 נכונים ואמיצים

עקרונות התוכנית הכלכלית של שר האוצר, בנימין נתניהו, לשנת 2005 נכונים ואמיצים; חלק מסעיפי התוכנית פוגעים במחוללי צמיחה וגורמים לתוספת עלויות לתעשייה של כ-1 מיליארד שקלים בשנת 2005. כך טוענת נירה שמיר, ראש אגף כלכלה בהתאחדות התעשיינים


00:00 ,12.08.2004 מאת: מערכת פורט2פורט
נירה שמיר, ראש אגף כלכלה בהתאחדות התעשיינים: יחד עם זאת, חלק מהסעיפים בתוכנית האוצר פוגעים במחוללי צמיחה וגורמים לתוספת עלויות לתעשייה של כ-1 מיליארד שקלים בשנת 2005; קוראת לאוצר - לא לפגוע בתקציב המו"פ ולהגדיל התקציב במיליארד שקל; להעמיד סיוע של 250 מיליון שקל לעידוד היצוא; לא לבטל את הטבות המס לעובדי משמרות בתעשייה; טוענת - יש לעגן בחוק מסלול תעסוקה; יש לסייע לעסקים קטנים

עקרונות התוכנית הכלכלית של שר האוצר, בנימין נתניהו, לשנת 2005 נכונים ואמיצים; חלק מסעיפי התוכנית פוגעים במחוללי צמיחה וגורמים לתוספת עלויות לתעשייה של כ-1 מיליארד שקלים בשנת 2005. כך טוענת נירה שמיר, ראש אגף כלכלה בהתאחדות התעשיינים.

שמיר מדגישה, כי התאחדות התעשיינים תומכת בעקרונות האוצר בכל הקשור לשמירה על מסגרת התקציב, תוך הגדלת ההוצאה בשיעור הריאלי של עד 1%, שמירה על יעד הגרעון של עד 3% תוצר וניצול הגידול הצפוי בהכנסות ממיסים להפחתת שיעורי המס. וכן במגמה הנחושה והאמיצה של האוצר להקטנת המגזר הציבורי.

שמיר מציינת, כי על רקע התחזיות הנשמעות לאחרונה להאטה בצמיחה העולמית בשנה הבאה, אם לא נשכיל לשמור ולטפח את תנופת הצמיחה של המגזר העסקי, באמצעות כלים ממוקדים, בנוסף להפחת המיסים, אנו עלולים לשוב עד מהרה למיתון בצמיחת המשק ולגידול באבטלה.

יחד עם זאת, טוענת שמיר, כי ישנם כאמור, סעיפים בתוכנית הכלכלית של האוצר לשנת 2005 שעלולים לפגוע בצמיחת התעשייה והמגזר העסקי ויכבידו את הנטל עליו. כך למשל, על פי התוכנית הכלכלית של 2005, תקציב המחקר והפיתוח יופחת בשנה הבאה בכ- 400 מיליון שקל, דהיינו מדובר בירידה של כ- 30%, בהשוואה לתקציב בפועל של שנת 2004. התאחדות התעשיינים מזהירה, כי הדבר יגרום לביטולן של תוכניות מו"פ רבות, יבריח את החברות הרב-לאומיות וחברות ישראליות יעתיקו פעילותן לחו"ל, לרבות פעילות היצור שתיגזר בעתיד מתוכניות המו"פ. התאחדות התעשיינים קוראת לאוצר, להגדיל את תקציב המחקר והפיתוח בהשוואה לתקציב בפועל ב-2004 בכ-1 מיליארד שקלים.

האוצר לא התייחס כלל בתוכניתו לעידוד היצוא, המהווה קטר צמיחה עיקרי במשק, אמר שמיר. על כן, התאחדות התעשיינים קוראת לאוצר, להעמיד סיוע תקציבי בהיקף של 250 מיליון שקל לעידוד היצוא. זאת לאחר שקרן השיווק בוטלה אשתקד.

התאחדות התעשיינים טוענת, כי התוכנית הכלכלית של האוצר, לא הזכירה כלל בחוק לעידוד השקעות הון את מסלול התעסוקה לטובת תעשיות יעילות עתירות עבודה. התאחדות התעשיינים עומדת על כך שמסלול התעסוקה יעוגן במסגרת חוק ולא במסלול מנהלי.

התאחדות התעשיינים אף רואה בהפחתת תקציב התמיכות של התמ"ת ב- 45 מיליון שקל, זאת מעבר לקיצוץ הרוחבי בשיעור של 4%, החלטה שגויה שתפגע קשות בתעשייה.

שמיר מציינת, כי בתוכנית הכלכלית של האוצר, אין התייחסות מספקת למתן פתרונות לבעיות המהותיות של העסקים והמפעלים הקטנים והבינוניים בישראל. התאחדות התעשיינים מבקשת להגדיל את תקציב הקרן לסיוע לעסקים קטנים בערבות מדינה לכ-500 מיליון שקל.

שמיר טוענת, כי הטלת מיסים על העובדים תגרור לחץ מצידם לפיצוי על-ידי המעסיקים ולאי שקט ביחסי העבודה. בתוכנית הכלכלית מצויים מספר צעדים כדלהלן:

התאחדות התעשיינים קוראת לאוצר, לא לבטל את הטבת המס לעובדי משמרות. לדעתה, הטבת מס זו מהווה את התמריץ העיקרי לעידוד עבודה במשמרות שנייה ושלישית בתעשייה. ביטול הטבות המס לעובדים במשמרות יביא לפגיעה ממשית במפעלי התעשייה בארץ, על-ידי ייקור עלות העבודה. שכן המעסיקים הם שיאלצו לפצות את העובדים על הפגיעה בשכרם, והמשמעות – תוספת עלות לתעשייה של כ-140 מיליון שקל לשנה.

ראש אגף כלכלה בהתאחדות התעשיינים מדגישה, כי העלאת שווי השימוש ברכב צמוד לצורכי מס, תוביל לייקור משמעותי בעלות העבודה של המעסיקים. שכן חלק מהמעסיקים נוהגים לגלם את שווי הרכב הצמוד.

שמיר מציינת, כי נטל המעסיקים יגדל גם על תשלום דמי פגיעה בעבודה. שכן המעסיקים והעצמאים ישאו בנטל של 25 הימים הראשונים של תשלום דמי הפגיעה למי שנפגע בעבודה, במקום 9 ימים עד כה.

העלאת תעריפי המים לתעשייה ב-60 אגורות לקוב על פני 3 שנים והעלאת היטל ההפקה של המים ב-60 אגורות על פני 3 שנים. משמעותם תוספת עלות שנתית למפעלי התעשייה בסך של כ-55 מיליון שקל, בתום שנתיים, (דהיינו החל משנת 2007). תוספת עלות שתפגע במיוחד במפעלי הטקסטיל, המזון והנייר.