התאחדות התעשיינים: בכ- 50% מהמפעלים בוצעו בשנת 2003 הקפאות שכר

סקר שכר בתעשייה לשנת 2003 מצביע כי המשבר בתעשייה נותן את אותותיו גם בתנאי השכר - בכ-50% מהמפעלים בוצעו בשנת 2003 הקפאות שכר; 39% מהמפעלים צמצמו את תקציב העלאות השכר ביחס לשנה הקודמת;


00:00 ,02.12.2003 מאת: מערכת פורט2פורט
סקר שכר בתעשייה לשנת 2003 מצביע כי המשבר בתעשייה נותן את אותותיו גם בתנאי השכר - בכ-50% מהמפעלים בוצעו בשנת 2003 הקפאות שכר; 39% מהמפעלים צמצמו את תקציב העלאות השכר ביחס לשנה הקודמת; 13% מן המפעלים נאלצו לבצע הורדות שכר לעובדים קיימים.

המשבר בתעשייה נותן את אותותיו גם בתנאי השכר. בכ-50% מהמפעלים בוצעו בשנת 2003 הקפאות שכר; 39% מהמפעלים צמצמו את תקציב העלאות השכר ביחס לשנה הקודמת; 13% מן המפעלים נאלצו לבצע הורדות שכר לעובדים קיימים. כך עולה מסקר השכר בתעשייה לשנת 2003, שנערך ע"י חברת פילת בשיתוף התאחדות התעשיינים - אגף כלכלה בראשותה של נירה שמיר ואגף עבודה בראשותו של עו"ד יוסי גטניו. הסקר הקיף 63 חברות מענפי תעשייה שונים המעסיקים יותר מ-13 אלף איש.

עוד עולה מהסקר כי ב-82% מהמפעלים שהשתתפו בסקר לא כוללים תנאי השכר משכורת 13.

מהסקר עולה כי 59% מהחברות לא מפרישות לקרן השתלמות עבור עובדי הייצור שלהן, כמו גם 68% מהחברות לא מפרישות לקרן השתלמות עבור עובדי ההפצה שלהן.

63% מהמפעלים אינם מגלמים בשכר העובד את סבסוד הארוחה. מחיר ארוחה בממוצע - 18 ש"ח.

מהסקר עולה כי ברוב המפעלים שהשתתפו בו נהוגות תוכניות תמרוץ לפחות לחלק מהעובדים. מבין הארגונים המפעילים תוכניות תמרוץ – 85% מפעילים תוכניות תמרוץ לאנשי המכירות, 55% מפעילים תוכניות תמרוץ לעובדי הייצור, 20% מפעילים תוכניות תמרוץ לעובדי ההפצה ו-18% מפעילים תוכניות תמרוץ לעובדי שירות הלקוחות.

כן מתברר כי 61% מהחברות אינן נותנות לעובדים המקצועיים רכב חברה. עוד מתברר מהסקר כי ב- 73% מהמפעלים מופעלת עבודה במשמרות; 76% מן הארגונים שהשתתפו בסקר מספקים הסעה מאורגנת למקום העבודה לפחות לחלק מהעובדים או לחלק מהמפעלים שלהם.

עוד מתברר מהסקר, כי רמת השכר החודשית הממוצעת של מנהל משאבי אנוש הינה 13,964 ש"ח ברוטו.

רמת השכר החודשית הממוצעת של עובד יצור עומדת על 4,641 ש"ח ברוטו, (קרוב ל-40% יותר משכר המינימום).

יצויין, כי מדובר ברמות שכר ממוצע בלבד, רמות השכר בפועל מושפעות ממספר גורמים כגון, אופי התפקיד הנדרש, כישורי העובד, רמת הוותק המקצועי, הענף, האזור הגיאוגרפי ומדיניות החברה.

הסקר משמש כלי מסייע למנהלי המפעלים בפתרון הדילמה התמידית בה מצויים ארגונים באשר למדיניות השכר ורמות השכר שיש לקבוע לעובדים. ממצאי הסקר מכילים מידע מפורט, עדכני ומקיף בכל הנוגע למדיניות שכר כללית, נתוני שכר לתפקידים ספציפיים, תנאים נלווים ועוד. לגבי כל אחד מהתפקידים מכיל הסקר, בנוסף לנתון הממוצע, מידע לגבי פיזור השכר סביב הממוצע (רבעון עליון ותחתון, עשירון עליון ותחתון) וכן נתוני שכר לפי ותק ותפקיד. מפעלים המשתתפים בסקר השכר, מקבלים בנוסף לכך, ניתוח משווה בין רמת השכר בחברה לבין ממוצע התעשייה, הענף, האזור הגיאוגרפי וקבוצת הגודל.