התאחדות התעשיינים: כשליש מהתרופות הווטרינריות (לבעלי חיים) הנמצאות בשימוש בישראל מזוייפות

קובי לוסטגרטן, יו"ר ענף הווטרינריה בהתאחדות התעשיינים ומנכ"ל אביק וטרינריה: כשליש מהתרופות הווטרינריות (לבעלי חיים) הנמצאות בשימוש בישראל, הן תרופות מזוייפות - שלא אושרו על ידי משרד הבריאות ועלולות לסכן גם חיי אדם


00:00 ,23.08.2004 מאת: מערכת פורט2פורט
קובי לוסטגרטן מעריך: כשליש מהתרופות הווטרינריות (לבעלי חיים) הנמצאות בשימוש בישראל, הן תרופות מזוייפות - שלא אושרו על ידי משרד הבריאות ועלולות לסכן גם חיי אדם; קורא - למשרדי הבריאות, החקלאות והתמ"ת להגביר את האכיפה והבקרה על הגופים הפועלים בשוק הווטרינריה בישראל, על מנת להבטיח את איכות המוצרים ושמירה על בריאות הציבור; קורא - למגדלים ולחקלאים בארץ - לרכוש תכשירים וטרינרים מתוצרת כחול-לבן בלבד - המצויים בפיקוח מלא וברמה הזהה לתרופות לבני אדם.

"כשליש מהתרופות הווטרינריות המיועדות לבעלי חיים והנמצאות בשימוש בישראל, הן תרופות שלא אושרו ע"י הרשויות כחוק. תרופות אלה- בחלקם מזוייפות לגמרי וחלקם האחר כאלו שעורבבו עם חומרים שונים או נמהלו עם חומרים שלא אושרו ע"י משרד הבריאות ועלולות לסכן גם חיי אדם. מדובר בתרופות שיוצרו בישראל, הוברחו לשטחי הרשות הפלשתינאית ולבסוף חזרו לישראל לאחר שפג תוקפן, במוצרים שמיוצרים במזרח הרחוק ומוברחים לישראל. וכן בייצור מחתרתי במעבדות ביתיות או במקומות לא מאושרים אחרים. כל זאת בכדי לחסוך בעלויות כספיות הן מצד המשווקים והן מצד המגדלים והחקלאים". כך מעריך קובי לוסטגרטן, יו"ר ענף הווטרינריה בהתאחדות התעשיינים ומנכ"ל אביק וטרינריה.

כתוצאה מכך, אומר יו"ר ענף הווטרינריה בהתאחדות התעשיינים, קיימת סכנה כי בעלי החיים מקבלים תרופות לא יעילות, מזויפות או לא תקינות. תוך שימוש בחומרים אסורים לשימוש, יתכן שאף מסרטנים המוברחים לישראל. דבר המסכן את בעלי החיים עצמם. אך מעבר לכך קיימת סכנה, כי מרכיבים מסוכנים של מוצרים אלו, מחלחלים לשרשרת המזון של הציבור בישראל.ובכך מהווים סכנה ממשית לבריאות הציבור כאשר הסכנה הטמונה לבני אדם היא מהשאריות של התרופה ברקמות החיה.

כתוצאה ממצב זה, קורא לוסטגרטן למשרדי הבריאות, החקלאות והתמ"ת להגביר את האכיפה והבקרה על הגופים הפועלים בשוק הווטרינריה בישראל. זאת כדי להבטיח את איכות התכשירים הווטרינרים (תרופות, תרכיבים, תוספי מזון ותחליבי חלב) ושמירה על בריאות הציבור.

יו"ר ענף הווטרינריה בהתאחדות התעשיינים קורא למגדלים ולחקלאים בארץ לרכוש תרופות ותכשירים וטרינרים מתוצרת כחול-לבן בלבד, זאת בשל העובדה כי יצרני התרופות בישראל מפוקחים על ידי משרד הבריאות ומשרד החקלאות, והם מייצרים ומאחסנים את התרופות על פי דרישות מחמירות. תעשיית הווטרינריה בישראל מייצרת תרופות ברמת GMP (תנאי יצור נאותים) ברמה דומה לתכשירים הומאניים (לבני אדם), בשנים האחרונות בצעה התעשייה מעבר לטכנולוגיות מתקדמות ביצור תרכיבים והיא מקיימת קשרי גומלין עם מוסדות מחקר, אקדמיה וממשל בארץ ובחו”ל. עוד יש לציין כי דרישות הרישוי של היצרנים מחמירות בארץ ובעולם.

הוא ציין, כי שוק התרופות הווטרינריות אינו מפוקח באותה רמה שבה התרופות לבני אדם מפוקחות, למרות הסכנה שקיימת לבני אדם משימוש בתרופות מזויפות לבעלי חיים.

לוסטגרטן מסר, כי מסקר שנערך בקרב יצרני הווטרינריה בהתאחדות התעשיינים מתברר, כי בשנת 2004 צפוי גידול של 2% בסך כל מכירות הענף לעומת אשתקד. המכירות יסתכמו בכ-68 מיליוני דולרים. יצרני הווטרינריה צופים כי יצוא הענף ישאר השנה ללא שינוי ויסתכם בכ-34.2 מליוני דולרים, בדומה לאשתקד. מדובר ביצוא למדינות כמו: דרום-מזרח אסיה, מזרח-אירופה, אפריקה, דרום - אמריקה.

עוד עולה מהסקר, כי מכירות הענף לשוק המקומי (כולל תרופות, תרכיבים, תוספי מזון וחומרי הדברה) צפויות לגדול בשנת 2004 בשיעור של כ-2% לעומת 2003 ויסתכמו בכ-34 מיליוני דולרים. עוד עולה מהסקר, כי בשנת 2004 ישקיע ענף הווטרינריה כ-1.8 מליוני דולרים בציוד, מכונות, מכונות ובמחקר ופיתוח בדומה לשנת 2003.

הוא מעריך, כי יצרני ענף הווטרינריה הפסידו מאז פרוץ האינתיפאדה (ספטמבר 2000) מכירות של כ-15 מליון שקל כתוצאה מאובדן השוק הפלשתינאי.

יו"ר ענף הווטרינריה בהתאחדות התעשיינים קורא לממשלה לסייע בגיוס הון למחקר ופיתוח בענף, כפי שמקובל בענפי תעשייה אחרים במשק, שכן קיים פוטנציאל גידול בענף התלוי בהשקעות במו"פ.

בענף הווטרינריה בהתאחדות התעשיינים בישראל מועסקים כ-360 עובדים מתוכם כ-90 אקדמאיים ופועלות בו 6 חברות יצרניות - אביק, בר מגן, ביוואק, דורווט, קופולק, ושפית.