התאחדות התעשיינים: להקים מנגנון שיאפשר מתן פיצוי מלא לצרכני הסולר במגזר העסקי

אלי יפה: משרד האוצר מכביד את הנטל על המגזר העסקי והציבור כולו ועוקף את ועדת הכספים; טוען - האוצר העלה את הבלו על הסולר ב-20 אגורות לליטר בצו חדש


00:00 ,27.07.2004 מאת: מערכת פורט2פורט
אלי יפה: משרד האוצר מכביד את הנטל על המגזר העסקי והציבור כולו ועוקף את ועדת הכספים; טוען - האוצר העלה את הבלו על הסולר ב-20 אגורות לליטר בצו חדש - המשמעות הכבדת הנטל על המגזר העסקי בכ-500 מיליוני שקלים בשנה; קורא - למשרד האוצר להקמת מנגנון שיאפשר מתן פיצוי מלא לצרכני הסולר במגזר העסקי.

משרד האוצר מכביד את הנטל על המגזר העסקי ועל הציבור כולו, תוך שהוא עוקף את ועדת הכספים של הכנסת. כך טוען אלי יפה, יו"ר ועדת האנרגיה בהתאחדות התעשיינים, ומנכ"ל חישולי כרמל. זאת בעקבות הצו חדש שפרסם האוצר על העלאת הבלו על הסולר ב-20 אגורות לליטר מ-38 אגורות ל-58 אגורות.

יפה טוען, כי קביעת בלו על סולר לתעשייה ולמגזר העסקי מהווה מס ישיר בלתי הגיוני על תשומות ייצור אשר מקשה על יכולת התחרות של החברות הישראליות מול מתחרים בחו"ל, והינו ללא ספק צעד בולם יצוא וצמיחה.
העלאת הבלו על הסולר ב- 20 אגורות נוספות (ל- 58 אגורות) עומדת בניגוד להצהרות משרד האוצר על הקטנת נטל המס, ומהווה הכבדה נוספת על המגזר העסקי בכ-500 מיליוני שקלים לשנה, אומר יפה.

יו"ר ועדת האנרגיה בהתאחדות התעשיינים, קורא למשרד האוצר, להקים מנגנון שיאפשר מתן פיצוי מלא לצרכני הסולר במגזר העסקי, בגין כל העלאה בשיעור הבלו. זאת על מנת למנוע את הפגיעה הקשה.

יפה טוען, כי פרסום הצו החדש להעלאת הבלו על הסולר, מאפשר למשרד האוצר להעלות את הבלו על הסולר למשך 60 ימים נוספים, תוך התעלמות למעשה מועדת הכספים שהעבירה ביקורת חריפה בנושא זה ולנסות לאחר מכן לקבל את אישור ועדה זו בדיעבד.

נראה, אומר יפה, שהאוצר ממשיך בתוכניתו המקורית להעלות את הבלו על הסולר באופן הדרגתי, עד למחיר של 2.2 שקל לליטר, זאת למרות הביקורת החריפה שהושמעה, כאמור, בועדת הכספים לגבי תוכנית זו.

משמעות יישום תוכנית זו הינה תוספת עלות מיותרת לכל המגזר העסקי של למעלה מ- 5.4 מיליארד ש"ח בשנה. גם מס (בלו) חלקי - בשיעור נמוך יותר - על תשומת יצור הינו נטול הגיון כלכלי.

יפה טוען, כי על אף שהאוצר טוען כי החלטתו להקטין את הבלו על הסולר מ-68 אגורות לליטר ל-58 אגורות לליטר נובעת מרצונו של משרד האוצר להקל בתקופה הקרובה על המשתמשים ובין היתר מתוך היענות לבקשת ועדת הכספים של הכנסת, הרי שלמעשה מדובר בהצעה שמטרתה לעקוף את ועדת הכספים של הכנסת, מתוך ההבנה שהתנגדות חברי הועדה להצעה המקורית של משרד האוצר עומדת בעינה.