התאחדות התעשיינים: לדחות את טענות חברות הפארמה הזרות למנוע יצוא של תרופות שאין עליהן הגנת פטנט

ראשי ענף התרופות בהתאחדות התעשיינים: הממשלה חייבת לדחות על הסף את טענות חברות הפארמה הזרות למנוע יצוא מישראל של תרופות שאין עליהן הגנת פטנט; טוען - היענות הממשלה לדרישת חברות הפארמה הזרות


00:00 ,17.05.2004 מאת: מערכת פורט2פורט
ראשי ענף התרופות בהתאחדות התעשיינים: הממשלה חייבת לדחות על הסף את טענות חברות הפארמה הזרות למנוע יצוא מישראל של תרופות שאין עליהן הגנת פטנט; טוען - היענות הממשלה לדרישת חברות הפארמה הזרות - תפגע באופן חמור ביצוא של תעשיית התרופות והתחזית של גידול של 20% בשנת 2004 תהפוך לחלום באספמיה.

על ממשלת ישראל לדחות על הסף את הדרישה הבלתי מוצדקת של חברות הפארמה הזרות למנוע יצוא של תרופות מישראל שאין עליהן הגנת פטנט ואשר לא חלה כל מניעה חוקית ליצרן, ליצואן, ולשווקן בחו"ל. כך טוענים ראשי ענף הפרמצבטיקה בהתאחדות התעשיינים.

ראשי ענף הפרמצבטיקה בהתאחדות התעשיינים טוענים, כי לאחר שנכשלו מאמצי חברות הפארמה הזרות לדחוף את רשות הסחר האמריקאית להחמיר את מעמדה של ישראל ולהעבירה מ"רשימת מעקב" ל"רשימת מעקב בקדימות", פתחו חברות הפארמה הזרות בטענות חסרות בסיס לפיהן לחברות ישראליות יש גישה חופשית לתיקי הרישום של התרופות במשרד הבריאות, ולכן יש למנוע ,כביכול, מהיצרנים המקומיים לא רק לשווקן בישראל, אלא גם למנוע את יצואן.

ראשי הענף טוענים, כי היענות ממשלת ישראל לדרישה חסרת בסיס זו של חברות הפארמה הזרות, תהווה פגיעה חמורה בתעשיית התרופות, שהינה אחד הענפים המובילים ביצוא מישראל. יצוין כי בשנת 2003 גדל יצוא התרופות בכ-26% לעומת שנת 2003 והסתכם בכ-1.4 מיליארד דולר והשנה צפוי גידול נוסף בכ-20%.
היענות לדרישת חברות הפארמה הזרות תפגע קשות בתחזית היצוא לשנת 2004 ולשנים הבאות, טוענים ראשי ענף התרופות בהתאחדות התעשיינים.

ראשי הענף טוענים, כי דרישה זו של חברות הפארמה הזרות, לא רק שאינה מוצדקת כשלעצמה, אלא אין לה אח ורע בארה"ב ובמדינות אירופה. זהו ניסיון נוסף של חברות הפארמה הזרות להצר את רגליה של התעשייה המקומית המצויה בתחרות עם התעשייה הבינלאומית.

תעשייני התרופות קוראים לממשלה שלא להיכנע ללחץ בלתי מוצדק זה העשוי לפגוע פגיעה קשה בתעשיית התרופות המקומית. ראשי ענף התרופות בהתאחדות התעשיינים מציינים כי במדינות רבות מהוות תרופות מתוצרת ישראל מרכיב חשוב באספקה של תרופות גנריות הזולות באופן משמעותי מאילו הנמכרות ע"י החברות הבינלאומיות. הם ציינו כי החברות הרב-לאומיות עומדות בפני ביקורת חריפה של הקהילה הבינלאומית בגין ניצול לרעה של המונופול המוענק להן על תרופות חדשות מצילות חיים, שמחירן הגבוה מונע מהן גישה לשווקים של מדינות מתפתחות.