התאחדות התעשיינים: בישראל כ-360 אלף עסקים משפחתיים

בישראל כ-360 אלף עסקים משפחתיים, כלומר עסקים הנמצאים בשליטה ישירה או עקיפה של משפחה אחת או מספר משפחות לרבות חברות ציבוריות. נתון זה מהווה כ-95% מכלל מספר העסקים הקיים במשק הישראלי


00:00 ,22.06.2005 מאת: מערכת פורט2פורט

בישראל כ-360 אלף עסקים משפחתיים, כלומר עסקים הנמצאים בשליטה ישירה או עקיפה של משפחה אחת או מספר משפחות לרבות חברות ציבוריות. נתון זה מהווה כ-95% מכלל מספר העסקים הקיים במשק הישראלי. כך מסרה התאחדות התעשיינים ביום עיון בנושא שהתקיים ב-22 ביוני לחברי התאחדות התעשיינים, בבית התעשייה בת"א.
 
התאחדות התעשיינים מציינת, כי במפעלים משפחתיים נוצרים לא אחת, בעיות הנובעות מעצם היותו עסק משפחתי כגון: הכנסת בני משפחה למפעל, מאבקי שליטה וניהול, מדיניות קבלת ההחלטות ועוד.
 
ביום העיון הופיע בפני התעשיינים רואה חשבון אלון ברודיא – מנכ"ל חברת מחשבה קדימה בע"מ שיתן המלצות כיצד לנהל עסק בו פעילים ההורים והילדים, כיצד לפרוש מהעסק המשפחתי, את מי להכניס אליו וכיצד לקבוע את השכר של הצעירים והמבוגרים מבני המשפחה, העובדים בעסק.
 
רו"ח ברוידא מעריך, בהסתמכו על מחקר שנעשה בארה"ב, כי רק 30% מהעסקים המשפחתיים בישראל (כ-100 אלף עסקים) יגיעו לדור השני;  15% בלבד (כ-55 אלף עסקים) יגיעו לדור השלישי ו- 6% (כ-22 אלף עסקים בישראל) יגיעו לדור הרביעי.
 
ברוידא ציין, כי בשנים האחרונות קיימת תופעה בה דור העסקים המשפחתיים מתחלף, שכן רוב העסקים בארץ הוקמו בשנות ה-40 ו-50.
 
יצויין, כי חברת "מחשבה קדימה" טיפלה עד היום ביותר מ- 1,400 עסקים משפחתיים.