התאחדות התעשיינים: בשנת 2004 תימשך ההתאוששות בתעשיות מוצרי בניה וצריכה

אמנון שוורץ: בשנת 2004 תימשך ההתאוששות בתעשיות מוצרי בניה וצריכה - המכירות לשוק המקומי יגדלו בכ-3% ויסתכמו בכ-10.2 מיליארד דולר; היצוא יגדל בכ-10% ויסתכם בכ-2.3 מיליארד דולר ו-1,500 עובדים יקלטו בתעשיות אלה


00:00 ,20.05.2004 מאת: מערכת פורט2פורט
אמנון שוורץ: בשנת 2004 תימשך ההתאוששות בתעשיות מוצרי בניה וצריכה - המכירות לשוק המקומי יגדלו בכ-3% ויסתכמו בכ-10.2 מיליארד דולר; היצוא יגדל בכ-10% ויסתכם בכ-2.3 מיליארד דולר ו-1,500 עובדים יקלטו בתעשיות אלה; מגלה : 20 מפעלים הקימו בסין ב-3 השנים האחרונות מיזמים משותפים עם חברות סיניות מקומיות - הביא לגידול מכירות במאות מליוני דולרים; השנה יגדל יצוא הפלסטיקה לסעודיה ולמפרץ הפרסי ב-13%, לכ-18 מליון דולר; קורא לממשלה - להקים קרן של 200 מליון שקל לעידוד העיצוב התעשייתי.

בשנת 2004 תימשך ההתאוששות בתעשיות הבניה, הפלסטיקה, הגומי, העץ, הרהיטים, הנעליים, העור, הדפוס, הקוסמטיקה, הנייר, טחנות הקמח, המחצבות והאבן. כך אמר היום (20.5.04) אמנון שוורץ, יו"ר איגוד תעשיות מוצרי בניה וצריכה בהתאחדות התעשיינים ויו"ר ומנכ"ל קבוצת עמינח, במסיבת כתבים לרגל יום תעשיות מוצרי הבניה והצריכה. זאת בשל ההתאוששות הצפויה בביקושים בשוק העולמי ובשל ההתאוששות בכלכלה העולמית.

שוורץ מעריך, כי המכירות לשוק המקומי של תעשיות מוצרי בניה וצריכה יגדלו השנה בכ-3% ויסתכמו בכ-10.2 מיליארד דולר, זאת בהשוואה לשנה קודמת; היצוא יגדל השנה בכ-10% לעומת אשתקד ויסתכם בכ-2.3 מיליארד דולר. סך כל המכירות של תעשיות מוצרי הבניה והצריכה יגדלו השנה בכ-4% ויסתכמו בשנת 2004 בכ-12.5 מיליארד דולר.

שוורץ מסר, כי לראשונה מזה 6 שנים, יקלטו תעשיות איגוד מוצרי בניה וצריכה השנה כ-1,500 עובדים. אשתקד שרר קיפאון בקליטת עובדים בענף ומאז שנת 98' פוטרו כ-13.5 אלף עובדים בתעשיות מוצרי בניה וצריכה. הוא ציין, כי חלק מפיטורי העובדים שהיו בשנים הללו, נבע מתהליך של התייעלות וברוב הענפים התפוקה לעובד עלתה. סה"כ מועסקים כיום בתעשיות מוצרי בניה וצריכה כ-94,000 עובדים.

עוד אמר, כי המשך ההתאוששות תבוא לידי ביטוי גם בהשקעות, וכי השנה צפוי גידול של 6% בהשקעות במכונות ובציוד בתעשיות מוצרי בניה וצריכה, לעומת שנת 2003 והם יסתכמו בכ-243 מליון דולר. יצויין כי בשנת 2003 חלה ירידה של 4% בהשקעות והסתכמו בכ-231 מליון דולר.

שוורץ ציין, כי קיימת מגמה ברורה של תעשיות מוצרי בניה וצריכה, (כמו גם מפעלים בענפי תעשייה אחרים), ליצור שיתופי-פעולה עם התעשיות בחו"ל, כולל רכישה, מיזוגים, הקמת חברות בנות, מיזמים משותפים ועוד.
להערכתו עשרות מפעלים עשו זאת באירופה וגם בסין, בעיקר עם מפעלי פלסטיקה. הוא גילה, כי ב-3 השנים האחרונות הקימו 20 מפעלים, בתחומים של מוצרי בניה, חקלאות והשקיה ומוצרי צריכה ואריזה, מיזמים משותפים בסין עם חברות סיניות מקומיות. דבר שהביא לגידול של יותר מ-100 מליון דולרים במכירות של החברות הללו. מדובר במכירות הן לשוק הסיני, הן לשאר האזורים בעולם והן לישראל. להערכתו, המפעלים המשותפים הוקמו בסין במטרה לחסוך לחברות הישראליות בעלויות ייצור ולנצל את היתרונות היחסים של החברות הסיניות, הן בסין והן מחוצה לה. הוא ציין, כי העברת קווי היצור לסין (כמו גם למדינות אחרות) היתה בין הסיבות לגידול באבטלה בארץ מחד, ומנעה גידול רב יותר בקליטת עובדים בתעשיות מוצרי בניה וצריכה מאידך.

עוד אמר, כי לאחרונה בולטת התופעה של מיזוגים ורכישות. וכי בשנה האחרונה בוצעו 8 מיזוגים ורכישות בהיקף של כ-500 מליון שקל, בתחום מוצרי נייר, קוסמטיקה, קרטון ופלסטיקה.

יו"ר איגוד מוצרי הבניה והצריכה בהתאחדות התעשיינים גילה, כי בשנת 2004 יגדלו מכירות מוצרי הפלסטיקה והגומי לסעודיה ולמדינות המפרץ הפרסי (כווית, בחרין, קטר, אבו-ד'אבי, עומאן ועוד), בכ-13% ויסתכמו בכ-18 מליון דולר. מדובר ביצוא של מוצרי חקלאות, השקייה, מוצרי בניה מפלסטיק ומוצרים רפואיים מפלסטיק. הוא ציין, כי אשתקד גדל יצוא הפלסטיקה למדינות המפרץ הפרסי בכ-6%.

בהתייחסו, לשנת 2003 ציין שוורץ, כי המכירות של תעשיות מוצרי הבניה והצריכה לשוק המקומי גדלו בכ-3% לעומת השנה שקדמה לה, והסתכמו בכ-9.94 מיליארד דולר; היצוא גדל אשתקד ב-19% לעומת השנה שקדמה לה, והסתכם בכ-2.1 מיליארד דולר. סך כל המכירות של תעשיות מוצרי הבניה והצריכה גדלו בשנת 2003 ב-5% לעומת השנה שקדמה לה, והסתכמו בכ-12.03 מיליארד דולר.

שוורץ קרא לשר התמ"ת לפעול לשינוי הקריטריונים לקבלת סיוע מהמדען, כך שגם ענפי האיגוד יוכלו להיעזר ולעלות את רמתם הטכנולוגית. הוא קרא להכיר בעיצוב כחלק מהמו"פ ודרש להקציב 200 מליון ש"ח להקמת קרן מיוחדת לסיוע בעיצוב התעשייתי, נושא התופס תאוצה בכל המדינות המתועשות ויכול להוות גורם מכריע להגדלת היצוא.

שוורץ מציע להנהיג בתעשייה יום עבודה גמיש, כמקובל במספר מדינות באירופה, זאת כדי להתמודד עם היבוא משם. הכוונה היא להעסיק עובדים ע"פ צבר ההזמנות של המפעל. כאשר חישוב השכר נעשה ע"פ מספר שעות עבודה חודשיות וחישוב שעות נוספות נעשה כל רבעון. שיטה זו מאפשרת, לדבריו, אופטימיזציה של שעות העבודה, כאשר עלויות העבודה מותאמות להיקף פעילות המפעל בפועל.

שוורץ קרא לשר התמ"ת ולשר האוצר להחיל את ההגבלה על 25% יצוא, כתנאי לקבלת סיוע, במסגרת השינויים בחוק לעידוד השקעות הון, רק על השקעות חדשות. כמו כן קרא לנתניהו ולאולמרט להכליל את הטבות המס "במסלול תעסוקה", במסגרת החוק לעידוד השקעות הון.