הת' התעשיינים: הגידול בשעות העבודה למועסק - מהגורמים לעליה ריאלית של 3.4% בשכר בתעשייה ברבע השלישי

הגיע ל-9,429 שקל בממוצע לחודש; דפנה אבירם-ניצן: הגידול בשעות למועסק הינו סממן חיובי, אולם עדיין מוקדם לקבוע שהתעשייה יוצאת מהמיתון.


00:00 ,29.12.2003 מאת: מערכת פורט2פורט
הגיע ל-9,429 שקל בממוצע לחודש; דפנה אבירם-ניצן: הגידול בשעות למועסק הינו סממן חיובי, אולם עדיין מוקדם לקבוע שהתעשייה יוצאת מהמיתון.

הגידול בשעות העבודה למועסק הוא בין הגורמים לעליה ריאלית של 3.4% בשכר בתעשייה ברבע השלישי של השנה - הגיע ל-9,429 שקל בממוצע לחודש. כך עולה מניתוח התאחדות התעשיינים על השכר בתעשייה חודשים יולי- ספטמבר 2003.

דפנה אבירם-ניצן, מנהלת המחלקה למחקר כלכלי ואסטרטגיה בהתאחדות התעשיינים שמסרה על כך מציינת, כי עדיין מוקדם לקבוע שהתעשייה יוצאת מהמיתון ויש להמתין לנתונים נוספים.

מניתוח התאחדות התעשיינים עולה, כי הגורמים הנוספים המסבירים את העלייה בשכר הריאלי הינם: שיעור האינפלציה השלילי של 1.6% ברבע השלישי של השנה, לאחר קצב אינפלציה חיובי של 1.4% ברבע השני של השנה; סיבה נוספת הינה עליה בפריון העבודה בתעשייה (תוצר לשעת עבודה) - ברבע השלישי של השנה עלה פריון העבודה בשיעור של 2.5%, זאת על רקע הגידול של 2% שחל במהלך תקופה זו בתפוקת התעשייה.

גורם נוסף המסביר את עליית השכר הריאלית בתעשייה הינו, כאמור, העלייה בשעות העבודה למועסק - ברבע השלישי של השנה עלה מספר שעות העבודה למועסק בקצב של 2.4%, לאחר נסיגה בקצב של 2.5% ברבע השני של השנה.

מהניתוח עולה כי השכר הגבוה ביותר - 16,786 שקל בממוצע לחודש הינו בענף ציוד תקשורת אלקטרוני, והנמוך ביותר - 5,029 שקל בממוצע לחודש בענף העור.

מניתוח התפתחות השכר בתעשייה לפי עתירות טכנולוגית עולה כי ברבע השלישי של השנה נרשמה עלייה בשכר הריאלי בכל קבוצות התעשייה.

דפנה אבירם-ניצן מציינת, כי עלייה משמעותית בקצב ריאלי של 4.3% נרשמה ברבע השלישי של השנה בשכר הממוצע בקבוצת ענפי הטכנולוגיה המסורתית, השכר בקבוצה זו הסתכם בכ-6,730 שקל בממוצע לחודש. (מדובר במזון ומשקאות, טקסטיל והלבשה, נעלים ועור, עץ וריהוט, נייר ודפוס). זאת לאחר ירידה בשכר הממוצע בקצב ריאלי של 1.9% ברבע השני ושל 2.7% ברבע הראשון של השנה.

עוד עולה מניתוח התאחדות התעשיינים, כי עלייה בקצב ריאלי של 3.2% נרשמה בתקופה זו בשכר הממוצע בקבוצת ענפי הטכנולוגיה המעורבת מסורתית, השכר הממוצע בקבוצה זו הסתכם בכ-7,920 שקל לחודש. (מדובר בכרייה וחציבה מינרלים אל מתכתיים, מוצרי גומי ופלסטיק ומתכת), זאת לאחר ירידה בקצב ריאלי של 1.5% ברבע השני ושל 4.7% ברבע הראשון של השנה.

במקביל, נרשמה עלייה בקצב ריאלי של 2.6% ברבע השלישי של 2003 בשכר הממוצע בקבוצת ענפי הטכנולוגיה העילית. השכר הממוצע הסתכם בקבוצה זו בכ-15,160 שקל לחודש. (רכיבים אלקטרוניים, ציוד תקשורת אלקטרוני, ציוד בקרה ורפואי, כלי הובלה). זאת לאחר ירידה חדה בקצב ריאלי של כ-6% לרבעון בשלושת הרבעונים הקודמים.

בדומה, נרשמה עלייה בקצב ריאלי של 2.2% בחודשים אלה בשכר הממוצע בקבוצת ענפי הטכנולוגיה המעורבת עילית. השכר הממוצע לחודש בקבוצה זו הסתכם בכ-10,530 שקל. (מדובר בכימיקלים וזיקוק נפט, מכונות וציוד, מנועים וציוד חשמלי). זאת לאחר נסיגה בקצב ריאלי של 2.3% ברבע השני ושל 4.4% ברבע הראשון של השנה.