הת' התעשיינים מתנגדת לשינויים בחוק הפיקוח על מחירי מצרכים ושירותים כמוצע בחוק ההסדרים לשנת 2004

נציגי התאחדות התעשיינים שהופיעו היום (17/12) בפני וועדת הכלכלה של הכנסת בראשותו של חה"כ שלום שמחון שדנה בנושא, טענו כי הצעות התיקון לחוק הפיקוח מהוות התערבות מוגזמת בפעילות העסקית של המפעלים שמוצריהם נמצאים תחת פיקוח


00:00 ,18.12.2003 מאת: מערכת פורט2פורט
נציגי התאחדות התעשיינים שהופיעו היום (17/12) בפני וועדת הכלכלה של הכנסת בראשותו של חה"כ שלום שמחון שדנה בנושא, טענו כי הצעות התיקון לחוק הפיקוח מהוות התערבות מוגזמת בפעילות העסקית של המפעלים שמוצריהם נמצאים תחת פיקוח.

עוד טענו נציגי התאחדות התעשיינים כי התיקון המוצע הינו בניגוד למגמה הכללית במשק שתכליתה להגביר את התחרותיות ולהקטין את ההתערבות הממשלתית. נציגי התאחדות התעשיינים טענו כי גם כיום מפקח משרד התמ"ת על המחירים של כ-30 מוצרים שונים בתחומי המזון, הבניה, אנרגיה ועוד.

נציגי התאחדות התעשיינים דחו על הסף את הצעת הממשלה להכניס סעיף שתכליתו לפקח על תנאי אשראי או על מועדי אספקה בעסקה, זאת בנוסף לפיקוח על המחיר, כפי שקיים כיום. הכנסת תיקון זה, טענו נציגי התאחדות התעשיינים, הינה התערבות מוגזמת בתנאי המסחר השוטפים של המפעל. לא ניתן לדרוש מהמפעלים אשר מוצריהם נתונים תחת פיקוח מחירים להתייחס אל לקוח שכושר הפירעון שלו "בעייתי" בתנאים שווים לאלה הניתנים ללקוח שמצבו הפיננסי איתן. הדבר נכון במיוחד בתקופה בה חברות רבות מתקשות לעמוד בהחזר החובות וחלקן אף נמצאות בסיכון ממשי.

עוד טענו נציגי התאחדות התעשיינים, כי הצעת התיקון לחוק תיצור סרבול ותגביל מאוד את המו"מ העסקי שמקיים המפעל עם לקוחותיו. על-פי הצעת התיקון, טענו התעשיינים, עלולים להיווצר מצבים אבסורדים בהם מפעל תעשייתי יידרש לפנות אל המפקח על המחירים מראש על מנת לקבל אישור לדרוש קבלת ערבות מלקוח לפני ביצוע עסקה.

כמו כן, סבורה התאחדות התעשיינים כי אין מקום להפעיל פיקוח כפול על מפעל המוגדר כמונופול, אשר ממילא חלים עליו כללי הפיקוח על המחירים.

כן טענו נציגי התאחדות התעשיינים כי אין כל הצדקה ליצירת מערכת חשבונאות נפרדת בעקבות דרישת הממשלה לתת סמכות לדרישה להקים מערכות חשבונאות נפרדות. שכן הדבר יטיל על המפעל נטל כבד נוסף. מה עוד שלרשויות הפיקוח ישנן כבר מכלול אמצעי בחינה ופיקוח על מחירי מצרכים ושירותים במסגרת החוק.

עוד טענו נציגי התאחדות התעשיינים כי הסמכויות שניתנו למפקח על המחירים לפי החוק הינן מחמירות ומקיפות דיין ואין צורך בהחמרתם, תוך קביעת מאסר לשנה לאדם שנמנע למסור למפקח ידיעה או מלהמציא מסמך או חפץ.