התאחדות התעשיינים: למרות המצב הקשה במשק ובתעשייה - שנת 2003 היתה שנה טובה לתעשייה הכימית

יוסף ברנע: גידול של 8% במכירות הענף שהסתכמו בכ-9.79 מיליארד דולרים; מגלה - מעבר חברות כימיה לחו"ל צובר תאוצה - יותר מ-20% מסך הייצור בארץ ובעולם של חברות ישראליות כבר מבוצע בחו"ל


00:00 ,11.01.2004 מאת: מערכת פורט2פורט
יוסף ברנע: גידול של 8% במכירות הענף שהסתכמו בכ-9.79 מיליארד דולרים; מגלה - מעבר חברות כימיה לחו"ל צובר תאוצה - יותר מ-20% מסך הייצור בארץ ובעולם של חברות ישראליות כבר מבוצע בחו"ל; בשנת 2003 נקנו 3 חברות כימיה בחו"ל ב-35 מיליון דולר; מתריע - העדר השקעות בתשתיות לתעשייה הכימית, יעודד המגמה של מעבר חברות כימיה מישראל לחו"ל.

למרות המצב הקשה במשק ובתעשייה, שנת 2003 היתה שנה טובה לתעשייה הכימית והפרמצבטית, בעיקר בשל מאמצי שיווק בחו"ל. סך כל מכירות הענף גדלו ב-8% לעומת 2002 והסתכמו בכ-9.79 מיליארד דולרים. כך מסר יוסף ברנע, יו"ר איגוד הכימיה, הפרמצבטיקה ואיכות הסביבה בהתאחדות התעשיינים במסיבת כתבים לרגל יום תעשיות הכימיה.

ברנע מעריך, כי במידה וינתן פתרון ל"צווארי הבקבוק" שחוסמים את התעשייה הכימית, סביר להניח כי בשנת 2004 ביצועי התעשייה הכימית יהיו טובים כמו ב-2003 ואולי אף טובים יותר, דהיינו נראה צמיחה של יותר מ-8%.

ברנע הוסיף, כי יצוא התעשייה הכימית גדל בשנת 2003 ב-15% לעומת השנה שקדמה לה והסתכם ב-5.09 מיליארד דולרים. לדבריו, הגידול ביצוא נובע בעיקר מהבשלת השקעות שנעשו בתעשייה הכימית הגנרית בישראל וכן בשל מאמצי השיווק וחיפוש לקוחות חדשים בחו"ל. גם צמיחת התעשייה הכימית בעיקר בתחום הדשנים, תרמה אף היא לגידול ביצוא הענף, אמר ברנע.

עוד מסר ברנע, כי מכירות התעשייה הכימית לשוק המקומי גדלו בשנת 2003 ב-1.9% לעומת 2002 והסתכמו ב-4.69 מיליארד דולרים. ברנע מסביר זאת בהפסקת ההאטה בביקושים למוצרים כימיים בארץ.

נוסף על כך, מציין ברנע, כי חברות הכימיה, הנמצאות בבעלות ישראלית בחו"ל, הגדילו בשנת 2003 את מכירותיהן ב-14% לעומת השנה שקדמה לה והסתכמו בכ-2.5 מיליארד דולרים.

בהתייחסו למספר המועסקים בתעשייה הכימית ציין, כי ברנע כי מצבת כח האדם נשארה יציבה ומונה כ-26,500 עובדים. הוא ציין, כי ב-4 השנים האחרונות לא פוטרו עובדים בתעשייה הכימית למרות הגידול במכירות הענף.

יו"ר תעשיית הכימיה והפרמצבטיקה בהתאחדות התעשיינים גילה, כי הולכת וגוברת תופעה של מעבר חברות כימיה לחו"ל וכי כיום יותר מ-20% מסך המכירות של חברות בבעלות ישראלית כבר מיוצר בארצות כמו סין, ברזיל, הולנד, אנגליה ועוד. זאת בשל העדר השקעות בתשתיות בתעשייה הכבדה בארץ, שיבושים, עיתות לבקרים, במשק ובנמלים מחד גיסא, והסביבה העסקית האוהדת בחו"ל, מאידך גיסא.

ברנע מסר, כי בשנת 2003 נקנו 3 חברות כימיה בחו"ל בהיקף כספי של 35 מיליון דולר. הוא ציין כי ב-10 השנים האחרונות השקיעה התעשייה הכימית כ-2.84 מיליארדי דולרים ברכישת חברות ומפעלים במדינות שונות.

ברנע מנה את הסיבות לאי ניצול הפוטנציאל לצמיחת הענף במלואו היכול להגיע ל-10% בשנה - שיבושים תכופים במשק, בעיקר בסקטור הממשלתי, (בנמלים, במשרדי ממשלה ועוד); העדר חקיקה ראשית ומשנית בתחומים הקשורים לתעשיית הכימיה, בעיקר בנושא איכות הסביבה. דבר הגורם לחוסר וודאות הן לטווח הארוך והן לטווח הקצר בהפעלת קווי היצור וגורם לנזק כבד למפעלים; המצב הירוד של התשתיות בנושאים כמו טיפול בשפכים, מסילות ברזל, פיתוח קרקע ועלות פיתוח קרקע, סילוק פסולות, צנרת להובלת דלקים וכימיקלים ועוד; עליה בתעריפי התשומות לתעשייה הכימית בתחומי אנרגיה, תחבורה ועוד, וכן עיכובים בלתי נסבלים באספקת גז טבעי לתעשייה.

ברנע קרא לממשלה לטפל לאלתר בבעיות כאובות אלו, על מנת להאיץ את צמיחת התעשייה הכימית. במסגרת זו דרש ברנע מהממשלה להעניק סיוע של 400 מליון שקלים במטרה לשדרג את קווי היצור לדרישות הסביבתיות, הסיוע יתפרס על פני 4 שנים בהשקעות המפעלים בנושא איכות סביבה, כפי שהיה סיוע זה נהוג בסוף שנות ה-90 אך בוטל מאז ע"י הממשלה.

יו"ר איגוד הכימיה והפרמצבטיקה בהתאחדות התעשיינים קרא לממשלה ולרשויות לזרז את הטיפול בתשתיות ובתוך כך לא לשנות את עלויות היצוא בנמלים, לספק מים באיכות גבוהה, לזרז את הליכי אספקת הגז הטבעי, להוזיל את עלות פיתוח הקרקע וכן לשדרג את מסילות הברזל מקרית-גת דרומה.

ברנע, דרש מהממשלה והרשויות המקומיות לטפל לאלתר במניעת שיבושים במשק הנגרמים בשל סיכסוכי עבודה, להקפיא את העלויות הקשורות לפעילות התעשייה הכימית, כמו עלויות עבודה, מיסים ומיסים עירוניים, להעדיף מוצרים תוצרת כחול-לבן ולטפל בנושא היצף. כמו כן קרא לקדם חקיקה ראשית ומשנית בתחום איכות הסביבה.

ברנע ציין, כי אם הממשלה תתגייס לטפל בנושאים אלו במהירות, הדבר יביא לעידוד השקעות בתעשייה הכימית, להקמת קווי יצור נוספים בישראל תוך ניצול פוטנציאל הצמיחה, ומצד שני יקטין העתקת קווי יצור לרחבי העולם.

ברנע מזהיר, כי העדר השקעות בתשתיות לתעשייה הכימית יביא למצב בו תגבר העברת פעילותן היצרנית של חברות כימיה מישראל לחו"ל.