התאחדות התעשיינים: הממשלה נוקטת מזה 4 שנים בסחבת מיותרת בכל הקשור לתיקון חוק היטלי סחר

דוד ארצי, יו"ר ועדת סחר חוץ בהתאחדות התעשיינים, קורא לממשלה ולכנסת לתקן החוק ולהקים רשות עצמאית לסחר בין לאומי בראשות הממונה על חוק היטלי סחר


00:00 ,25.01.2005 מאת: מערכת פורט2פורט

דוד ארצי, יו"ר ועדת סחר חוץ בהתאחדות התעשיינים: עשרות מפעלים מעדיפים שלא להתלונן כלל - בשלוש השנים האחרונות הוגשה תלונה אחת בלבד בנושא; קורא לממשלה ולכנסת לתקן החוק ולהקים רשות עצמאית לסחר בין לאומי בראשות הממונה על חוק היטלי סחר
 
הממשלה נוקטת  מזה 4 שנים בסחבת מיותרת בכל הקשור לתיקון חוק היטלי סחר. דבר הגורם נזק רב לעשרות מפעלים  שאינם יכולים להתמודד בתנאי תחרות בלתי הוגנים. כך טוען דוד ארצי, יו"ר ועדת סחר חוץ בהתאחדות התעשיינים וסמנכ"ל התעשייה האווירית, לקראת הדיון מחר ה-26 בינואר בוועדת הכלכלה של הכנסת בנושא זה. (ארצי החליף בתפקידו את ארז ויגודמן, נשיא שטראוס-עילית שכיהן כיו"ר הוועדה לסחר חוץ של התאחדות התעשיינים בשנתיים האחרונות).  
 
ארצי גילה, כי עשרות מפעלים מוותרים מראש ומעדיפים שלא להתלונן כלל על יבוא בהיצף, זאת בשל סירבולו של החוק. ולראייה -  בשלוש השנים האחרונות הוגשה לממונה על חוק היטלי סחר במשרד התמ"ת תלונה אחת בלבד להטלת היטל ביטחה בגין יבוא בהיצף.
 
ארצי קורא לממשלה ולוועדת הכלכלה של הכנסת לפעול לאלתר לשינוי המצב ולהתאים את החוק הישראלי להסכמי ההיצף והסבסוד של ארגון הסחר העולמי - על מנת לאפשר תנאי תחרות הוגנים במשק.
 
ארצי טוען, כי במסגרת תיקון לחוק היטלי סחר יש לבצע בין השאר את השינויים הבאים:
 
- להקים רשות עצמאית לסחר בינלאומי בראשות הממונה על חוק היטלי סחר. (בדומה לרשות להגבלים עסקיים). כאשר לממונה תהיה עצמאות וחופש פעולה מנהלי לביצוע תפקידיו המורכבים. כן רצוי לקבוע את תקציבה של הרשות בסעיף תקציבי נפרד כמשרד ממשלתי, ולאפשר  לממונה להעסיק עובדים לפי חוזה אישי.
 
- להשאיר את נטל ההוכחה בנושא היצף, בכל הנוגע לנזק הממשי על כתפי המתלונן, אך משהובאו ראיות לכאורה על קיומו של יבוא בהיצף או על קיומה של סובסידיה יעבור נטל ההוכחה לשכמו של היצרן הזר, אשר כדי להמנע מהטלת היטל – יאלץ להוכיח כי הראיות הן מחוסרות בסיס.
 
- לקצר את הליך הבדיקה ל-8 חודשים בלבד (לעומת יותר משנה על פי הצעת החוק), ולהטיל בחוק סנקציות כנגד הפרת משך זמן זה, או לקבוע כי בחלוף מועד מסוים, יראו את טענת המתלונן כאילו התקבלה והרשויות תאלצנה לעבור לשלב הבא של בירור התלונה.
 
- להעניק לשר התמ"ת זכות עירעור על החלטות הוועדה המייעצת לנושא היצף. חוק היטלי סחר והצעת החוק הנוכחית, מעניקים לשר התמ"ת שיקול דעת האם להטיל היטלים לאחר קבלת המלצות הוועדה המייעצת, וזאת בהתחשב ביחסי החוץ של ישראל ובנימוקים הנוגעים למשק בכללותו.
 
- הצעת החוק חייבת לכלול התייחסות לתלונות בגין יבוא בהיצף או במחיר נתמך, הנובעות מזכייתם של יצרנים זרים במכרזים. 
 
 
משה נחום, ראש אגף סחר חוץ בהתאחדות התעשיינים מציין כי משנת 91', עת התקבל בישראל חוק היטלי הסחר החדש, ועד לאחרונה, התקבלו ביחידות היטלי סחר במשרד התמ"ת 58 תלונות בגין יבוא בהיצף. 28 תלונות נמשכו ע"י המתלונן; על 10 תלונות הוחלט לא להטיל היטל היצף; על 19 תלונות הוטל היטל היצף או התקבלה התחייבות מחיר; תלונה אחת עדיין בטיפול.