השרה שקד חתמה על תקנות הפטור להיתר לתעשייה

התקנות החדשות מאפשרות פטור מהליך הוצאת היתר עבור מתקנים שכיחים במפעלים, בהם מחסנים, ממגרות, מתקנים, שטחי תפעול, ובכך מתקצר משך הזמן להתחלת הבנייה משנתיים לשלושה חודשים בלבד. רון תומר: בשורה שתאפשר לעשות עסקים באופן קל יותר בישראל


08:56 ,06.01.2022 מאת: מערכת פורט2פורט

שרת הפנים איילת שקד חתמה אתמול (ד׳) על תקנות הפטור להיתר לתעשייה. מדובר בתקנות פורצות דרך שמאפשרות פטור מהליך הוצאת היתר עבור מתקנים שכיחים במפעלים, בהם מחסנים, ממגרות, מתקנים, שטחי תפעול, ובכך לקצר את משך הזמן להתחלת הבנייה משנתיים לשלושה חודשים בלבד. זאת בהתאם להחלטת הממשלה 4108 מיום 12.08.18 והחלטת הממשלה שעוסקת בנושא שעברה אתמול (02.01.22) ושעניינן שיפור הסביבה העסקית לתעשייה.

 

כיום, הרוב המוחלט של עבודות הבנייה בתעשייה דורשות הוצאת היתר בניה. התקנות החדשות יקצרו את משך הזמן ויתנו מענה לכ-30% מהבקשות להיתר שמוגשות ע"י התעשייה (מתוך כ-700 בקשות להיתרים בתעשייה מדי שנה). בכך יינתן מענה טוב ומהיר למפעלי התעשייה להטמעת חדשנות והתמודדות עם רגולציה. הוועדות ישוחררו מעיסוק בתוספות יחסית מינוריות במפעלי תעשייה לעיסוק יותר מרכזי.

 

על מנת לשמור על האינטרס הציבורי, התקנות קובעות הליך דיווח לוועדה המקומית לפני ואחרי ביצוע וכן ליווי של אדריכל עורך בקשה (כפי שקיים כיום בהליך היתר בניה רגיל) על מנת לוודא את יישום התקנות כראוי. כמו כן, ההליך שם דגש על נושאי בטיחות וסביבה - התקנות קובעות הצורך באישורים של הגורמים המאשרים בהתאם לסוגי העבודות השונות (הגא, כיבוי אש, הגנת הסביבה ובריאות), וגם אישור של קונסטרוקטור, כך שמצד אחד מקלים על הרגולציה על התעשייה ומצד שני שומרים על בטיחות ונושאי סביבה. 

 

שרת הפנים, איילת שקד: ״כחלק מתהליך אותו אני מובילה כבר שנים להורדת חסמים רגולטוריים והקלה על הסביבה העסקית, חתמתי היום על תקנות הפטור להיתר לתעשייה שיאפשר לתעשיינים לקבל היתר בקלות ובמהירות. זו בשורה גדולה עבור מאות תעשיינים שמהווים חלק בלתי נפרד מהמנוע הכלכלי של מדינת ישראל״.

 

נשיא התאחדות התעשיינים, ד״ר רון תומר: ״היום אנחנו מיישמים צעד נוסף שמוריד משקולות מיותרות מהתעשייה הישראלית ומאפשר לה להשקיע משאבים בתחרותיות, במקום בבירוקרטיה מתישה. זה הזוי לחשוב שחברות היו צריכות להמתין שנים ולעבור מסלול מכשולים, עם עשרות יועצים, רק כדי להקים רמפה, מבנה הביל או סככה. איחוד הכוחות שכלל את משרד הפנים, מינהל התכנון, משרד רה״מ, משרד הכלכלה והתעשייה והמרכז לשלטון מקומי, מביא בשורה שתאפשר לעשות עסקים באופן קל יותר בישראל, מבלי לפגוע בבטיחות ובאינטרסים ציבוריים וזו תחילתה של גישה תומכת בעסקים ושונה ממה שהיה נהוג עד היום. אנו בטוחים שיחד נדע להוריד בירוקרטיה ורגולציה נוספת שתוקעות את העסקים בישראל״.

 

רותי שורץ חנוך, סמנכ״ל רגולציה במנהל התכנון: ״מדובר בתקנות פורצות דרך אשר יקלו משמעותית על התעשייה מחד ויפחיתו עומסים מהועדות המקומיות מאידך. עבודת המטה הובלה על ידי מינהל התכנון, משרד רה״מ ומשרד הכלכלה״.