התאחדות התעשיינים מקדמת העתקת מפעלים ממרכז הארץ לפריפיריה

במסגרת הפרויקט, שיושק ב-14 בחודש במשרד התמ"ת, יועברו כ-60 מפעלים ממרכז הארץ לפארק נ.ע.מ שבנגב. עלות הפרויקט כ-300 מיליון שקל. יביא לקליטתם של כ-8,000 עובדים חדשים


00:00 ,13.02.2006 מאת: מערכת פורט2פורט

במסגרת הפרויקט, שיושק ב-14 בחודש במשרד התמ"ת, יועברו כ-60 מפעלים ממרכז הארץ לפארק נ.ע.מ שבנגב. עלות הפרויקט כ-300 מיליון שקל. יביא לקליטתם של כ-8,000 עובדים חדשים
 
פרוייקט התאחדות התעשיינים להעברתם של כ-60 מפעלים ממרכז הארץ לפריפריה - לפארק נ.ע.מ שליד  נתיבות - יוצא לדרך. 30% משטחי המגרשים (כ-100 דונם) כבר הוזמנו, כ-25 מפעלים כבר מגלים התעניינות רצינית, מתוכם 9 כבר התחייבו - מפעלים אלו הינם בתחומי החשמל, מזון, יצור קולטים, ודודי שמש, מוצרי אריזה ועץ. כך מסר שרגא ברוש, נשיא התאחדות התעשיינים שיזם הפרוייקט.
 
ברוש מעריך, כי תשעת המפעלים שכבר התחייבו לעבור יוכלו להעסיק קרוב ל-900 עובדים.
 
טקס השקת הפרוייקט יתקיים ב-14 בפברואר 2006 במשרד התמ"ת בירושלים במעמד אהוד אולמרט, מ"מ ראש הממשלה; שרגא ברוש, נשיא התאחדות התעשיינים; ח"כ רוחמה אברהם, סגנית שר הפנים; רענן דינור, מנכ"ל התמ"ת; קובי הבר, הממונה על התקציבים באוצר;  יחיאל זוהר, ראש העיר נתיבות המכהן גם כראש מנהלת אזור התעשייה נ.ע.מ. באירוע ישתתפו גם חברי נשיאות התאחדות התעשיינים ובעלי מפעלים, מתעניינים פוטנציאליים.
 
ברוש הדגיש כי התוכנית נועדה להקטין את ממדי האבטלה ולהביא לצמצום הפערים החברתיים. לטענתו, על התעשייה הישראלית להיות שותפה מרכזית למהלך חברתי-כלכלי שיביא לשינוי מעמדם הסוציו-אקונומי של תושבי הפריפריה ביחס למרכז הארץ. כמו כן, משרתת התוכנית את הפעילות שעושה התאחדות התעשיינים לשיפור רווחתם של המפעלים ביצירת תנאים כלכליים אטרקטיביים לאותם מפעלים שיצטרפו לפארק נ.ע.מ.
 
ברוש ציין כי מטרת התוכנית היא להעביר תוך שלוש שנים כ-60 מפעלים מאזור המרכז לפארק נ.ע.מ., דבר שיביא לקליטתם של כ-4,000 עובדים חדשים בתעשייה וכ-4,000 עובדים נוספים במסחר ובשירותים הנלווים לתעשייה.
 
נשיא התאחדות התעשיינים מציין כי עלות הפרוייקט נאמדת בכ-300 מיליוני שקלים, והוא כולל בתוכו סל הטבות אותו יזמה התאחדות התעשיינים שכוונתו לעודד את התעשיינים להעביר את פעילותם לפריפריה.
 
בין ההטבות המוצעות:
 
קרקע ללא תמורה ע"פ צורכי המפעל ובגודל של עד כפליים משטח המפעל הקיים.
הנחה בשיעור של 40% מהוצאות הפיתוח, לפי מחיר של 178 אלף שקל לדונם.
מענק השתתפות בהוצאות העברת המפעל, בשיעור של 50% מהוצאותיו עד לסך של 2.5 מיליון שקל.
השתתפות בכ-50% בהוצאות היסעי העובדים ממרכז הארץ לאזור התעשייה לתקופה של עד3שנים (לא יותר מ–5,000 שקל לעובד בשנה).
השתתפות בהכשרת העובדים שיועסקו במפעלים שיוקמו בפריפריה במגוון רחב של מקצועות בסך של 8,500 שקל לעובד.
שיעורי ארנונה מופחתים לתקופה של 10 שנים, כאשר ב-5 השנים הראשונות יזכה המפעל לפטור מלא, בשנים השישית והשביעית יקבל המפעל הנחה בשיעור של 75%, בשנים השמינית ותשיעית הנחה בשיעור של 50%, בשנה העשירית תחול הנחה בשיעור של 25%.
החזר עלויות התכנון והוצאות ראשוניות לפני הקמת המפעל והשתתפות בעלויות הסתגלות בשלבי הקמת והפעלת המפעל החדש בשיעור של 50%  מההוצאות, עד לסך של 107,000 שקל לדונם.
 
ביוזמת התאחדות התעשיינים, ומתוך הכרות עם קשיי הקמת מפעלים, הוקמו 2 גופים שמטרתם לייעל את תהליכי קבלת אישורי ההקמה של המפעלים ולכן הוחלט על מתן טיפול אישי בתהליך קבלת האישורים על ידי שימוש בוועדת ההיגוי בראשות מנכ"ל התמ"ת שהוקמה במיוחד לקיצור תהליכי קבלת האישורים ומתן פתרונות מהירים לבעיות, ((Oue stop stop.
מנהלת לקידום התעשייה בפריפריה בראשותו של דוד גודר, שהוקמה בהתאחדות התעשיינים שתלווה ותרכז את הבקשות לרבותהגשתן ואישורם.
ובנוסף, יוכל לקבל כל מפעל יעוץ ולווי מקצועי על ידי צוותים מקצועיים.
 
המפעלים שיעברו, יהיו זכאים להטבות נוספות על פי החוב שזכאי להם מפעל באזור עדיפות לאומית א', כגון "מפעל   מאושר"  ו"מסלולתעסוקה", על פי התנאים. ובנוסף גם הטבות מס עד 25% לעובדים המתגוררים באזור, במסגרת "חוק הנגב".
 
לרשות המפעלים שיבחרו לעבור, יעמדו תשתיות מפותחות הכוללות: כבישים, מדרכות, מים, ביוב וניקוז, עצים גינון ואיכות סביבה. כן תעמוד לרשות המפעלים מנהלת אזור התעשייה שתפעל לניהול ותחזוקת המקום. ברוש מדגיש, כי בתוכנית זכאי להשתתף רק מפעל הנמצא באזור עדיפות לאומית ג' - המתחייב להעסיק לפחות 25 עובדים. בתום שנה מהפעלה, יתחייב המפעל שלפחות 50% מעובדיו יהיו תושבי האזור ובתום שנתיים יהיו 75% מעובדיו תושבי האזור.