התאחדות התעשיינים: האטה ניכרת בקצב צמיחת התעשייה בחודשים יולי - אוגוסט

מניתוח חודשי של התאחדות התעשיינים מתברר: האטה ניכרת בקצב צמיחת התעשייה בחודשים יולי - אוגוסט 2004 - גידול ראלי של 0.4% בלבד בתפוקת התעשייה, נסיגה של 1.5% בצמיחת התעשייה המסורתית; נירה שמיר טוענת: ההאטה בצמיחת התעשייה משקפת בעיקר את נזקי השביתה בנמלים


00:00 ,08.11.2004 מאת: מערכת פורט2פורט
מניתוח חודשי של התאחדות התעשיינים מתברר: האטה ניכרת בקצב צמיחת התעשייה בחודשים יולי - אוגוסט 2004 - גידול ראלי של 0.4% בלבד בתפוקת התעשייה, נסיגה של 1.5% בצמיחת התעשייה המסורתית; נירה שמיר טוענת: ההאטה בצמיחת התעשייה משקפת בעיקר את נזקי השביתה בנמלים

האטה ניכרת בקצב צמיחת התעשייה בחודשים יולי-אוגוסט 2004. בחודשים אלו חל גידול ראלי של 0.4% בלבד בתפוקת התעשייה, זאת לעומת הרמה החודשית הממוצעת ברבע השני של 2004 ולאחר גידול של 0.9% ברבע השני של השנה ושל 2.3% ברבע הראשון. כך מסרה נירה שמיר, ראש אגף כלכלה בהתאחדות התעשיינים בהסתמכה על ניתוח חודשי של מצב התעשייה שערכו כלכלני התאחדות התעשיינים.

שמיר מציינת, כי ההאטה בקצב צמיחת התעשייה בחודשים יולי-אוגוסט משקפת בעיקר את נזקי השביתה בנמלי הים. היא הדגישה, כי לולא הגידול בתפוקת ענפי ההיי-טק בחודשים אלו, המשתמשים בעיקר בתובלה אווירית - הייתה מתקבלת למעשה נסיגה בתפוקת התעשייה בחודשים יולי-אוגוסט.

מניתוח החודשי של התאחדות התעשיינים מתברר, כי נסיגה ריאלית חדה של 3.5% נרשמה בחודשים אלו בתפוקת קבוצת ענפי הטכנולוגיה המעורבת עילית, (כימיקלים וזיקוק נפט, מכונות וציוד, מנועים וציוד חשמלי), לעומת הממוצע החודשי ברבע השני של השנה.

שמיר מציינת, כי במקביל, נרשמה נסיגה ריאלית של 1.5% בתפוקת קבוצת ענפי הטכנולוגיה המסורתית, (מזון משקאות וטבק, טקסטיל והלבשה, עור והנעלה, נייר ומוצריו, דפוס והוצאה לאור ועץ ורהיטים), לעומת הממוצע החודשי ברבע השני של השנה.

עוד עולה מניתוח התאחדות התעשיינים, כי עלייה מתונה ביותר של 0.3% נרשמה בחודשים יולי-אוגוסט בתפוקת קבוצת ענפי הטכנולוגיה המעורבת מסורתית, (כרייה וחציבה, מינרלים אל-מתכתיים, מוצרי גומי ופלסטיק, מתכת בסיסית ומוצרי מתכת).

מנגד, חלה עלייה ריאלית של כ-3.9% בתפוקת ענפי הטכנולוגיה העילית, (רכיבים אלקטרוניים, ציוד לבקרה ופיקוח וציוד רפואי ומדעי, ציוד תקשורת אלקטרוני וכלי הובלה), זאת בהמשך לעלייה מצטברת של 8.4% במהלך שני הרבעונים שקדמו.

שמיר מציינת, כי בחודשים יולי-אוגוסט 2004, קלטה התעשייה כ-1,700 עובדים - (עלייה של 0.5% במצבת העובדים), זאת בדומה לקצב בשני הרבעונים הראשונים של השנה - 0.6% לרבעון.

מהניתוח עולה, כי קליטת עובדים חדה של 1.4% - שהם כ- 1,170 איש, נרשמה ביולי-אוגוסט 2004 בקבוצת ענפי הטכנולוגיה העילית. זאת בהמשך לגידול של 1.9% ברבע השני של השנה, 1.1% ברבע הראשון, ו- 0.5% ברבע האחרון אשתקד; עלייה של 1% שהם כ-1,140 איש - נרשמה בחודשים אלה במצבת עובדי קבוצת ענפי הטכנולוגיה המעורבת מסורתית. זאת לאחר קליטה של 0.3% לרבעון, בשני הרבעונים הראשונים של השנה.

מנגד, פיטורי עובדים בקצב מתון של 0.4% שהם כ-200 איש נרשמו בחודשים יולי-אוגוסט 2004 בקבוצת ענפי הטכנולוגיה המעורבת-עילית; בדומה, פיטורי עובדים בקצב מתון של 0.3% שהם כ- 400 איש - נרשמו בקבוצת ענפי הטכנולוגיה המסורתית ביולי-אוגוסט השנה, זאת לאחר שלושה רבעונים רצופים של קליטה - 0.5% לרבעון.

בחודשים יולי-אוגוסט 2004 חלה יציבות בכמות הכוללת של שעות העבודה בתעשייה, זאת לאחר גידול של 0.6% לרבעון בשלושת הרבעונים שקדמו.

שמיר מציינת, כי הקיפאון בשעות העבודה בחודשיים הנסקרים, משקף פן נוסף של הנזקים שגרמה השביתה בנמלי הים. מדיווחי המפעלים עולה, כי רבים מהם נאלצו בתקופת השביתה לצמצם את שעות העבודה למועסק, מאחר וחלק מקווי הייצור הושבתו בשל מחסור בחומרי גלם או בשל תפוסת יתר במחסני המוצרים הגמורים. ואכן בחודשים אלו נרשמה ירידה, של 0.5% גם בשעות העבודה למועסק, לאחר גידול מתון ברבע השני.

עוד עולה מניתוח התאחדות התעשיינים, כי בחודשים יולי-אוגוסט השנה נרשם גידול מתון של 0.4% בפריון העבודה בתעשייה, זאת לאחר קיפאון ברבע השני של השנה.