התאחדות התעשיינים: המשק חסך כ- 70 מליוני שקלים כתוצאה משעון הקיץ

אלי יפה: ניתן היה לחסוך כ-90 מיליוני שקלים נוספים אילו הייתה מתקבלת המלצת התאחדות התעשיינים להפעיל את שעון הקיץ לאורך כל השנה; טוען - פרט לחיסכון של כ-130 מליון שקל בעלויות החשמל בלבד


00:00 ,20.09.2004 מאת: מערכת פורט2פורט
אלי יפה: ניתן היה לחסוך כ-90 מיליוני שקלים נוספים אילו הייתה מתקבלת המלצת התאחדות התעשיינים להפעיל את שעון הקיץ לאורך כל השנה; טוען - פרט לחיסכון של כ-130 מליון שקל בעלויות החשמל בלבד - החסרונות למשק, מהפעלת שעון קיץ של שעתיים - כהצעת משרד הפנים - עולים על היתרונות.

המשק חסך כ-70 מיליוני שקלים, אך ניתן היה לחסוך כ-90 מיליוני שקלים נוספים, אם הייתה מתקבלת המלצת התאחדות התעשיינים להפעיל את שעון הקיץ לאורך כל השנה, או לפחות לתקופה של 9 חודשים. כך טוען אלי יפה, יו"ר ועדת האנרגיה בהתאחדות התעשיינים, לקראת סיום שעון הקיץ בלילה שבין 21 - 22 בספטמבר 2004 ותחילת שעון החורף. (הפעלת שעון הקיץ החלה ב- 7 באפריל 2004 ונמשכה 168 יום).

באשר להצעת משרד הפנים להפעלת שעון קיץ של שעתיים, טוען יפה, כי לדעת התאחדות התעשיינים בראייה משקית, עולים החסרונות על היתרונות מהצעה זו, ויש להיוותר במתכונת של הפעלת שעון קיץ של שעה, אם כי כאמור לתקופה ארוכה יותר של 9 חודשים לפחות, או להחיל את שעון הקיץ על פני השנה כולה.

יפה סבור כי למרות החסכון בעלויות החשמל, קיימים חסרונות רבים מהפעלת שעון קיץ של שעתיים - כהצעת משרד הפנים.

מבדיקת כלכלני התאחדות התעשיינים מתברר, כי הפעלת שעון קיץ כהצעת משרד הפנים לאורך כל השנה, ובמשך חודשי הקיץ להוסיף שעה נוספת, (דהיינו להקדים את השעון בקיץ בשעתיים ביחס לשעון ה"רגיל" כיום), תביא, כאמור, לחיסכון ישיר של כ-130 מיליון שקל בעלויות החשמל בלבד במשק, חיסכון שהולך ומצטמצם לאורך השנים. אך מצד שני, השפעת שעון הקיץ על הפעלת המזגנים היא שולית יחסית. בנוסף, עסקים יבחרו להאריך את שעות פעילותם רק במקרים בהם הדבר יהיה כלכלי בעיניהם. להערכת התאחדות התעשיינים, מיעוטם של העסקים יבחרו בכך ולכן תרומת השעה הנוספת לתוצר, הינה נמוכה יחסית. זאת ועוד, לטענת כלכלני התאחדות התעשיינים מעבר לשעון קיץ של שעתיים ביחס לשעון הרגיל, יגדיל את פער השעות מול ארה"ב ובכך תיגרם פגיעה ביכולת לקיים פעילות עסקית עם חברות בארה"ב ובמדינות נוספות.

לדעת כלכלני התאחדות התעשיינים גם הטיעונים על הפחתת מספר תאונות הדרכים, דורשים בחינה מעמיקה יותר, כמו גם הטיעונים על הגדלת התפוקה ופריון העבודה בעת הפעלת שעון הקיץ.