התאחדות התעשיינים : הקרן להון חוזר אינה רלבנטית למפעלים הקטנים והבינוניים

שלמה מנחם: בדיקה של התאחדות התעשיינים בקרב 130 מפעלים קטנים מגלה: הקרן להון חוזר אינה רלבנטית למפעלים הקטנים והבינוניים – 90% מהמפעלים החליטו שלא לפנות לקרן בשל ריבית גבוהה מידי, מחסור בבטחונות ועוד


00:00 ,08.10.2002 מאת: מערכת פורט2פורט
שלמה מנחם: בדיקה של התאחדות התעשיינים בקרב 130 מפעלים קטנים מגלה: הקרן להון חוזר אינה רלבנטית למפעלים הקטנים והבינוניים – 90% מהמפעלים החליטו שלא לפנות לקרן בשל ריבית גבוהה מידי, מחסור בבטחונות ועוד; קורא לתמ"ס לשנות הקרטריונים ולשתף נציגי המפעלים והבנקים בשינוי; מגלה: הקרן נשארת "על הנייר" בלבד – עד היום לאף מפעל קטן בישראל לא אושרה הלוואה מהקרן

הקרן להון חוזר אינה רלבנטית למפעלים הקטנים והבינוניים. כך מתברר מבדיקה שערכה שהתאחדות התעשיינים בקרב 130 מפעלים קטנים ובינוניים. שלמה מנחם, יו"ר המועצה למפעלים קטנים ובינוניים שמסר על כך הדגיש כי 90% מהמפעלים שהשתתפו בבדיקה החליטו שלא לפנות כלל אל הקרן לקבלת הלוואה.

בתוך כך- 33% מהמפעלים לא מתכוונים לפנות לקרן בשל הריבית הגבוהה מידי, (פריים+ 3%); 15% מהמפעלים הקטנים לא יפנו בשל מחסור בביטחונות – ערבויות, (30% של המפעל);13% מהמפעלים לא פונים לקרן בשל אי עמידה בתנאי הון עצמי, ( של 20% לפחות) ; 28% מהמפעלים לא יפנו אל הקרן בשל סיבות נוספות כגון אי עמידה בקריטריונים אחרים, (קבלה בעבר של סיוע מהמדינה, חברת בת ועוד).

מנחם מציין, כי מהבדיקה של התאחדות התעשיינים מתברר ש- 10% בלבד מהמפעלים הקטנים פנו לקבל מידע על הקרן, מתוכם 3 מפעלים בלבד הגישו בקשה לגוף המתאם (תבור) לקבל הלוואה לאחר חתימה על התצהיר בבנק, אך אף מפעל לא אושר או הומלץ ע"י הבנק. במלים אחרות , אומר מנחם , הקרן נשארה "על הנייר" בלבד, שכן עד היום לאף מפעל קטן בישראל לא אושרה הלוואה ממנו.

במכתב אל מנכ"ל התמ"ס, אמיר חייק , קורא מנחם לשנות את אופן קביעת הקרטריונים לקבלת הלוואות מהקרן להון חוזר לעסקים קטנים ובינוניים. לדעתו יש לקבוע הקרטריונים בשיתוף הלקוחות הפוטנצאליים (קרי המפעלים והעסקים הקטנים) וכן נציגי הבנקים ולא ע"י פקידי משרדי התמ"ס והאוצר בלבד.

לטענתו של מנחם, רק כך ניתן יהיה לגבש קריטריונים בהם יוכלו לעמוד המפעלים והעסקים הקטנים, ובכך ניתן יהיה להציל חלק מהם.

מנחם טוען, כי חבל שדווקא בתקופה זו, בה מחנק האשראי פוגע ביכולת ההשרדות של מאות מפעלי תעשייה קטנים ובינוניים, לא מצליחה קרן הון חוזר בערבות מדינה, שלשם כך הוקמה, לתת מענה לאותם המפעלים ובכך למעשה, החטיאה הממשלה את מטרות הקרן.

יצויין כי התנאים העיקריים של הקרן הינם: הלוואה של עד 250 אלף ש"ח לעסק, המוחזרת תוך שנתיים; ההון העצמי בעסק לא יפחת מ- 20%; מספר העובדים בעסק עד 70 איש; מחזור מכירות של עד 5 מליוני דולרים; 3 שנות פעילות לפחות; קיומן של דו"חות כספיים; לעסק אין חובות לרשויות המס.