התאחדות התעשיינים הגישה עתירה לבג"צ בנושא מתן היתרים להעסקת עובדים זרים בתעשייה

שרגא ברוש: משרד התמ"ת החליט להעניש את התעשייה ולקבוע לעובד זר במפעלים שכר מינימום של עד כ-15,000 שקל לחודש. בעתירה נדרש בית המשפט העליון להוציא צווי ביניים כדי להקפיא את יישום החלטת הממשלה מדצמבר 2005


00:00 ,25.01.2006 מאת: מערכת פורט2פורט

שרגא ברוש: משרד התמ"ת החליט להעניש את התעשייה ולקבוע לעובד זר במפעלים שכר מינימום של עד כ-15,000 שקל לחודש. בעתירה נדרש בית המשפט העליון להוציא צווי ביניים כדי להקפיא את יישום החלטת הממשלה מדצמבר 2005
 
משרד התמ"ת החליט להעניש את התעשייה ולקבוע לעובד זר המועסק במפעלים שכר מינימום של עד כ-15,000 שקל לחודש. כך טוען שרגא ברוש, נשיא התאחדות התעשיינים.
 
ברוש מסר כי היום הגישה התאחדות התעשיינים עתירה לבג"צ בנושא מתן היתרים להעסקת עובדים זרים בתעשייה. העתירה הוגשה נגד ממשלת ישראל, נגד אהוד אולמרט, מ"מ רוה"מ ושר התמ"ת, ונגד שלום בן משה, מנהל יחידת הסמך בתמ"ת.
 
בעתירה, שהוגשה באמצעות עורכי הדין אלדד כורש, אסף ביגר ודנה שגיב, ממשרד עוה"ד עמית, פולק, מטלון, נדרש בית המשפט העליון להוציא צווי ביניים כדי להקפיא את יישום החלטת הממשלה מדצמבר 2005, ואת הנוהל להגשת בקשה לקבלת היתר להעסקת עובד זר בענף התעשייה. החלטת הממשלה והנוהל מתנות מתן היתרים להעסקת עובדים זרים בענף בתעשייה בחתימת המעסיק על הצהרה  לפיה הוא מתחייב לשלם שכר מינימום לעובד זר שלא יפחת מסכום של 6,000 שקל בחודש ושיעלה בהדרגה עד כ-15,000 שקל בחודש, החל מחודש יולי 2007 ואילך.
 
נשיא התאחדות התעשיינים טוען כי מערך ההכשרות המקצועיות של משרד התמ"ת לא הצליח למלא חוסר של אלפי עובדים מקצועיים בתעשייה, בעיקר במקצועות של רתכים, מסגרים ואורגים.
 
ברוש מציין כי בתעשייה מועסקים 1,500 עובדים זרים בלבד מתוך כ-350 אלף עובדים המועסקים בתעשייה כולה, דהיינו, פחות מחצי אחוז. לתעשיינים, אומר  ברוש, אין כל אידיאולוגיה להעסקת עובדים זרים, ההפך הוא הנכון - והמספר הזעום המועסק על ידה רק מוכיח זאת.
 
יחד עם זאת, אומר נשיא התעשיינים, אותם עובדים זרים חיוניים מאוד לתפקודם התקין של מפעלי התעשייה ומאפשרים את  הפעלת קווי היצור והמשך העסקתם של עשרות אלפי עובדים ישראלים.
 
נשיא התאחדות התעשיינים הביע פליאה כי הצעת הפשרה שלו לא התקבלה ע"י מנכ"ל משרד התמ"ת, רענן דינור. ע"פ ההצעה של ברוש - לא תבוטל החלטת הממשלה  מדצמבר 2005, אלא תוקפא עד להחלטת בית המשפט במסגרת בג"צ שהוגש ע"י 51 המפעלים עוד בחודש אוקטובר 2004. ברוש טוען כי ממילא תחויב הממשלה ליישם את החלטת בית המשפט במסגרת בג"צ על כל העובדים הזרים בתעשייה.
 
נשיא התאחדות התעשיינים טוען כי לא ברור לו לאן אצה הדרך למנכ"ל התמ"ת שהרי מחד, משרדו אינו מסוגל לספק לתעשייה את כוח האדם המקצועי הדרוש גם ע"פ נתוני שירות התעסוקה, ומאידך בחר מנכ"ל התמ"ת להקשות דווקא על אותו מספר זעום של מפעלי תעשייה הנזקקים לעובדים זרים, על מנת להמשיך ולקיים את קווי היצור בארץ, בשעה שבמגזרים אחרים כמו החקלאות והבנייה מועסקים עשרות אלפי עובדים זרים.
 
מבחינת התעשייה, אומר ברוש, התנהגות משרד התמ"ת היא בבחינת שפיכת התינוק עם המים ונכון יותר היה להמתין עד לקבלת ההחלטה במסגרת הבג"צ שהוגש ע"י 51 המפעלים ב-2004 ולהחיל אותה על כל העובדים הזרים בתעשייה. במקביל, לפעול לקידום ושיפור מערכת הכשרה מקצועית, שתכשיר עובדים ישראלים אשר יהוו מענה מהותי למחסור אלפי עובדים מיומנים החסרים היום בתחום.